BCG je skraćenica od naziva američke konsultantske kompanije Boston Consulting Group. BCG je 1970. godine napravila matricu koja pomaže kompanijama da mapiraju svoje portfolije. Portfolio se može mapirati na više načina, a dve najpoznatije kategorije mapiranja su:
Za detaljnije objašnjenje pojma SBU pogledaj SBU Strategic Business Unit
Portfolio SBU. Različite SBU u različitim konkurentskim pozicijama sa različitom atraktivnošću tržišta zahtevaju različite strategije. SBU se može definisati na više različitih načina:
SBU uglavnom odgovara pojmu „divizija“.
U BCG matrici postoje dve ose:
Market share izražava konkurentsku poziciju (parče kolača) bilo koje date SBU. Rast tržišta pokazuje atraktivnost dotičnog tržišta.
Matrica je u osnovi podeljena na četiri kvadranta i za svaki od njih može se formulisati drugačija strategija:
Portfolio koncept se pokazao kao univerzalan alat u sferi strateškog planiranja. Pored portfolia SBU za strateško planiranje, još češću primenu u marketing praksi ima portfolio proizvoda. Kod portfolia proizvoda, umesto SBU mapiraju se proizvodi koje kompanija prodaje. Proizvod se može posmatrati na nivou jednog SKU, grupe proizvoda ili brenda. Veličina kruga može da odgovara prodaji proizvoda, isečak kruga (pitica) može da odgovara Contribution 1 %, a zgodno je imati i ideju šta se dešava sa kešom (stubići).
Zaključci za 4 kvadranta su isti kao i u slučaju sa SBU, samo što se ovde radi o proizvodima kompanije. Pored sadašnje portfolio matrice, izuzetno je korisno da praviš i buduću portfolio matricu. Ova matrica ti daje odgovor na pitanje gde će tvoji proizvodi da budu u budućnosti. BCG matrica je jedan od ključnih alata za strategijski controlling.