Gross margina (bruto marža)
Gross margina je razlika između Prodaje i COGS Cost Of Goods Sold (trošak prodate robe).
U praksi, postoje dva izraza:
- gross profit koji se izražava u EUR. U ovom slučaju gross profit je 10 EUR
- gross margina koja se izražava u procentima od prodaje. U ovom slučaju gross margina je 20%.
Poneke kompanije vole da koriste i izraz RUC Razlika u ceni. Razlika u ceni se računa na nabavnu vrednost robe odnosno na COGS. U ovom slučaju RUC bi bio 25% odnosno 10 EUR podeljeno sa 40 EUR. Odnos između RUC i gross margine je sledeći:
RUC može da bude od 0% do neograničenog iznosa (100%, 200%, 500%) dok gross margina može biti maksimalno do 99,9%. Gross margina se prikazuje u Bilansu uspeha koji se radi po metodi cost of sales. Da bi dobili gross marginu, potrebno je da se prvo napravi COGS Cost Of Goods Sold ili cena koštanja.
Kompanije se trude da imaju što višu gross marginu. Trgovci obično imaju niže gross margine do 20%. Proizvodnja ima snažnije gross margine od 20% do 40%. Izuzetno profitabilne kompanije imaju gross margine koje su 50% i više.
Kompanije koje rade u FMCG sektoru (hrana, piće, cigare, kozmetika...) se trude da održavaju visoku gross marginu kako bi mogli da ispod gross margine finansiraju visoke troškove brenda, distribucije, logistike, prodaje, marketinga. Ove kompanije se trude da izgrade snažan brend da bi mogli da naplaćuju premium cenu. Ako izgrade snažan brend i imaju visoku gross marginu, onda mogu da finansiraju tzv. trgovački marketing. Mnoge kompanije iz ovog sektora imaju visoke gross margine koje su i po 50-60% u odnosu na prodaju. Takođe, vrlo česte ove kompanije imaju svoje posebne vrste Bilansa uspeha gde se vidi doprinos svakog brenda.