Experience curve (kriva iskustva)
Kriva iskustva se zasniva na stečenom iskustvu da, kada se udvostruči količina proizvedene robe, ukupni troškovi po komadu mogu da se smanje za 20 do 30%.
Uzroci krive iskustva su:
- učenje
- racionalizacija
- standardizacija
- tehnički napredak
- povoljnija nabavka
- promene materijala koji se koriste
- raspodeljivanje struco (FT) na veći obim proizvodnje.
Efekat krive iskustva opisuje potencijal za smanjenje troškova koji može da se dostigne savesnim upravljanjem troškovima ali koje se nikako ne dešava automatski.
Primer
Kompanija je prve godine proizvela 100 opruga po ceni od 20 EUR. Kada je druge godine povisila proizvodnju na 200 komada, cena koštanja je pala na 14 EUR odnosno na 70% od prvobitne cene. Kada je treće godine dostigla proizvodnju od 250 komada, cena koštanja je pala na 13 EUR odnosno 65% od prvobitne cene.
Controlleru je trebalo 10 dana za pravljenje prvog mesečnog izveštaja. Posle 6 meseci controller je pravio izveštaj za 5 dana. Posle 18 meseci controller je pravio izveštaj za 3 dana. Posle 36 meseci controller je pravio izveštaj za 2 dana. I, onda je odlučio da ode iz kompanije jer mu je bilo više dosadno da pravi izveštaje.
Efekat krive iskustva je različit po različitim delatnostima, a i po različitim cost centima.