Outsourcing je jedan od menadžment alata. Kod outsourcinga kompanija odlučuje da određene aktivnosti (npr. call centar) ne radi „u kući“, već da ih outsourcuje (radi „izvan kuće“ tj. da to radi neka spoljna agencija).
Outsourcing je najsličniji angažovanju omladinaca preko Omladinske zadruge ili angažovanju agencije za knjigovodstvo. Kompanije pokušavaju da zadrže najbitnije (core) aktivnosti u kompaniji, a da sve ostale aktivnosti outsoursuju. Najčešće aktivnosti koje se outsourcuju su:
Mnoge kompanije vole da koriste outsourcing kao metod rada. Outsourcing se definiše na više načina, no najčešće znači da kompanija ne radi in-house sve aktivnosti (nabavka, proizvodnja, prodaja, distribucija i sl.) već da jedan deo aktivnosti izmešta tj. outsourcuje iz kompanije. Reč outsource se prevodi kao spoljni resursi (out-spolja i source-resursi).
Primer:
Koje su prednosti i mane outsourcinga?
Najveća prednost outsourcinga je fleksibilnost. Takođe, jasno i transparentno se zna koliko košta aktivnost. Najveća mana su početni viši troškovi i nedostatak outsourcing agencija u Srbiji.
Šta se obično outsourcuje?
To su aktivnosti/procesi koji ne čine posebnu dodatnu vrednost kompaniji.
Najčešći primeri su:
Outsourcing zavisi od strategije kompanije. Npr, nekoj kompaniji IT ne čini dodatu vrednost (npr. u proizvodnji kreča) dok je drugoj kompaniji (npr. Maxi) IT je jedna od ključnih konkurentskih prednosti. Pored toga, u istoj situaciji, kompanije imaju potpuno različite strategije:
Ponekad kompanije outsourcuju i proizvodnju. Na primer, proizvodnja svih patika i tekstila se radi isključivo u Kini.
U poslednje vreme javljaju se kompanije u Srbiji koje iznajmljuju radnu snagu (Trenkwalder, Addeco, ManPower i sl). Ove kompanije su outsourcing agencije za iznajmljivanje radne snage, odnosno pojam koji se koristi je out-staffing. Npr, imate renoviranje magacina i potrebno vam je 20 radnika u sledećih 10 dana. Trenkwalder će vam privremeno iznajmiti 20 radnika za 10 dana. Ovaj način rada je sličan radu Omladinskih zadruga, s tim što ove kompanije imaju više slobode: nisu ograničene samo na omladince, brži su, imaju više radnika, fleksibilni su, garantuju određeni broj radnika i sl.
Primeri outsourcinga iz Srbije
Primeri outsourcinga iz sveta
Specifičan outsourcing
Kakva je situacija u Srbiji?
Srpske kompanije imaju veoma slabu tradiciju u outsourcingu. Uglavnom se sve radi in-house. Na primer, bivši JAT (Jugoslovenski AeroTransport) je imao svoj pašnjak, ovce i čobanina na platnom spisku. Zbog toga i onaj simpatičan čobanin na slici.
Srpske kompanije su imale strategiju „od njive do trpeze“ što je bila dobra strategija u periodu rasta, odnosno 1970-1990 godina. Tada su se stvorile velike, gigantske dinosaurus kompanije (EI Niš, Prva Petoletka, Zastava, PKB, 14 oktobar i sl.)
Sa druge strane, ta strategija je bila pogubna 90-ih godina kada se tražila fleksibilnost. Poslednjih 10-ak godina još više se ubrzava stepen promena i sada se traže gazela kompanije – brze, fleksibilne, koje su u stalnom trku, koje se non-stop kreću. Kompanije imaju mali broj core zaposlenih i brže reaguju na promene.
Ponekad se dešava i da privatne kompanije u Srbiji nemaju želju za outsourcingom:
Jedan od čestih problema u outsourcingu u Srbiji je i nedostatak outsourcing agencija. Zamislite da vam je potreban PR ili IT outsourcing agencija u Crnoj Travi?
Kako uvesti outsourcing?
Zamislite da imate veliku državnu kompaniju od 10.000 zaposlenih koja želi da krene putem outsourcinga. Outsourcing se ne može uvesti preko noći, potrebno je vreme. Kompanija ne može da stane i da kaže: „Od sutra, 90% aktivnosti je outsourcovano“. Postoje realni problemi kao što su: sindikati i poštovanje radničkih prava, pravni i zakonski problemi, kakva će biti reakcija kupaca, da li možemo obezbediti proces rada i sl.
Kompanija obično finansira osnivanje posebnih outsourcing agencija. U te agencije kompanija prebacuje zaposlene koji su do sada radili in-house. Pored osnivanja, kompanija daje i garanciju na 1 do 2 godine sigurnog posla outsourcing agenciji pod povlašćenim uslovima (zagarantovana cena, zagarantovana količina posla i slično). U sledeće 1-2 godine outsourcing agencija pokušava da se snađe na tržištu i da se razvije.
Nakon isteka ugovora/garancije, kompanija može, ali i ne mora, da nastavi da radi sa outsourcing agencijom. Na ovaj način, kompanija značajno smanjuje broj zaposlenih a održava isti nivo rezultata/procesa.
Outsourcing nije idealno rešenje za sve kompanije. Mnoge kompanije su dramatično radile downsizing (optimizacija radne snage ili otpuštanje) a onda su shvatile da su im ipak potrebni in-house ljudi. Onda počinje suprotni proces koji se zove resourcing. Re-soursing znači da kompanija opet počinje da vraća sve outsoursing aktivnosti pod jednu „kapu“, odnosno vraća se koncept „od njive do trpeze“. To će kompanija da radi sve dok neki spoljni konsultant ili controller ne kaže „A da mi outsourcujemo deo aktivnosti?“. Igranka bez prestanka…
Bez obzira na sve moguće mane i probleme u praksi, outsourcing je odličan metod za pravljenje brze, fleksibilne, adaptilne kompanije.