rečnik pojmova

Corporate policy (korporativna politika)

Korporativna politika ima zadatak usklađivanja spoljnih interesa u kompaniji (tj. interesa koji određuju njene ciljeve) sa ciljevima koji se interno ostvaruju, radi stvaranja sklada između okruženja i firme u njegovom središtu. To bi na dugi rok trebalo da garantuje autonomiju firme. Da bi se to postiglo, menadžment mora da utvrdi osnovne vrednosti i norme ponašanja koje treba da zaposlenima uđe u krv; istovremeno moraju da utvrde principe ponašanja za odnose sa kupcima, dobavljačima i zaposlenima. Korporativna politika se sastoji od sledećih elemenata:

  • vizije
  • misije
  • poslovnog koncepta

Vizija je konkretna slika budućnosti, dovoljno bliske da bi ljudi videli da je izvodljiva, ali i dovoljno daleke da bi među zaposlenima pobudila entuzijazam za novu stvarnost. Da bi jedna vizija mogla da se prenese drugima, treba da se sastoji od kratke, pamtljive igre reči.

Primeri

  • Johnson & Johnson. Mi smo ubeđeni da je naša osnovna odgovornost prema doktorima, sestrama, pacijentima, majkama, kao i svim drugim koji upotrebljavaju naše proizvode i usluge
  • McGraw Hill. Da ugodimo svetskoj potrebi za znanjem pri dovoljnom profitu sa pridržavanjem, procenjivanjem, proizvodnjom, i distribucijom vredne informacije na način koji koristi našim mušterijama, zaposlenim, drugim investitorima, i našem društvu
  • Naše vrhunsko vođstvo je posvećeno menadžment filozofiji koja ima ljude iznad profita
  • Mary Kay Cosmetics. Sve je to deo Mary Kay filozofije - dakle filozofije koja je bazirana na zlatnom pravilu. Duh raspodele i brižnosti gde ljudi daju vreme ne hajući za njim, takođe znanje i iskustvo.

Izjava o misiji izrasta iz vizije. Međutim, za stvarno strateško i operativno upravljanje, vizija i izjava o misiji još uvek su previše nejasne. One moraju da se detaljnije rastumače u poslovnom konceptu. Sve se to zove korporativna filozofija kompanije.