TCO Total Cost of Ownership (ukupni troškovi posedovanja)

TCO govori o ukupnim troškovima posedovanja neke investicije. TCO je vrsta analize koja se najviše koristi kod ocene CAPEX ulaganja i najčešće se koristi kod ulaganja u IT software i hardware. TCO analiza je jedna vrsta DCF analize odnosno ocene investicionog projekta capital budgeting. Tipične situacije gde se javlja TCO su:

  • da li mi se isplati da kupim software SAP?
  • da li da zamenim Excel 2003 sa Excelom 2013?
  • da li treba da kupim novi call centar?
  • da li da zamenim mrežu sa novom mrežom?

 

Do kraja 80-ih godina ulaganja u IT opremu uglavnom su bila vezana za CAPEX dok je OPEX bio relativno nizak. Računari su trajali relativno dugo i po deset do dvadeset godina.

Nakon pojave PC-a, IT industrija je krenula da se naglo razvija. Situacija u smislu ulaganja se dramatično promenila i CAPEX je postao relativno manji dok se OPEX povećao (održavanje, licence, konsalting, prilagođavanje). Vek upotrebe IT opreme se smanjio na 2 do 3 godine.

 

 

TCO je blisko povezan i sa konceptom outsoursing. Nakon što naprave TCO analizu, kompanije često shvate da postoje skriveni troškovi kod IT opreme/software koji se ne vide odmah (licence, održavanje, servisi, podešavanje itd) i da je oustorcing zgodno rešenje. Outsourcing daje transparentnost troškovima.

 

MCB_TCO_2

 

 

Nakon što je uradio TCO analizu, controller je zaključio da su najveći troškovi kod OPEX-a (2.700 EUR) a ne kod CAPEX-a (900 EUR). Controller je bio veoma iznenađen jer nije očekivao ovakav odnos. Controller je počeo da razmišlja i o outsourcingu štampanja, odnosno usluzi koja se zove PPC Payment Per Copy. Kod te usluge kompanija ne poseduje štampač, tonere i sl. već samo plaća uslugu odštampanog lista. U trenutku pisanja ovog teksta, ova usluga je koštala oko 1,0 RSD po stranici odnosno 1 euro cent.

 

 

 

TCO metod nije vezan samo za IT opremu, već može da se koristi kod bilo koje opreme – kao i u privatnom životu.

Muški primer. Želiš da kupiš auto. Razmišljaš da li je bolje kupiti dizelaš ili benzinac? Dizelaš košta više ali su troškovi održavanja (servisa) niži. Dizel gorivo je jeftinije od benzina i dizelaš „drži cenu“ kada ga prodaš posle nekoliko godina. Ako izračunaš TCO za čitav vek upotebe auta (na primer 5 godina) verovatno će ti dizelaš biti isplativiji u odnosu na benzinca. Doduše, ako bi nastavio dalje da razmišljaš možda bi shvatio da ti i nije potreban auto, već da je bolje da koristiš taksi. No, to je već dublja analiza.

Ženski primer. Da li je bolje da kuvaš ili ideš u restoran? Računaj sve troškove koje imaš oko kuvanja (kupovina namirnica, tvoje vreme za odlazak u kupovinu, struja za šporet, tvoje vreme za spremanje hrane, tvoje vreme za pranje suđa i sl). Osim ako nisi genijalna kuvarica za neku posebnu vrstu hrane koju voli tvoj voljeni suprug (npr. Bosanske pite ili Plazma torta) moja stručna controllerska preporuka je: TCO analiza kaže da ti je isplativije da ideš u restoran na ručak!

Microsoft je razvio svoju posebnu metodologiju za ocenu TCO. Metodologija se zove „Rapid Economic Justification, A Step-by-Step Guide to Optimizing IT Investments that Forge Alliances Between IT and Business“

Za detaljnije objašnjenje ovog pojma pogledaj i capital budgeting i DCF.

 

Srodni pojmovi

Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova
Prikaz pojmova