SSC Shared Service Center (zajednički uslužni centar)

Shared service center je poseban, izdvojeni organizacioni deo kompanije, koji služi za organizovanje operativnh poslova kao što su računovodstvo, ljudski resursi, obračun plata, pravna, IT, nabavka, obezbeđenje.

SSC se može nazvati i kao „zajedničke službe“ mada njih ne treba menjati sa korporativnim centrima podrške (finansije, HR, IT…). SSC se obično outsourcuje u jeftiniju zemlju (balkanske zemlje, Azija i sl.).

U SSC Shared Service Center se izdvajaju poslovi koji zadovoljavaju nekoliko kriterijuma:

  • visoki troškovi u odnosu na konkurenciju
  • transakcioni/administrativni poslovi
  • standardni poslovi
  • velika količina transakcija
  • jednostavni, ponavljajući zadaci


Tipični primer za SSC Shared Service Center:

  • OMV vodi knjigovodstvo za 15 zemalja, na jednom mestu – u Rumuniji. To znači da kada knjigovođa iz Srbije želi da sravni knjigovodstvene kartice, on treba da razgovara sa tetka Milkom Čaušesku iz Rumunije
  • Bayer iz Leverkuzena je ogromna nemačka kompanija sa 113.000 zaposlenih od kojih je 35.000 u Nemačkoj. Možda ste čuli za njihov proizvod Aspirin? Bayer ima SSC koji je lociran u Leverkuzenu, gradiću sa 160.000 stanovnika. Bayer planira da napravi SSC u Indoneziji koji će imati 800 zaposlenih. U tom SSC će biti svi poslovi oko „prodajne administracije“ i „knjigovodstva“. Dakle, kada vi kupite aspirin u apoteci na Konjarniku, fakturu će napraviti i proknjižiti mali Sukarta u Džakarti, glavnom gradu Indonezije. Razdaljina od Konjarnika do Džakarte je 10.198 km. Ko shvati, shvatiće!

SSC Shared Service Center se osniva iz tri razloga:

  • Smanjivanje troškova decentralizacije
  • Povećavanje fleksibilnosti troškova
  • Veći stepen strateške fleksibilnosti

SSC Shared Service Center je praktično jedna vrsta internog outsourcovanja. Takođe, i sam SSC se može eksterno outsourcovati, pa bi to bilo „eksterno outsoursovanje internog outsoursovanja“. Zanimljiva igra reči.

Kod uvođenja SSC Shared Service Center treba voditi računa o:

  1. KPI. Koje KPI treba meriti i pratiti u SSC?
  2. SLA Service Level Agreement. SLA je ugovor između BU Business Unit i SSC. On treba jasno da specifira vrstu usluge, odgovornost, rokove, posebne zahteve, troškove.
  3. Upravljanje promenama. Promena i prelazak na SSC zahteva i upravljanje promenama. Ako zaposleni nisu upoznati sa promenema, imaće otpor.
  4. Sponzorstvo. SSC treba da ima snažnu podršku sponzora iz top menadžmenta.
  5. Jasno definisane uloge i odgovornost. Koordinacija između BU i SSC mora da bude jasna i da postoji stalna komunikacija.
  6. Zaposleni. Zaposleni, zajedno sa procesima i tehnologijama, nose najveći uticaj da li će SSC biti pravilno uveden.
  7. In-house ili outsource. Da li SSC zadržati u kompaniji ili eksterno outsourcovati? Ovu odluku treba doneti pre početka implementacije SSC.
  8. Optimizacija procesa. SSC je odlična prilika da se optimizuju poslovni procesi.

 

Srodni pojmovi

Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova