rečnik pojmova

B2B Business To Business (prodaja pravnim licima)

B2B je oznaka kada kompanija prodaje proizvode pravnim licima tj. drugim kompanijama. B2C Business to Consumers je oznaka kada kompanije prodaje proizvode fizičkim licima tj. krajnim potrošačima.

  Primer

Otišli ste u prodavnicu da kupite sok od pomorandže. Da bi proizvod došao do vas, potrebno je da on prođe kroz nekoliko procesa. Proizvođači (Nectar, Next, Fruvita) su u delatnosti koja se zove B2B. Oni prodaju samo pravnim licima, tj. ne rade sa „građanstvom“. Veleprodaja radi na isti način kao i proizvodnja – oni su u B2B delatnosti. Sa druge strane, maloprodaja je u B2C delatnosti odnosno oni prodaju krajnjim potrošačima (fizička lica).

 

  Postoje razlike u načinu rada između segmenata B2B i B2C:

B2B_1

 

Primer

  • Nectar (B2B) ima oko 5.000 kupaca. Sa druge strane, u Maxi (B2C) objekte svaki dan uđe oko 300.000 kupaca.
  • Nectar (B2B) ima oko 700 zaposlenih a Maxi (B2C) oko 10.000 zaposlenih.

 

Postoji jedna izreka: „Retail is detail“ odnosno maloprodaja je „detaljna“, maloprodaja je naporna. Najveća kompanija na svetu je B2C kompanija Wall Mart koja ima preko 1 milion zaposlenih. Kompanije mogu istovremeno da rade u oba sektora, B2B i B2C.