rečnik pojmova
KPI Key Performance Indicators (ključni pokazatelji učinaka)
KPI služe za merenje uspešnosti organizacije, ili jednog dela organizacije (cost centar, aktivnost i sl). KPI treba da bude vezan za strateške ciljeve kompanije (finansije, tržište, procesi, ljudi).
Kada vodite kompaniju, postoji nekoliko ključnih ciljeva (finansije, tržište, procesi, ljudi; vidi BSC Balanced Scorecard. Sa druge strane, radnik na proizvodnoj traci ne može da razume „visoku filozofiju“ i njemu treba spustiti ciljeve na njemu razumljiv način (KPI).
- Ako je kompaniji važno da ima visoko zadovoljstvo kupaca koje je povezano sa brzinom usluživanja, onda operater u call centru mora da ima KPI vezan za „brzinu usluživanja“. Na primer, 10 minuta za pravljenje fakture.
- Ukoliko je kompaniji važno da proizvod bude vrhunskog kvaliteta (npr, BMW) onda radnik na proizvodnoj traci treba da ima KPI oko visine defekta. Na primer, 0,01% škarta.
KPI treba da bude što je bliže vezan za osobu koja ga meri. KPI mora biti vezan za strateški cilj kompanije i da doprinosi njegovom ostvarenju.
- Ako vozite formulu 1 osnovni cilj je da „budete prvi“. Stoga, vozaču niko neće dati KPI „prosečna potrošnja goriva“ već „prosečna brzina“ odnosno „vreme“.
- Ako putujete kolima sa decom u Budvu na more, osnovni cilj može biti „zabava“ i onda će KPI da bude „broj posećenih restorana“.
- Da li KPI meri bitan zadatak?
- Da li je kontrolabilan?
- Da li je rezultat razumno nezavisan od eksternih faktora?
- Da li je jednostavan?
- Da li je merljiv?
- Da li je moguć brz feedback?
- Da li znamo startnu poziciju?
- Da li postoje bolje alternative za merenje iste stvari?