rečnik pojmova

Controlling process KPI (KPI controlling procesa)

Controlleri imaju svoje KPI za controlling procese. KPI se tiču vremena, kvaliteta i troškova. KPI zavisi od toga šta controller radi. Na primer, ako se controller ne bavi forecastom (prognozom) onda će teško imati KPI u vezi forecasta. Controlling može biti slabije (Fića) ili bolje (Mercedes) razvijen. Za više informacija oko razvoja controllinga pogledaj  controlling process. Najčešći KPI za razvijene controlling procese su:

  • Broj poseta menadžeru. Controller je biznis partner i treba (mora) da posećuje svog „kupca“. Dešava se da controlleri više vole da sede ispred Excela i da prave 1.001 tabelu nego da imaju „živu reč“ sa menadžerima. A često se dešava da controlleri komuniciraju sa menadžerom samo virtuelno, odnosno preko Outlooka.
  • Kvalitet posete. Kvalitet se meri brojem usvojenih ideja. Što je veći broj usvojenih ideja od strane menadžera, to je bolji posao controllera.
  • Dužina posete. Koliko dugo traje poseta? Da li menadžer ima dovoljno vremena da postavi sva pitanja?
  • Forecast accuracy (tačnost prognoze). Kolika je tačnost prognoze controllera? Ovo je jedan od ključnih KPI za dobrog controllera.
  • Broj dana za završetak mesečnog izveštaja. Koliko je potrebno dana da se završi mesečni izveštaj? 5 radnih dana? Da li može brže – za 3 radna dana?
  • Zadovoljstvo kupaca (menadžera). Da li su menadžeri zadovoljni controllerskom uslugom? Koji je stepen zadovoljstva, na skali 1 do 5?
  • Varijansa u odnosu na plan. Kolika je varijansa u odnosu na plan? 1% ili 10%?
  • Brzina odgovora. Kolika je potrebno vremena controlleru da odgovori na zahtev menadžera? 1 dan? 2 dana? 10 dana?

 

MCB Menadžment Centar Beograd je izdao dve knjige o procesima controllinga na srpskom:

  • IGC Model prosesa controllinga
  • KPI u Controlling procesima
U prvoj knjizi je pregled 10 osnovnih controlling procesa, sa detaljnim objašnjenjem. U drugoj knjizi je dat pregled preko 100 KPI-ja za controlling procese.

Controlleri, kao pravi biznis partneri menadžerima, imaju i odgovornost za zajednički definisane ciljeve. Šta to znači u praksi? Ako direktor prodaje za Zapadnu Srbiju ima cilj „promet od 5 mEUR“ onda i controller ima cilj „promet od 5 mEUR“. Ako direktor prodaje ne ostvari svoj cilj od 5 mEUR on neće dobiti bonus, ali ni controller neće dobiti svoj bonus. To znači odgovornost za zajednički definisane ciljeve.