Doudoune Canada Goose parajumpers jacke parajumpers sale parajumpers damen canada goose pas cher

KAKO SREDITI IZVEŠTAJ – PRIMER 2

U ovom primeru imamo jednu složenu tabelu. Ovo je tipičan primer izveštaja controllera o prodaji koji postoji u mnogim kompanijama u Srbiji (slika 4). Ovaj izveštaj ćemo srediti kroz sledeće korake:

 Untitled-1

 

Korak 1: EVOLUCIJA

Jedan od ključnih problema sa ovim izveštajem je SIMPLIFY (pojednostavljivanje). Od mnoštva informacija, menadžer ne može da zaključi šta je bitno a šta je manje bitno. Ili, od gomile drveća se ne vidi šuma!

U prvom koraku nećemo ništa dodavati izveštaju – čak naprotiv. Izbacićemo iz izveštaja sve nepotrebne informacije da bi se podaci oslobodili iz zatvora u kome se nalaze! Ovde se ponašamo kao da smo veseli hipijevci iz 60-ih godina; skidamo svu odeću i ostajemo goli da bi do izražaja došla naša duhovna vrednost. Doduše, ja sam rođen 1971. i hipijevce sam gledao samo u filmu (“Kosa”) ali mi se sviđa metafora.

Kako na kraju izgleda hipijevski izveštaj tj. izveštaj oslobođen nepotrebne odeće? U nastavku je primer izveštaja posle pojednostavljivanja.

 Untitled-1

 

 

Korak 2: REVOLUCIJA

Verovatno ste već primetili ogromnu razliku između izveštaja “pre” i koraka 1: Evolucija. Izveštaj je počeo da “diše” i menadžer već lakše može da donese odluku. Ali, ovo je tek početak odgovora na ključno pitanje:

Šta zapravo controller želi da pošalje kao PORUKU?

Ključna stvar kod izveštaja je slanje jasne poruke koja poziva na akciju. Hajde da analiziramo ovaj izveštaj. Šta je ovde ključna poruka? U ovoj tabeli postoji 90 cifara i controller treba da odluči šta je važno, a šta manje važno za menadžera. Oznake za kolonu su:

Ovde controller koristi svoje znanje ekonomskog navigatora i biznis partnera. Prvo ćemo da obrišemo kolone FC 1–6, jer nam ona ništa ne govore. Ako već imamo ACT 1–6 i BUD 1–6, onda kolona FC 1–6 gubi smisao. Pored toga, treba da dodamo još dve dodatne kolone:

Zatim, treba da promenimo i redosled kolona tako da one imaju jasnu strukturu. Naša tabela je sada dobila potpuno drugačiji izgled:

Untitled-1

Controller u ovom izveštaju uočava dve ključne cifre (varijanse):

Kompanija ima manju neto prodaju od planirane za -0,9 mEUR za period 1… 6. Ako nastavi ovim tempom, kompanija će imati negativnu varijansu na kraju godine (1… 12) u iznosu od -3,5 mEUR. Vau! Izgleda da će to biti veliki problem za kompaniju, zar ne? Controller treba da pošalje veoma jasnu poruku svom menadžeru. Poruka koju controller može da pošalje može imati tri stepena “jačine” (gradacije):

Untitled-1

 

Korak 3: VIZUELIZACIJA

Pošto je controller jasno shvatio glavnu poruku, može da iskoristi vizuelizaciju:

Jedna slika vredi hiljadu reči

Sa druge strane, često čujem primedbu controllera: “Da, da, slike i grafikoni su lepi. Ali, moj menadžer je konkretan i on više voli konkretne cifre”. Moj odgovor je uvek isti: “Da, slažem se. Menadžeri su konkretni i oni vole cifre. Pored toga, menadžeri još više vole jasne grafikone, koji jasno i nedvosmisleno šalju jasnu poruku”. Ako napravite dobar grafikon koji podržava vašu poruku, menadžer će biti oduševljen.

U našem finalnom primeru iskoristili smo grafikon koji se zove Waterfall (“vodopad”) da bi prikazali uzroke varijansi. Ovaj grafikon se često zove i faktor analiza, odnosno flying bricks (leteće cigle). Controller je analizirao uzroke varijanse od 3,5 mEUR i pronašao je 6 glavnih uzroka: kursne razlike, povlačenje proizvoda, lansiranje novih proizvoda, količine, cena i rabati. Naš konačan izveštaj (“Korak 3: Vizuelizacija”) izgleda kao na sledećoj slici:

Untitled-1

Između ovog izveštaja (07. “posle”) i prvog izveštaja (04. “pre”) je potrebno 10 minuta. Verujem da si primetio ogromnu razliku “pre” i “posle”, zar ne?

Untitled-1

 

 

KAKO NAPRAVITI SAVRŠEN ENGLESKI TRAVNJAK… I DOBAR IZVEŠTAJ?

Menadžeri i controlleri me često pitaju kako mogu oni sami da naprave ovakav izveštaj? Recept za pravljenje je jednostavan, sličan kao i kod besprekornih engleskih travnjaka. Englezi imaju jednostavan recept za uspeh:

Ako želiš dobar travnjak, važno je da središ zemlju, poseješ travu i redovno zalivaš.

I tako 300 godina.

Mi se 14 godina profesionalno bavimo controllingom i izveštavanjem. Naši klijenti su top menadžeri najvećih kompanija u Srbiji. Ako želiš besprekorne izveštaje za top menadžment, javi se.

Buffer this pageShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookPrint this page