Waterfall chart (grafikon za analizu varijansi)
Waterfall chart je popularan grafikon za analizu varijansu. Varijansa je odstupanje između dve veličine i obično se koristi odstupanje između ACT i BUD, ACT i LY, FC i BUD.
Waterfall chart je poznat i pod nazivom bridge, Mario chart, kao i faktor analiza. Prvi put su ovaj grafikon upotrebili konsultanti iz McKinsey kompanije. Ne postoji u standardnom Excelu, već se koristi nekoliko trikova. Suština je da se napravi Stacked column grafikon, i da se zatim neke kolone učine nevidljivim.
Waterfall grafikon pomaže jasnosti i tranparentnosti informacija. Menadžeri izuzetno vole da vide waterfall grafikone, kao i bilo koju drugu smislenu vizuelizaciju.
Postoje dve vrste waterfalla: horizontalni i vertikalni.U prvom primeru je Deutche Telekom napravio horizontalni Waterfall grafikon da bi objasnio promenu FCF Free Cash Flow. FCF je porastao sa 416 na 1.439 mEUR u periodu Q1/09-Q1/10 i Deutche Telekom je dao glavne razloge varijanse za FCF. Glavni razlog zašto je FCF porastao je manji CAPEX za 677 mEUR.
U drugom primeru je vertikalni Waterfall sa prikazom Bilansa uspeha za jednu kompaniju i za dve godine.