Kako tehnologija utiče na promenu poslovnih procesa?

   

Automatizacija sve brže zalazi u sve pore privatnog i profesionalnog života. Pojavom mobilnih tehnologija taj proces samo se ubrzava. Ceo niz fizičkih stvari pretvara se u Software i primenjuje kao aplikacije na njima (tako zvane app). Samo nekoliko primera: knjige, novine, ključevi, sve vrste karata za: boiskop, avione, utakmice, ključevi, kamere i fotoaparati, dijagosnitčke sprave, školske table, lični treneri. Niz je dugačak i još će se produžiti. Te promene utiču i na poslovanje preduzeća. Počeo je propad štampanih medija, knjižara, sada se to događa i sa trgovinom elektronskih uređaja. Nema više konduktera u autobusima i vozovima, blagajnika i niz drugih zanimanja.  Preduzeća koja žele opstati moraju se prilagoditi, a ona koja žele rasti moraju biti na ivici tih promena.

 MCB-game

Promena poslovnih procesa

Dok se u svetu događaju tektonske promene u IT, s kojima preduzeća poboljšavaju svoj konkurentski položaj, u regiji na tom području jako zaostajemo i razlika se još samo povećava.

 

Firme u regiji se zbog slabe analize poslovnih problema, u glavnom bave skupim i dugotrajnim obnovama, nadogradnje ERP sistema, koje te glavne probleme poslovnih korisnika sadašnjice ne rešavaju. Mogu čak tvrditi, da obnova ERP u glavnom i nije potrebna. Detaljnija analiza zahteva od korisnika da obično pokaže, da je potrebno unaprediti analitičke sastave, a da bi došli do toga, poboljšati integraciju podataka sa svih unutrašnjih i potrebnih spoljnih izvora, poboljšati kvalitet podataka na svim razinama.

 

MCB-biznis-obuka

   

Mnogo projekata ERP startuje baš sa pretpostavkom, da će rešiti analiziranje, izveštavanje i kvalitet podataka. Koja zabluda. Sa obnovom ERP, sa alociranjem ljudskih i finansijskih resursa na te projekte za duže vreme, kad firme posle godine ili dve završe u istim i čak većim problemima samo ovaj put na novoj tehnologiji, firme same sebe sprečavaju, da bi adekavtno konkurisale na tržištu, sa čime ugrožavaju svoj vlastiti napredak i opstanak. Ima još nekoliko jakih razloga, da se ne ulazi brzo u ERP projekte.

 

Poslovanje se uglavnom već menjalo – kako među poduzećima tako i sa krajnjim kupcima. Tehnologija je omogućila automatizaciju i sa tim optimizaciju nabavnih lanaca: od automatskog praćenja i podešavanja minimalnih zaliha, analiziranju potreba, generiranju nabavnih naloga, prijema robe na skladište i drugih. To je prouzrokovalo, da neki delovi klasičnih interaktivnih delova ERP-a nisu više potrebni u obliku, kako su sada rešeni u ERP..

  MCB - Tehnologija 3  

Sa druge strane se u potpunosti menjao proces prodaje i posprodajnih aktivnosti prema krajnjem kupcu – možda je bolje reći proširio i na praćenje svih aktivnosti, koje preduzeće ima sa kupcima preko svih postojećih kanala. Ako je kupac još samo nekoliko godina unazad došao u prodavnicu nepripremljen i imali smo mogućnost, da ceo prodajni proces napravimo u prodavnici – uključujući i samu prodaju, sada kupci više od 50% odluka naprave i da nas još uopšte nisu kontaktirali. Sami su napravili brojne analize pre odluke o kupovini. Kao na primer jedan najobičniji odlazak u bioskop pre svega predstavlja kompleksan analitički proces, koji obuhvata analizu preporuka prijatelja, analizu komentara drugih posetioca, lokacije predstave, cena, prostih termina i koji završi (ili ne) sa kupovinom ulaznice. Potencijalni posetioc može lako i skrenuti sa prodajnog puta, koji je smislio prodavac i u slučaju slabe vremenske prognoze odluči, da će taj isti film pogledati kod kuće na kauču u društvu svojih prijatelja.

 

MCB-outsourcing

 

Integracuju svih kanala su najviše optimisali spretni trgovci, koji su u svom postojanju još samo prodajni hub. Nemaju prodajne službe, jer porudžbina ide direktno proizvođaču, nema skladišta jer je slanje robe direktno od proizvođača do kupca, ili distributera (mada i ovi gube svoju ulogu), nema proizvodnje. Nema zaposlenih. O.K. ima ih nekoliko outsoursanih na lokacijama sa jeftinom radnom snagom za call centre za pomoć u rešavanju reklamacija, grešaka itd. Znači ERP je izgubio svoju ulogu i za podršku procesa krajnjim kupcima.

 

Korišćenje novih tehnologija

Znači firme treba za uspešnu prodaju kupcima biti sposobne da analiziraju i predviđaju. Treba da se preobraze u "data-driven" kompanije. Moraju podržati saradnju s kupcima u procesu, moraju omogućiti saradnju na mobilnim uređajima. Tu se uključuju raznorazne tehnologije od mobilnih aplikacija, konzumerizacije, virtualizacije, rešenja u oblacima, analiza socijalnih mreža, "Big Data". Sve su to područja koja se brzo razvijaju, usko su povezana i ne mogu se posmatrati izolovano.

  MCB - Big Data  

Mobilne aplikacije su smeštene u oblacima. "Big Data " je samo drugi naziv za analitičke sastave, kao što su skladišta podataka (DW) i poslovna inteligencija (BI). U analizama se pojavljuju i drugi oblici podatka - slike, video, tekst i govor. "Big Data" je isto sinonim za poslovnu inteligenciju na steroidima. Uvek predstavlja tako veliki i složen skup podataka, koji se teško obrađuje s postojećim tehnologijama, uključujući prikupljanje, obradu, integraciju, analizu i vizualizaciju podataka. Istorijski gledano, to je sasvim normalan proces, tehnologija sledi zahteve i ponavlja se gotovo u celoj ljudskoj istoriji. Zbog toga se stalno pojavljuju nove platforme, koje slede povećanju količine podataka, zahteve za analiziranje u realnom vremenu, i sve složenijim strukturama podataka.

 

Svaka nova generacija uređaja za analizu podataka može obraditi red veličine više podataka u mnogo kraćem vremenu po znatno nižoj ceni. Kompanija, na primer, sa šest godina starim rešenjima koja ima najmanje dve generacije zastarelu tehnologiju ima mnogo veće troškove, a da nije u stanju analizirati sve podataka.

 

Firme koje su odlučile, da prvo implementiraju analitičke sastave, brzo su shvatile, da im promena ERP sistema i ne treba, jer su kvalitetnije, brže i jeftinije rešile svoje prave poslovne izazove.