Kako i gde pronaći kandidate za otvoreno radno mesto?

Cekanje

h

Kada je reč o pronalaženju kandidata za otvoreno radno mesto, danas se obično odmah pomisli na neki sajt na kom se raspisuje konkurs za otvorenu poziciju, a nakon toga koraci su jasni: kandidati se prijavljuju slanjem svoje radne biografije i propratnog pisma, a zatim poslodavac u velikom broju poslatih prijava bira one koji mu se čine najpodesnijim i kontaktira ih. Ova procedura je najrasprostranjenija i ona daje dobre rezultate u praksi, posebno zato što danas postoji nekoliko pouzdanih sajtova koji su popularni i među ljudima koji traže posao, tako da oni predstavljaju svojevrsno mesto susreta između poslodavca i njegovih potencijalnih i budućih zaposlenih.

j

Potraga za poslom

h

Osnovna prednost ove metode jeste što je brza, laka i relativno jeftina. Sve što treba da učinite jeste da napišete dobar oglas za posao, a zatim čekate da se kandidati sami prijave. Na mnogim sajtovima koji služe kao oglašivači otvorenih radnih mesta postoje i brojni filteri, koje možete podesiti tako da vam na vašu mail adresu stižu već filtrirane biografije (na primer, određenog obrazovnog profila, radnog iskustva i tome slično). Međutim, sa ovim filterima treba biti veoma pažljiv, zato što njihovom upotrebom rizikujete da vam promaknu potencijalno dobri kandidati, što se dešava ukoliko niste dobro promislili šta je to što vaši kandidati moraju da poseduju od iskustva i osobina kako bi zadovoljili vaše kriterijume.

Još jedna mana ovakvog pristupa je ta što poslodavca stavlja u pasivnu ulogu: on raspiše konkurs, a zatim sedi i čeka dok se konkurs ne završi i sve prijave pristignu. To može biti vremenski ekonomično i za neka niže pozicionirana radna mesta predstavlja odličan izbor, ali kod onih koja zahtevaju kombinaciju iskustva, znanja i veština koja nije lako pronaći može da predstavlja potencijalno loše rešenje.

Koje su, onda, alternative?

Alternative

h

Ako ste u potrazi za osobom koja bi trebalo da zadovolji mnoštvo kriterijuma koji su vam bitni, onda bi bilo korisno da razmotrite i dodatne opcije. Jedna od njih, danas vrlo popularna, jeste oglašavanje otvorenog radnog mesta putem društvenih mreža. Najveća prednost ove opcije je ta što ona može veoma efektivno da dopre do vaše ciljne grupe. Pod pretpostavkom da su ljudi koji su lajkovali ili prate vašu poslovnu stranicu na neki način već selekcionisani (samim tim što pokazuju interesovanje za to čime se vi bavite), organski se kreira potencijalna baza vaših kandidata. Ukoliko poznajete ljude koji se bave upravo onime što bi vaš novozaposleni trebalo da radi, možete ih zamoliti da podele vašu objavu i na taj način svojim prijateljima na društvenim mrežama prenesu informaciju o otvorenom radnom mestu. I ti ljudi, po pravilu, među prijateljima imaju svoje kolege, što znači da i ova metoda može da dovede do toga da se obraćate već unapred selekcionisanoj ciljnoj grupi. Još jedna opcija je da napravite Facebook ili Twitter oglas – reklamu koja će pozivati potencijalne kandidate da se prijave. Na ovaj način možete uštedeti novac (ulaganja za ovu vrstu reklamiranja nisu velika), a ciljanje tačno određene grupe može dovesti i do povećanja svesti o vašem brendu. Oglasi na društvenim mrežama mogu se dobro podesiti kako bi bili vidljivi samo onim grupama ljudi koje odaberete, što može da vas spasi od otvaranja bezbroj biografija od kojih je svaka deseta vredna dubljeg razmatranja.naslagani CV

Osim društvenih mreža, još jedna prednost današnje rasprostanjenosti interneta jeste ta što on predstavlja odličnu bazu za regrutovanje potencijalnih zaposlenih. Možete da istražite koji su to blogovi koje vode ljudi koji bi mogli da predstavljaju upravo vašu ciljnu grupu, a isto važi i za forume. I blogovi i forumi danas su mesta okupljanja šarenolikih grupa ljudi, a među njima se nalazi mnoštvo profesionalaca, koji na ovaj način komuniciraju sa sopstvenom ciljnom publikom i razmenjuju savete i novosti iz oblasti kojom se bave. Kada pronađete, na primer, blogera čiji rad vam se dopada, ne morate se nužno ograničavati na to da baš njega privučete (ako je afirmisan u svojoj oblasti, sva je prilika da već sarađuje sa nekim kompanijama i ima sopstvene klijente), već sa njim ili njom možete ugovoriti oglašavanje otvorene radne pozicije na njihovim blogovima, pošto je poznato da su njihovi čitaoci takođe ljudi koji su zainteresovani i stručni za oblast kojom se blog bavi, što je ciljna grupa koju pokušavate da pronađete.

Iako je internet danas sveprisutan u životima ljudi, to ne znači da bi trebalo da se samo na njega ograničavate. Regrutovanje se sprovodi i van interneta, u realnom okruženju. Mnoge IT kompanije pronalaze svoje zaposlene na fakultetima. S obzirom da su u pitanju početnici, cena njihovog rada je manja, a ujedno su i bez iskustva. Ukoliko tražite baš osobu bez iskustva, koja bi mogla biti oblikovana i osposobljena za rad baš u oblasti u kojoj vi poslujete, onda nemojte propustiti fakultete, studentske organizacije i slična okupljalištaljudi koji završavaju svoje školovanje.

h

headhunter

j

Jedna forma regrutovanja je i headhunting. Srećom, ona nema nikakve veze sa izvornim značenjem ovog termina; u HR praksi, odnosi se na potragu za potencijalnim zaposlenim na visokim pozicijama. To je forma regrutovanja u nešto agresivnijoj formi, zato što iziskuje da headhunter pronađe željenog kandidata, sa njim stupi u kontakt i iznese mu ponudu za prelazak na radno mesto u kompaniji koju zastupa headhunter. S obzirom da su u pitanju visoke pozicije, zaposleni u ovom slučaju najpre mora doneti odluku da napusti svoje aktuelno radno okruženje i pređe kod vas. Stoga je pristup headhuntera donekle i prodajni – on bi trebalo da kandidatu jasno predstavi šta sve može da dobije ukoliko se odluči na prelazak u drugu kompaniju. Headhunteri su najčešće konsultanti koji nisu zaposleni u kompaniji za koju rade, već su angažovani kada se za njima ukaže potreba.

h

Telefon

k

Ako ste pristalica nešto tradicionalnijih metoda, odnosno ako je radno mesto takvo da je potrebno privući ljude do kojih se lakše može dopreti pomoću novina ili lokalnog radija, onda se možete opredeliti i za te metode. Isto važi i za zapošljavanje putem preporuka – ako ste čuli za nekog pojedinca koji bi mogao da bude baš ono što tražite, onda sami možete ući u ulogu headhuntera i, na osnovu preporuke, ostvariti kontakt sa kandidatom.

Za potrebe profesionalne selekcije može se angažovati konsultantska firma koja će, zajedno sa vama, obaviti proces potrage za željenim kandidatima. Za njihove usluge potrebno je izdvojiti daleko više novca nego da samostalno sprovodite profesionalnu selekciju, ali sa druge strane, donose vam uštedu u vremenu, a za određene delove selekcije neophodni su i stručnjaci koje mnoge firme nemaju u svojim redovima.

Još jedna od opcija za regrutovanje kandidata jeste da na web sajtu svoje firme imate odeljak o zapošljavanju, u kom ćete oglašavati otvorena radna mesta (što je samo dodatni, nikako jedini način na koji ćete ih oglašavati), ali i kada nema otvorenih radnih mesta, dati potencijalnim kandidatima priliku da vam se predstave i pošalju svoju radnu biografiju. Na taj način možete kreirati sopstvenu bazu potencijalnih kandidata, koju možete koristiti kao dodatni alat pri profesionalnoj selekciji. U ovoj bazi možete čuvati i sve one koji su se putem drugih kanala prijavili za otvorenu radnu poziciju, ali nisu bili uključeni u dalju selekciju, zato što u tom trenutku nije bilo otvorenog radnog mesta koje bi odgovaralo njihovim kompetencijama.

Ako se opredelite da po ovom pitanju budete sam svoj majstor, imajte na umu da ponekad najbolji rezultat daje kombinacija ovih metoda, a kojih i kako, znaćete na osnovu analize posla i toga ko su ljudi za kojima tragate.

Izvor: Moja Firma