KAKO SREDITI IZVEŠTAJ – PRIMER 1

U nastavku je primer jednog izveštaja koga treba srediti (Slika 2).

Untitled-1

Šta je sve problematično u ovom izveštaju?

 

Ako želimo da napravimo osnovu razliku između “izveštaja” i “statistike”, onda to možemo da sumiramo preko sledeće formule:

izveštaj = statistika + poruka

 

U nastavku je primer kako izveštaj izgleda posle sređivanja (“posle”):

Untitled-1

 

Da li primećujete razliku između ova dva prikaza? Sada se jasno vidi kako su rangirani najvažniji kupci i koliki je rast prodaje u odnosu na LY (last year=prošla godina). Rast prodaje je prikazan na dva načina: apsolutne varijanse (ΔLY) i relativne varijanse (ΔLY%). U izveštaju postoji jasna poruka (“Top 10 kupaca…”) koja pomaže menadžeru da donese odluku. Ovaj izveštaj je transparentan i pomaže menadžeru kod odlučivanja.

Ako želimo da sumiramo, onda možemo da kažemo da dobar izveštaj ima 5 ključnih elemenata:

  1. poruka
  2. slika
  3. naslov
  4. naglašavanje
  5. izvor

Ono što ćemo prvo primetiti je poruka (1) koju želimo da prenesemo menadžeru. Na taj način se odmah skreće pažnja na ono što je važno. Poruka je podržana slikom (2) koja poboljšava njeno razumevanje. Slike su te koje izazivaju emocije i preporučuju se u izveštajima i prezentacijama. One olakšavaju razumevanje, jer su većina menadžera vizuelni tipovi i slike ih podstiču na akciju. U ovom slučaju, korišćena su tri grafikona da podstaknu menadžera da donese odluku. Jedan od važnih elemenata je naslov (3) u kojem se navode svi važni elementi (ime kompanije, izveštaja, jedinice mere). Poruka se takođe može podržati naglašavanjem (4). Na kraju se navodi izvor informacija (5) kako bi se osigurao kredibilitet pred čitaocima i slušaocima.