rečnik pojmova

Value chain analysis (analiza lanca vrednosti)

Analiza lanca vrednosti je alat koji se koristi u strateškoj poslovnoj analizi. Svaka firma može da se posmatra kao zbir dve vrste aktivnosti:

  • aktivnosti koje dodaju vrednost i
  • pomoćnih aktivnosti
 

One zajedno čine lanac vrednosti te firme. Analiza lanca vrednosti opisuje vrednost koju dodaje svaki korak u proizvodnom procesu i tu vrednost upoređuje sa troškovima i mogućim potencijalom za diferencijaciju. Analiza lanca vrednosti je koncept koji je razvio Michael  Porter.

 

  Primer

NIKE je odlučio da je ključna stvar u lancu vrednosti „Marketing i prodaja“ jer je to sektor koji dodaje novu vrednost. Sa druge strane, „Operacije“ ne dodaju veliku vrednost za NIKE i oni su odlučili da kompletnu proizvodnju outsourcuju. NIKE ima preko 800 fabrika koje rade za NIKE i istovremeno nijedna fabrika nije u vlasništvu NIKE.

Telekom Srbija ima Call centar („Usluge“). Ovo je jedan od ključnih sektora koji dodaje vrednost kompaniji i zbog toga je call centar u okviru Telekoma Srbija.

EFG Banka iz Srbije ima Call centar („Usluge“). Ovaj sektor ne dodaje posebnu vrednost banci i on je outsourcovan.