Bottleneck (usko grlo, ograničavajući faktor)
Bottleneck je „usko grlo“ odnosno resurs koji kompanija ima u ograničenom obliku.
Primer- Štamparija ima mašinu za sečenje. Mašina može da radi maksimalno 10.000 listova na sat. Kapacitet mašine je bottleneck (ograničavajući faktor).
- Ja se bavim trenerskim poslom („konsultant“). Moj teoretski kapacitet je 365 dana godišnje, no realan kapacitet kada mogu da izvodim treninge („prodajem“) je 130 dana. Dani su ograničavajući faktor u mom slučaju.
Bottleneck se koristi za donošenje odluke o miksu proizvoda. Bottleneck se koristi zajedno sa contribution 1 i BEP Break Even Point. Bottleneck može da bude izražen na više različitih načina:
- Časovi. Mašina ima ograničavajući kapacitet od 200 sati mesečno.
- Vreme. Advokati, konsultanti, softwerske kompanije i sl. imaju ograničavajući faktor koliko mogu vremena da naplate godišnje. Obično je to 100 do 150 dana godišnje.
- Novac. Potrošač kada dođe u tržni centar obično ima određen budžet koji želi da potroši-na primer 40 EUR. Ovo pravilo važi za sve, osim za moju ženu! To je ograničavajući faktor. Takođe, kada potrošač dođe kod mobilnog operatera on često traži fiksan iznos postpaid pretplate, na primer 20 EUR. Iznos od 20 EUR je ograničavajući faktor.
- Površina u m2. Maloprodaja ima ograničavajući faktor u površini koja se izražava u m2.
- Tehnički parametar kod mašina. Propusna moć, kWh, HL, potrošnja gasa i sl. Na primer, mašina može da ima ograničenje koliko može maksimalno da potroši struje ili gasa.
Na primer, u maloprodaji će to biti to Contribution 1/m2, kod konsultanata je to Contribution 1/dani, u proizvodnji to može biti Contribution 1/kWh.
Primer
Prodavnica prodaje tri artikla i controller je sakupio ove podatke:
Prodavnici se najviše isplati da prodaje artikal B gde je najviši Contribution 1/m2 u iznosu 3,0 EUR/m2
Bottleneck zavisi od prodajne situacije jer situacija može da zahteva da postoji ograničenje u prodaji (vreme, novac, kWh...). Ukoliko ne postoji bottleneck u poslovanju, onda je ključni faktor za donošenje odluka o miksu proizvoda:
Contribution 1 po komadu.