SWOT
SWOT skraćenica na engleskom za:
- Strengths (snage)
- Weaknesses (slabosti)
- Opportunities (šanse)
- Threats (pretnje)
SWOT analiza je strategijski alat strategic tool. Koristi se u strateškom planiranju kompanije ali i u operativnom planiranju: npr, SWOT kupca, SWOT teritorije, SWOT sektora i sl. Kao ilustraciju za upotrebu, pogledaj SWOT controllerskog odeljenja controller organisation.
U nastavku je primer SWOT analiza za Carnival kruzere, kompaniju koja se bavi luksuznim krstarenjima (kruzeri). Analiza je urađena 2002. godine.
Prve dva dela SWOT analize (snage i slabosti) su interni faktori iz kompanije. Druga dva dela (šanse, pretnje) su eksterni faktori iz okruženja. Ponekad se ova matrica zove i TOWS, s obzirom da kompanije više pažnje posvećuju je spoljnem okruženju (TO).
Rezultat SWOT analize treba da budu konkretne akcije odnosno strategije. Ja često volim da kažem:
SWOT, so what?
(SWOT, pa šta sada?)
Na narednoj slici je nastavak prethodne SWOT analize. Pored SWOT analize, urađen je i deo so what? odnosno napravljene su konkretne strategije (ST, SO, WT, WO). Na primer, SO 3.Ponuditi trans-atlantska putovanja proističe iz prethodne SWOT analize:
- S6 Gradimo najveći brod
- O4 Imamo novi sistem prognoze vremena