Lepša strana komunikacija - Intervju Natalija Jegdić (Izvršni direktor za privatne korisnike), Telekom Srbija

_MPP1375a

Posao

U Telekomu Srbija ste od 2000. godine. Počeli ste kao saradnik, a sada ste na funkciji izvršnog direktora za privatne korisnike. Koje osobine i kvaliteti su Vas doveli do ove pozicije?

Istrajnost, iskrenost, hrabrost i želja za ličnim i profesionalnim razvojem osobine su koje su mi pomogle da napredujem na profesionalnoj lestvici, od saradnika do izvršnog direktora. Moja menadžerska karijera započela je još 2001. godine, kada sam sa mesta saradnika došla na poziciju regionalnog direktora za HR i vrlo hrabro ušla u profesionalni izazov koji mi je ponuđen. Tada sam bila mlada, puna entuzijazma i želje da promenim stvari. Takva sam i sada. Kompanija se menjala munjevitom brzinom i ja sam kroz svoju petnaestogodišnju menadžersku karijeru imala priliku da radim na različitim funkcijama i u različitim oblastima, počev od ljudskih resursa, preko marketinga, prodaje, plana, budžeta i analize, kroz koje stičem različita iskustva i znanja koja su mi mnogo pomogla u profesionalnoj karijeri i dovela me do sadašnje pozicije. Entuzijazam, hrabrost, optimizam,  želja za sticanjem znanja, vredan rad, vera u sebe i u svoje saradnike i kolege su, mogu slobodno da kažem, formula za uspeh. Ako na posao gledate kao na izazov, uspeh je zagarantovan. Nekada se našalim sa svojim zaposlenima pa kažem: „Dobro isplaniraj, radi i ćuti“, to je formula za svaki uspešan posao.

Imate dugogodišnje iskustvo u telekomunikacijama. Zbog čega ste se opredelili za ovu oblast i šta Vam se najviše sviđa u radu u telekomunikacijama?

Diplomirani pravnik sam po obrazovanju, ali često u šali mojim kolegama inženjerima kažem da treba da mi dodele i diplomu njihovog fakulteta. Kada sam iz advokature došla u telekomunikacije, shvatila sam da je tu sve moguće. Moje kolege inženjeri kažu: „U telekomunikacijama i IT svetu sve je moguće”. Pa kako da ne zavolite taj posao! To je ta draž i igra koja vas podstiče da razmišljate i stvarate neke nove stvari.  Komunikacije su svuda oko nas. One su neodvojivi deo naših života i ta širina, svest o tome da vam je ceo svet na dlanu i da možete da pomerate granice, neverovatan je afrodizijak za entuzijaste.

Telekomunikacije su jedna od industrija koje se najbrže razvijaju i novosti su skoro svakodnevne. Taj tempo odgovara mom temperamentu i promene na globalnom tržištu telekomunikacija uslovljavaju domaće telko-operatore da moraju da ih prate u korak i da se bore za svakog korisnika. Ta dinamika me dodatno motiviše i pokreće. Kada dolazite na posao svaki dan sa tom mišlju, onda poslovne obaveze nikad ne mogu da postanu zamorne, već podstiču da uvek idete dalje. Telekomunikacije su veoma široka oblast, koja daje mogućnost da mnogo svojih ideja sprovedete u delo. Svakog dana idem na posao srećna i ispunjena činjenicom da je sve moguće.

Kao menadžer ste fokusirani na svoje zaposlene, a kao izvršni direktor na privatne korisnike. Kako uspevate da osluškujete i podmirite potrebe i jednih i drugih?

I prema zaposlenima i prema korisnicima imam isti pristup – otvoren, iskren, opušten i neposredan. Kada imate tu humanu notu u odnosu sa ljudima onda sve postaje lakše, a problemi, iako nastanu, lako se rešavaju. Uvek kažem svojim kolegama i korisnicima: „Ne brinite,  sve je rešivo“. Imam tu sreću da je moj tim ljudi stalno uključen u sve kreativne procese, poslovne odluke, i njihovo osećanje da doprinose zajedničkom uspehu ih zapravo čini zadovoljnim. Sa druge strane, mislim da naši korisnici cene naš pristup u poslovanju sa njima - izlazimo im u susret sa upravo onakvim rešenjima kakva su im potrebna, nudimo sve vrste usluga na jednom mestu. To je za njih ogromna pogodnost, ta mogućnost da uđu u samo jednu poslovnicu, koje su sada topla mesta sa kućnom atmosferom gde vas svaki zaposleni dočeka kao da ste mu došli u goste i ponudi sve što vam je potrebno, visokog kvaliteta a po pristupačnim cenama. Od nedavno,  korisnicima mogu da popiju kafu ili čaj u našoj poslovnici na Banovom brdu, a planiramo da to postane praksa u skoro svakoj poslovnici. To je pokazatelj da radimo mnogo na neposrednom odnosu sa korisnicima i da je takvim pristupom sve rešivo i moguće.

Box paketi su jedna od novina u ponudi Telekoma Srbija. Da li planirate još neke inovacije u skorijoj budućnosti?

Box paketi koje je mts kreirao u 2014. godini pokazali su se kao sjajan način da korisnici sami mogu da naprave paket usluga prema svojim potrebama. Statistika kaže da smo time napravili odličan poslovni rezultat, jer smo proglašeni za najprofitabilniju kompaniju u Srbiji za 2015. godinu. To nas je posebno motivisalo da dalje razvijamo dodatne servise, poput mts televizije. Sada na našoj TV platformi, osim niza sportskih i zabavnih kanala, možete da uživate i u Agro TV-u, kanalu koji obrađuje teme iz poljoprivrede i to je prvi TV kanal tog tipa u regionu. Pokrenuli smo i prvi lifestile TV kanal, tu je i Ženska TV koja obrađuje teme iz mode, lifestylea, kulture i zabave.

Svet telekomunikacija je vrlo dinamičan. Kako vidite razvoj ove oblasti?

Za relativno kratak period u razvoju telekomunikacija, prešli smo dug put – od mobilnog preko pametnog telefona i tableta, do uređaja koji nam olakšavaju život upotrebom raznih mobilnih aplikacija i koji nam omogućuju zabavu u svakom trenutku. Svet sada ne može da funkcioniše bez globalne povezanosti, koja je omogućena upravo tako brzim razvojem telekomunikacija. Svakim danom povećava se broj uređaja koji međusobno komuniciraju, kako kod kuće, tako i na ulici, poslu ili nekom drugom ambijentu. Za svaki od njih potrebno je da se omogući da se komunikacija odvija besprekorno, što znači da telko-operatori moraju da obezbede nesmetan protok sve zahtevnijeg sadržaja. A to je veliki izazov. S druge strane, digitalna transformacija zahvatila je bukvalno sve industrije i delatnosti, od prevoza do zdravstvenih usluga. Takav razvoj nudi brojne prilike i tradicionalne telekomunikacione korporacije moraće da uhvate svaku priliku ako misle da ostanu konkurentne.

Sa kojim izazovima se susrećete kao uspešna poslovna žena? Da li je teže ili lakše uspeti kao žena u biznisu?

Izazovi sa kojima se svi susrećemo u poslu ne dele se prema polu, već prema težini i načinu na koji ih rešavamo. Od savremene žene danas se očekuje da bude uspešna u svim segmentima života – na poslu, u kući i porodici, što ponekad može da oteža fokusiranje na karijeru i napredovanje u poslu. Sa druge strane, mi žene imamo „dugme“ za multitasking i mnoge stvari možemo da radimo istovremeno, naravno uz podršku i razumevanje porodice i partnera. Ne u želji da uvredim naše drage kolege muškarce, ali mi se čini da je ženama nekada teže, a da upravo zbog te multitasking veštine sve mogu da postignu.

_MPP1335a

Controlling

Kakvo je Vaše viđenje controllinga, odnosno funkcije za budžet?

Strateško poslovanje, planiranje i controlling tri su osnovna faktora u svakom biznisu, pogotovo u telekomunikacijama. Za razliku od pojedinačnih odeljenja u kompaniji, funkcija za budžet je od suštinske važnosti za nadzor i evaluaciju poslovanja, ali i održavanje strateškog puta kompanije. Za razliku od revizije i unutrašnje kontrole, controlling treba da da menadžmentu ne samo istorijske podatke, već i predviđanja na osnovu obrade alternativnih poslovnih pravaca.

Koliko Vam controlleri pomažu u svakodnevnom poslu?

Controlleri, osim finansijskog znanja u oblasti budžeta i računovodstva, moraju da imaju i znanja o svim poslovnim procesima i organizaciji u kompaniji. Saradnja sa njima omogućava mi da donosim ispravne poslovne odluke, a na osnovu brižljivo sačinjenih izveštaja koji ne predstavljaju samo kolone i brojke, već i važne smernice za članove top-menadžmenta.

Moram da priznam da je Funkcija za budžet u našoj Kompaniji za mene i moje kolege u menadžmentu naše „i oko i uho“. Intenzivno pratimo šta nam sugerišu i trudimo se da plan pravimo bez velikih odstupanja, što je suština uspeha. Dobro planiran, optimističan i hrabar biznis plan preduslov je da kompanija bude uspešna, a mi smo takva kompanija.

Controlleri prave veliki broj izveštaja. Koje izveštaje najčešće dobijate od njih?

Pošto se, između ostalog, bavimo prodajom privatnim korisnicima,  najviše koristimo izveštaje koji se tiču obima prodaje prema tipu usluga, izveštaje o isplativosti određenih modela, CBA analize uvođenja novih servisa, predviđanja za budući period. Jako važni su i izveštaji o troškovima, kao i podaci o mestu troška koji daju odličnu sliku poslovanja svakog pojedinačnog biznisa u kompaniji. Pošto se bavim prodajom  i marketingom, u mojoj nadležnosti su i prihodi i troškovi u delu poslovanja sa privatnim korisnicima, a to je mas market. Controlleri i njihovi izveštaji pomažu mi da pronađem način da sa što manje troška napravim potreban prihod, kako bi na kraju ostvarili onaj rezultat koji su nam akcionari zadali. To možda zvuči jednostavno, ali controlleri će najbolje objasniti da je to prava veština.

Ako biste opisali dobrog controllera u tri reči, on bi bio…?

Sveobuhvatan, analitičan i, pre svega, tačan.

_MPP1410a

Privatno

Imate vrlo odgovoran i zahtevan posao. Kako „punite baterije” u slobodno vreme?

Porodica i prijatelji su moja „baza“. Iz vremena provedenog sa njima crpim energiju koja mi je potrebna da izdržim brz poslovni tempo. Vremena je uvek malo, ali uspevam da se vidim sa sebi dragim ljudima i razgovor sa njima je dobar način punjenja baterija. I naravno, male „ženske“ stvari – odlazak u kozmetički i frizerski salon, dobra knjiga ili film, i iznad svega, sport, to su stvari koje svakako mogu da rasterete jedan naporan dan na poslu.

Imate li neku neostvarenu želju?

Želja uvek ima, one nas podstiču da uvek dajemo sve od sebe. Imam sreću da sam najvećim delom ispunila svoje profesionalne ciljeve i da je saradnja koju sam ostvarila i sa svojim timom i sa eksternim partnerima neposredna, iskrena i uspešna. Volim ljude sa kojima radim i ta pozitivna energija je preduslov i za privatni i za profesionalni uspeh.

Uspešni ljudi imaju svoje male, „tajne” recepte za uspeh. Možete li da podelite sa nama Vaš životni i poslovni lajtmotiv? 

Vera u sebe i u druge. Ljubav za ljude sa kojima radite i za posao koji radite jeste prvi uslov. Optimizam, osmeh i entuzijazam. Bitno je ostati svoj i biti hrabar. Oduvek sam bila svoja i nisam dozvoljavala sebi da se odreknem sopstvenih načela i zamisli, bez obzira na poslovne poteškoće sa kojima sam se susretala. Dobro sam osluškivala „spolja“ i donosila odluke „iznutra“. Hrabrost je osobina koja u poslu može mnogo toga dobrog da donese. Još kad svoj posao radite sa lakoćom i ljubavlju, uspeh ne može da izostane.

Sezona godišnjih odmora je iza nas. Kako za Vas izgleda jedan idealan godišnji odmor?

Idealan godišnji odmor je onaj proveden sa dragim osobama. Obožavam putovanja. Volim da upoznajem različite kulture i iz toga crpim nova znanja, iskustva i prijateljstva, ali i ideje za svoj posao. Volim more, ali i planinu, pasionirani sam skijaš i koristim svaki slobodan vikend u zimskoj sezoni da posetim ski-centre i uživam u sportu koji mi najviše prija. Ta sezona tek dolazi i jedva je čekam.