SVET MODE: Da li je dozvoljeno kopiranje brendova?

Kada je trendi modni lanac Zara izbacio kolekciju Leto 2016 sa šarenim pop emajliranim značkama i Instagram-ready zašivkama, gomila umetnika - koji svoj rad prodaju preko sajtova kao što su Tumblr, Etsy ili vlastitih nezavisnih prodavnica - videli su slike koje deluju jezivo poznato. Zapravo, momentalno su prepoznali sopstvene radove.

Adam Kurc, grafički dizajner iz Njujorka, poznat po pravljenju balona sa natpisom "Izvini što sam toliki seronja" i koji je sarađivao sa brendovima poput Print All Over Me, kaže da je bio iznenađen kada je video da je jedna od njegovih znački bezočno iskopirana u Zarinoj novoj kolekciji, iako su mu radovi i ranije plagirani i često mora da piše Amazonu da skine kopije njegovih balona.

h kopije h

Ranije ove nedelje, Kurc je vrlo hrabro pokrenuo sekciju u svojoj onlajn prodavnici da bi povećao vidljivost ovog sve zastupljenijeg fenomena: "Neautorizovane reprodukcije. Kupite izgled!". Na stranici se nalaze uporedni prikazi originalnih radova i Zarinih kopija. Umetnica iz Los Anđelesa po imenu Tjuzdej Basen, koja je sarađivala sa velikim brendovima i radila ilustracije za Broadly, takođe je otkrila da je Zara počela da prodaje dizajn identičan jednoj od njenih znački - lizalicu u obliku srca. Dvadesettrogodišnja ilustratorka je na Instagramu ukazala na sličnosti i dodala da je ova kuća kopirala njene ilustracije tokom prethodne godine. Po njenim rečima, kada je sa advokatom kontaktirala kompaniju, rekli su da ona ne može da polaže prava na vlastite crteže.

U istom postu, Basen je navela da je potrošila 2000 dolara na troškove advokata samo da bi dobila ovaj razočaravajući odgovor.

j Tjuzdej Basen   h

Ali po rečima Lejle Amidedole, advokatice sa ekspertizom o umetničkim autorskim pravima, Zarin odgovor je "bio potpuno irelevantan i netačan". Aminedole je rekla za Broadly da je Zara tehnički odgovorna prema zakonima o kršenju autorskih prava. "Na osnovu onog što sam videla, izgleda kao da je Zara iskopirala crteže ove umetnice", rekla je ona. "Oni su tvrdili da zbog toga što Zara ima znatno više pratilaca od umetnice i uprkos tome što su slike slične, zakon o autorskim pravima ne štiti Tjuzdej Basen. Ali zakon o autorskim pravima štiti svakoga. Ovaj zakon nalaže da morate da stvorite neko originalno delo u čvrstom, opipljivom medijumu, da bi moglo da bude zaštićeno autorskim pravima. To je upravo ono što je Basen i uradila. Ne postoji ništa što bi zahtevalo da to bude dobro poznata slika. Što se originalnosti tiče, granica je veoma, veoma niska".

Ali što se tiče razrešenja slučaja, još uvek je teško za nezavisne umetnike da se bore sa multi-milionskom korporacijom. "Zaista mislim da je njen rad pokraden", rekla je Aminedole. "Ipak, pretpostavljam da će se slučaj verovatno završiti nagodbom".

Drugim rečima, kompanije poput Zare praktično ne plaćaju nikakve kazne zbog krađe od nezavisnih umetnika. "Mislim da je postalo vrlo učestalo da velike kompanije rade ovakve stvari malim, nepoznatim umetnicima", rekla je Aminedole. "Oni imaju toliko mnogo novca, a znaju da su ovakve tužbe jako skupe i da mnogi umetnici ne mogu da ih priušte. Verovatno ove kompanije misle da će se umetnici ili povući i odustati, ili pristati na jako nisku svotu novca na vansudskom poravnanju".

PacSun, tinejdž-surf modni lanac koji je ove godine prijavio bankrot, kao i kompanija Forever 21, takođe su optužene za ovakvu praksu. Gabrijela Sančez, slobodna umetnica iz Los Anđelesa, trenutno je usred bitke sa PacSun-om zbog jednog od njenih radova, zašivak u obliku srca sa natpisom "Nemoj da mu pišeš", za koji tvrdi da ga je i Zara iskopirala. Dodala je da, dok je radila kao dizjanerka u kompaniji Bando pre nekoliko meseci, Forever 21 je iskopirao značku sa natpisom "Fries before guys" koju je napravila.

Trenutno je u komunikaciji sa firmom PacSun zbog navodnih kršenja autorskih prava, ali se susreće sa istim problemima kao i Basen: kompanija koja je izbegava i skupi sudski troškovi. "Ovo je ogroman proces učenja za mene", rekla je Sančez za Broadly. "Konsultujem se sa advokatima, ali sam lično ja ta koja rešava situaciju jer je tako jeftinije. Izgleda da znaju da mogu da me razvlače još malo i serviraju mi polovičnu sliku stvari".

h dont text him  

d

Na primer, Sančez kaže da je PacSun učinio da deluje kao da je majicu napravio nezavisni prodavac. "Povredu prava je učinio jedan od PacSun pod-brendova, ali kada sam im prvi put pisala, nisu mi to rekli. Napisali su da je došlo do greške u komunikaciji sa prodavcem. Morala sam dosta da kopam da bih otkrila da je taj brend zapravo deo PacSun-a".

A onda, "odgovorili su da su povukli majice, ali i do danas ih ima u još nekim radnjama", rekla je. "Teško je dobiti bilo kakvu potvrdu da rade ono što su zaista i rekli: da su povukli proizvod, da su zaradili samo određenu svotu novca na majicama, bla bla bla. Rekli su mi koliko su zaradili od majica, ali ne mogu da zaista znam da li je ta cifra tačna, jer su još uvek u prodaji u nekim radnjama"

Sančez je odbila da komentariše koliko je novca PacSun rekao da je zaradio od "Nemoj da mu pišeš" majica. "Još uvek sam u komunikaciji sa njima, pa ne bih da iznosim ništa previše konkretno", rekla je. Takođe je i zabrinuta da bi prašina koja se podiže oko ovog slučaja može da ugrozi njenu buduću saradnju sa drugim brendovima.

"Zapravo mi je OK kada možete da vidite da su ljudi inspirisani različtim stvarima - ne živimo u balonu", dodaje ona. "Ali kada neko bezočno kopira bez pokušaja da to učni svojim ili napravi nešto novo sa tom inspiracijom je jednostavno lenjost. Kada velike kompanije rade takve stvari, to je samo jer pokušavaju da zaobiđu plaćanje umetnicima i zarade novac na dizajnu za koji znaju da je trenutno popularan".

Zarina matična kompanija je u saopštenju za Buzzfeed News navela:

"Inditex poštuje kreativnost svake treće strane i sa velikom ozbiljošću pristupa tvrdnjama o intelektualnim pravima trećeg lica. Nakon što su pristigle ove prtućbe, relevantni proizvodi su momentalno sklonjeni iz prodaje i pokrenuta je istraga. Paralalo s tim, pravni tim kompanije Inditex je kontaktirao advokate Tjuzdej Basen da bi razjasnili i rešili ovu situaciju. Inditex ima preko 600 zaposlenih dizajnera koji stvaraju preko 50,000 dizajna godišnje, ima najviše poštovanje prema kreativnosti svake individue i istražiće ovaj konkretan slučaj do kraja".

Međutim, Basen je rekla da je Inditex nije kontaktirao preko njenih advokata i da su dva njena dizajna još uvek u prodaji u prodavnicama modna kuće Bershka, čiji je vlasnik takođe Inditex.

Broadly je zatražio dodatni komentar od kompanije PacSun, ali nisu odgovorili u vreme objavljivanja teksta.

Izvor: Vice