Kako izgleda Controlling u Srbiji ? (3. sastanak ICV Srbija - Klub controllora)

29 marta 2012 imali smo 3. sastanak ICV Srbija (Klub controllora).

Sastanak je bio u zgradi Telenora i trajao je od 13h do 19h.

 

 

Tema sastanka je bila “Kako izleda Controlling u mojoj kompaniji” i imali smo 7 sjajnih predavača (Telenor, Mercedes Benz, FAM, Hyundai, Ringier, Tigar Tyres, Jaffa) koji su objasnili na svom primeru kako izgleda controlling u njihovim kompanijama. Naravno, mirođija u svakoj čorbi (Bojan :)) je imao uvodno predavanje kao i završnu rekapitulaciju.

Kompletnu galeriju slika imate na našoj Fejsbuk strani.

Redosled predavanja je bio sledeći:

  1. Bojan Šćepanović, direktor, MCB Menadžment Centar Beograd i predsednik, ICV Srbija, KRATAK INFO O ICV
  2. Lidija Petreski, head of controlling, TELENOR
  3. Ljiljana Aksić, head of controlling, MERCEDES BENZ
  4. Jasminka Stojačić, CFO, HYUNDAI
  5. Zoran Jakovljević, Savetnik generalnog direktora za finansije i controlling, FAM KRUŠEVAC
  6. Biljana Ivanjac, head of controlling, RINGIER (Blic)
  7. Dejan Mladenović, direktor kontrole upravljanja, TIGAR TYRES (MICHELIN)
  8. Ivana Višnjić, direktor plana i analize, JAFFA
  9. Bojan Šćepanović, direktor, MCB-Menadžment Centar Beograd, REKAPITULACIJA
  Pa, hajde da vidimo šta controllori u Srbiji rade!

1. Bojan Šćepanović, direktor, MCB-Menadžment Centar Beograd i predsednik, ICV Srbija, KRATAK INFO O ICV

  • 76 članova ICV Srbija, vizija da budemo broj 2 u Evropi do 2015 godine.

Bojan je dao kratak pregled o ICV aktivnostima, kao i vestima iz sveti controllinga.

ICV Srbija je 29 marta 2012 imala 76 članova.

Target za kraj 2012 godine je 100 članova.

 

 

Naša vizija za ICV Srbija je vrlo prosta: biti broj 2. u controlling svetu. Pa, hajde da zajedno poradimo na tome….

 

  2.       Lidija Petreski, head of controlling, TELENOR
  • Controlling kao business partner.

Lidija je objasnila način rada controllinga u Telenoru. Controlling u Telenoru je izrazito razvijen (9 controllora na 1300 zaposlenih) i controlling u Telenoru zaista doživljavaju kao business partnera. Posebna draž je bila prezentacija controllora iz mlađih dana… svi smo uživali u slatkim slikama. Telenor ima razvijen controlling u svim oblastima (sales controlling, CAPEX controlling, OPEX controlling…). Ono što je Lidija posebno istakla je benchmark koji Telenor radi u odnosu na druge mobtel kompanije. Podatke o benchmarkingu obezbeđuje AT Karney.

 

  3.       Ljiljana Aksić, head of controlling, MERCEDES BENZ
  • Controlling na najbolji, nemački način!

Ljilja je jedna veoma neobična i simpatična controllorka. Ono što sam posebno zapamtio je da je veliki ljubitelj “Malog princa” i da skuplja primerke knjige na različitim jezicima (mislim da ima na 20 različitih jezika). Dakle, ako negde pronađete “Malog princa” na neobičnom jeziku… obavezno pošaljite Ljilji. Možda dobijete popust na novu S klasu :)

 

Controlling je u Mercedesu izrazito razvijen (zamisli, nemačka kompanija i razvijen controlling :)). Pored Ljilje, postoje još 2 controllora na ukupno 215 zaposlenih. Controlling i izveštaji su veoma detaljni i analitični, a poseban problem je razgraničenje veleprodaje i maloprodaje. Naime, Mercedes Benz uvozi kola i prodaje dilerima (veleprodaja) ali ima i sopstvenu maloprodaju (sopstveni salon). Jedan od izazova (“problema”) je razgraničenje između lokalnih izveštaja, kao i izveštaja “doprinos grupi”.

Ljilja je dala i izuzetno sistematičan pregled osnovnih KPI koji se prate u Mercedes Benzu.

   

 

  Ono što se meni posebno svidelo je Waterfall chart grafikon, ili analiza varijansa. Controllori žive od varijansa (odstupanja)!  

  4.       Jasminka Stojačić, CFO, HYUNDAI
  • Controlling zavisi od stava menadžmenta.

Jasminka je prikazala kako izgleda controlling u Hyundai Srbija. Ono što me je fasciniralo jeste dubina znanja koju Jasminka ima o proizvodima, tržištu, konkurenciji…  Zaista je neverovatno da jedan CFO ima toliko dobro znanje o tržištu i prodaji.

   

 

 

Ključna stvar koju je Jasminka istakla je – veži konja gde ti gazda kaže! Ukratko, ako gazdu (menadžment) zanima market share, onda su sve aktivnosti usmerene ka tome. To je jedna od ključnih poruka i controllori moraju da razumeju šta je potrebno menadžmentu. I, naravno, treba da pokušaju da pomognu menadžmentu da razume da postoje i drugi ciljevi osim market share (ROI, EBIT, zadovoljstvo zaposlenih, brzina internih procesa…)

 

 

 

5. Zoran Jakovljević, Savetnik generalnog direktora za finansije i controlling, FAM KRUŠEVAC

  • Iskusan vuk, sa ogromnom energijom. Svaka čast Zoki!

Zoki je naš najstariji controllor (53 godine) no takav duh i entuzijazam davno nisam video. Zoran radi u FAM Kruševac (Fabrika Maziva Kruševac). FAM je ranije bio poznat kao NIS FAM, a onda je 2005 ušao u NIBENS grupu. Elem, NIBENS grupa (putarska firma, Milo Đurašković) je otišla u stečaj i FAM, manje-više, ima problema zbog toga.

Elem, sadašnja situacija je da je FAM pod upravom Agencije za privatizaciju. Ukratko, FAM je stara društvena kompanija koja je prešla kod privatnika a onda se vratila pod upravu Agencije za privatizaciju. Wauuuu, kakvo okruženje za controlling.

   

 

Zoran je imao sjajno i iskreno predavanje o svim poteškoćama koje se mogu pronaći u ovakvim kompanijama (krađe, nerazumevanje od strane menadžmenta, nezainteresovanost, neznanje…). Jedna od osnovnih poruka je – da bi controlling zaživeo, potrebna je želja menadžmenta. Menadžment mora i da bude commitment za ostvarivanje ciljeva.

Meni se posebno svideo koncept koji je Zoran predložio za službu controllinga i koja se sastoji iz sledećeg:

Nova služba (controlling) treba  da pruži odgovor na pitanja:

  • Gde se preduzeće nalazi, da li nam je pozicija na tržištu dobra ili loša  i kakva je prognoza u budućem vremenskom  periodu (3-5 godina).
  • Na koje probleme treba usmeriti pažnju i kako ih rešavati
  • Koje finansijske  instrumente koristiti  za praćenje ključnih parametra poslovanja poslovanja (KPI)
  • Kako unaprediti sistem izveštavanja i utvrditi njegovu dinamiku
  • Šta  predložiti menadžmentu  odnosno koji način koristiti  za rešavanje uočenih problema

Pored toga, Zoran je dao nekoliko veoma zanimljivih slajdova iz finansijskog controllinga (racio analiza). Meni se posebno svideo benchmarking sa ostalim konkurentima u industriji.

   

 

Takođe, veoma je bio zanimljiv i slajd sa Z-testom (Altmanov test).

   

 

 

6. Biljana Ivanjac, head of controlling, RINGIER (Blic)

  • Controlling kao istinski business partner!

Kao i Ljilja iz Mercedesa, Bilja je izuzetno zanimljiva. Ona je profesionalni učitelj Hatha joge (ne pitajte me šta je to), a uvela je i pojam – “Sai Baba Controlling” :) Elem, Bilja je jedan krhki Che Guevara zarobljen u oklop “surovog”  controllora…

 

 

Bilja radi u RAS (Ringier Axel Springer). Najprostije, to je izdavač Blica, Alo, 24 h, NIN, Blic Žena… RAS u Srbiji ima promet od 40 miliona € i 390 zaposlenih, a inače je švajcarska kompanija.

Elem, controlling je izuzetno razvijen u RAS i ja bih rekao – švajcarski precizno. Bilja je aktivan član borda direktora i svaki mesec direktno kontaktira sa vlasnicima kompanije. Pored Bilje, postoje još 3 controllora. RAS ima detaljno razvijeno izveštavanje i monthly closing (mesečno zatvaranje) 2-i radni dan u mesecu! Mislite o tome…

 

 

 

Ono što me je posebno zainteresovalo je Biljino razmišljanje kako controlling da prati razvoj kompanije i poslovanja. Na primer, RAS ima izuzetno razvijen online deo(blic.rs, superodmor.rs, nonstopshop.rs…). Bilja do sada nije imala dodir sa internet analitikom, no to je sada za nju, kao controllora, postala jedna od ključnih oblasti. Njena poruka je – controlling se menja i prilagođava kako se menja biznis kompanije.

7. Dejan Mladenović, direktor kontrole upravljanja, TIGAR TYRES (MICHELIN)

  • Industrijski cost controlling na delu!

Tigar Tyres (Michelin) je kompanija sa preko 2.200 zaposlenih i prodajom >200 mil. €. Glavni, i jedini proizvod je putnička guma. Tigar je verovatno jedna od najvećih industrijskih fabrika u Srbiji –zamislite kako izgleda kada 2.200 radnika istovremeno krene na posao!

Dejan je bio bolestan, tako je Bojan kratko prošao kroz njegove slajdove. Ono što je glavna poruka je izuzetno i detaljno praćenje troškova po svim nivoima. Ako ste mislili da su Nemci detaljni… e, Francuzi su još detaljniji!

 

  8.       Ivana Višnjić, direktor plana i analize, JAFFA
  • MS Navision i Controlling – to su srećan par.

Ivana je, kao i obično, briljirala na sceni. Izgleda da je rođena za govornicu :)

 

 

 

Ivana je poseban deo odvojila za objašnjenje veze IT (MS Navision) i controllinga.  Ukratko, u Jaffi su uspeli da povežu svaki trošak do nivoa najnižeg proizvoda. To znači – ako te zanima kolika košta jedan Munchmallow koji je proizveden danas u 17:45, možeš dobiti informaciju. Pored toga, Ivana je fan IT-a pa nas je “bombardovala” i sa OLAP-ima, SQL…

Posebno zanimljiv deo je bio oko izazova. Ključna poruka je: Controllori treba da se više bave savetovanjem, a manje obradom podataka.

   

 

9. Bojan Šćepanović, direktor, MCB-Menadžment Centar Beograd i predsednik, ICV Srbija, REKAPITULACIJA

  • Controller i Menadžer imaju zajedničku odgovornost.

Bojan je na kraju sumirao sva predavanja. Kao i obično, imao je zanimljive slike… pa uživajte.

Kompletnu galeriju slika imate na našoj Fejsbuk strani

 

 

Sledeći, 4. sastanak ICV Srbija je 24 maja. Tema sastanka je "Sales Controlling" i opet ćemo imati 6 sjajnih predavanja:

  • Jaffa
  • Carlsberg
  • Neoplanta
  • Farmalogist
  • Pfiser
  • Loreal

Pored 6 domaćih predavanja, posebna poslastica je i gostovanje Dietmar Paschera, Controller Akademie Munich.

Ukoliko si zainteresovan za rad ICV Srbija i kako da postaneš član - pročitaj sledeći tekst.