EBITDA po delatnostima

EBITDA se razlikuje po delatnostima.

  • Trgovina (< 10%)
  • Proizvodnja (10% - 20%)
  • Usluge (nekada i po 40%-50%)

EBITDA se analizira kao % od prodaje (EBITDA/Sales ili EBITDA/Prodaja).

EBITDA je skraćenica od Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization.

Primer: Kompanija NELT ima sledeći Bilans uspeha za 2005 godinu (000 dinara). .

Prodaja (Sales) 11.531.796 - Nabavna vrednost prodate robe (COGS) -9.449.520 Bruto marža 2.082.276

- OPEX (Operating Expenses) -1.163.693 E.B.I.T.D.A. 918.583

EBITDA% je 8.0% od prodaje (918.583/11.531.796)

Zašto se EBITDA razlikuje po delatnostima? Zbog sira i krompira. Ponekad me nerviraš sa tolikim pitanjima :) EBITDA se razlikuje jer se pre svega razlikuje BRUTO MARŽA po delatnostima.

Primer tri klasična bilansa (trgovina, proizvodnja, usluge).

 
Bilans uspeha Trgovina Proizvodnja Usluge
Prodaja 100 100 100
COGS -80 -50 -20
Bruto marža 20 50 80
 

Ovo je primer klasičnog bilansa za trgovce, proizvodnju i uslužne kompanije. Naravno, često kompanije imaju i drugačije iznose u odnosu na ove.

I, šta je pisac hteo da kaže?

Ako trgovac ima Bruto maržu od 20% (20/100) onda će on teško imati višu EBITDA od 20%, zar ne? Prosto kao pasulj.

  ebitda  

Dakle, trgovci imaju nižu maržu pa samim tim imaju i manju EBITDA.

Proizvodnja/Usluge obično imaju višu bruto maržu, pa samim tim i višu EBITDA. Kakav zaključak!

A da li svi trgovci imaju bruto maržu do 20%?

Ne. Bruto marža kod trgovaca je obično do 0% do 20%, ali ima i trgovaca sa 50% bruto maržom. Wauuuu... to deluje primamljivo. Pa i jeste. Lepo je biti trgovac i imati visoke bruto marže.

Kompanije koje se bave modom obično imaju visoke bruto marže - 50 do 60% (fashion, butikaši -Fashion Co, Delta Sport, Đak, N Sport...). No, ove kompanije su više izuzetak nego pravilo. A pravilo je: trgovci imaju nižu bruto maržu, obično < 20%.

A zašto proizvodnja ima višu bruto maržu (40%...)? Zbog sira i ... Zamisli proizvodnju soka (Nectar, Fresh & Co, Fruvita..). Kada se sok proizvede, on mora da se i proda. E, da bi se prodao, moraju postojati tri veoma snažna troška:

• 1.Trošak marketinga. To je valjda svima jasno. Postoji ATL (above the line) i BTL (below the line). Pogledajte objašnjenje za ove dve vrste troška.

• 2. Trošak distribucije. Tu je kvaka. U Srbiji postoji 30.000 prodajnih mesta (hipermarketi, supermarketi, prodavnice, STR, HoReCa, benzinske pumpe...). Da bi imali robu na 30.000 mesta, treba vam dosta prodavaca (200-300). Zamislite koliko koštaju ti prodavci, njihovo gorivo, kola, oprema, kamioni, avioni...

• 3. Trošak brenda. Izgradnja brenda zahteva dosta novca.

Šta je zaključak? Proizvođač mora da ima visoku bruto maržu (npr. 60%) da bi mogao da finansira troškove marketinga, distribucije i izgradnje brenda.

Da li trgovac može da ima visoku bruto maržu? Naravno, samo je to (uglavnom) teško. Trgovac teško može da DIFERENCIRA robu tj. da joj da DODATU VREDNOST. Npr, ja kada kupujem šećer – meni je svejedno da li ću ga kupiti u Maxiju ili Mercatoru. Šećer je šećer; prodavnica je prodavnica; i teško da će neki trgovac da me natera da platim više baš za njegov šećer. Osim ako ne kreira poseban brend i uživanje kupovine ("šoping").

Gde je najveća EBITDA?

  • Telekomunikacija (45%)
  • Farmacija (30%)
  • Proizvodnja građevinskih materijala (25%)
  • EPS (25%).

Gde je najmanja EBITDA?

  • Trgovina bilo koje vrste.
  • Veleprodaja cigara (2%)
  • Veleprodaja FMCG (2%)
  • Veleprodaja lekova (2-4%)
  • Maloprodaja FMCG (7-8%).

Da li ima negde industrijski prosek po delatnostima?

Naravno, na ovom blogu. Ali, ako ti kažem – moraću da te ubijem... Ovo su zvanični podaci za 2009 godinu. Have a nice day...

EBITDA 2009 % # kompanija Delatnost Primer kompanije
34,3% 1 FMCG (PELENE) Drenik Nd
34,0% 5 GRAĐEVINARSTVO (MATERIJAL) Holcim
29,6% 2 FMCG (PIVO) Apa-Apatinska Pivara
27,0% 4 TELEKOMUNIKACIJA Telekom Srbija
22,4% 5 FARMACIJA (PROIZVODNJA) Hemofarm
19,3% 3 KOMUNALIJE Beogradski Vodovod
17,7% 1 FMCG (SLAD) Maltinex
17,5% 5 FMCG (KONDITORI) Jaffa
16,9% 1 FMCG (SLADOLEDI) Frikom
16,7% 1 HOLDING (FMCG) Radun Inzenjering
16,7% 3 AMBALAŽA Tetra Pak Production
16,3% 3 MEDIJI Pink International Company
15,2% 3 FMCG (KAFA) Grand Kafa
14,3% 2 FMCF (DETERDŽENT) Henkel Merima
14,1% 1 FMCG (SNACKS) Marbo Product
13,6% 3 FMCG (ŠEĆER) Fabrika Šecera Šajkaška
12,4% 2 HOLDING (METAL, AGRAR) East Point Holdings
12,2% 3 FMCG (MLEKO) Imlek
12,1% 4 ENERGETIKA (STRUJA) Eps
12,1% 18 GRAĐEVINARSTVO (IZVOĐENJE) Adoc
11,9% 1 HOLDING (METAL) Bomex Holding
11,7% 4 AGRAR (PROIZVODNJA) Gebi
11,7% 1 HOLDING (GRAĐEVINARSTVO) Dunav Grupa
9,2% 6 TRGOVINA (STRUJA) Energy Financing Team
9,2% 4 ENERGETIKA (TOPLANA) Beogradske Elektrane
9,2% 6 FMCG (CSD) Coca Cola Hbc
9,2% 2 ELEKTRO INDUSTRIJA Galeb Group
9,1% 2 FMCG (ULJE) Dijamant
8,8% 3 HOLDING (AGRAR) Mk Group
8,6% 1 POSTA Ptt Srbija
8,3% 4 IT (USLUGA) Asseco See
7,6% 7 GRAĐEVINARSTVO (PUTEVI) Nibens Korporacija
7,5% 11 FMCG (TRGOVINA NA VELIKO) Nelt Co
7,1% 2 AGRAR (TRGOVINA) Almex
6,9% 1 HOLDING (AGRAR, TRGOVINA) Delta Holding
6,2% 1 HOLDING (FASHION) Zekstra Grupa
6,0% 2 FASHION Fashion Co
5,6% 8 FMCG (MESO) Im Matijević
4,7% 5 ENERGETIKA (GAS) Euro Gas
4,6% 17 METALSKA INDUSTRIJA Alfa Plam
4,3% 10 FARMACIJA (VELEPRODAJA) Velefarm
4,1% 10 TRANSPORT Milšped
3,1% 14 ENERGETIKA (NAFTA) Eko Serbia
3,0% 7 IT (TRGOVAC) Comtrade Group Bv
2,1% 1 FMCG (HLEB) Fidelinka
2,0% 2 NAMEŠTAJ Forma Ideale
0,8% 4 TRGOVINA (ELEKTRONIKA) Tehnomanija
0,2% 10 FMCG (TRGOVINA NA MALO) Mercator-S
-0,3% 6 FMCG (CIGARE) Duvanska Industrija Vranje
-6,4% 12 AUTOMOBILI Auto Cacak