PUSH VS. PULL PROIZVODNJA. Gemba Kaizen™, Masaaki Imai

 

Danas se većina proizvodnih kompanija bavi proizvodnjom push tipa. Jednostavno, svaki proces proizvodi najviše komada što može i šalje ih narednom procesu, bez obzira da li su oni potrebni tom narednom procesu ili ne. To delom proističe iz sledećeg načina razmišljanja: „Napravimo što više komada dok procesi rade kako treba jer nikad ne znamo kad bi stvari opet mogle da pođu naopako.“

 

U kompaniji za proizvodnju madraca ovaj način razmišljanja znači šivenje što više obloga za madrac na šivaćoj mašini ili što više opruga na mašini za izradu opruga. U konvencionalnoj kompaniji takvi procesi se obično nalaze odvojeno od linije za sastavljanje. Vrlo je verovatno da se više šivaćih mašina ili mašina za izradu opruga nalazi u jednom uglu fabrike – veoma daleko od linije za završno sastavljanje – i da stalno prave poluproizvode koji se prvo šalju u magacin, pa kasnije na liniju za završno sastavljanje.

U takvoj sredini radnici ne znaju i ne treba da znaju zahteve korisnika u pogledu količine i vremena. Ovo je tipičan primer push sistema proizvodnje. Vrlo je verovatno i da na liniji za završno sastavljanje radnici sastavljaju najviše proizvoda što linija može da napravi. Ti gotovi proizvodi pronalaze put do magacina i čekaju da stigne porudžbina. Push sistem zahteva serijsku proizvodnju i stvara muda u oblasti transporta i zaliha.

Untitled5

Za razliku od toga, proizvodnja u fabrici Anjo kompanije Aisin Seiki, zasniva se na pull sistemu – tražnji tržišta. Po prijemu porudžbine od kupca cela fabrika kreće u akciju. Umesto da gomila zalihe u očekivanju porudžbina, kompanija čini sve da predvidi tražnju kupaca u neposrednoj budućnosti i da izgradi fleksibilnost u okviru fabrike kako bi se izborila sa oscilacijama. Toshihiko Mitsuya, projekt menadžer u fabrici Anjo kompanije Aisin Seiki, kaže da je proizvodnja madraca sasvim drugačija od proizvodnje automobila jer nema određene dnevne količine proizvodnje. Drugim rečima, nema planiranja proizvodnje. Jedini plan za madrace su porudžbine primljene od kupaca. Kod automobila su bar ujednačene dnevne količine proizvodnje.

 

Kupac koji uđe u jednu od 2.000 prodavnica nameštaja želi madrac i želi ga odmah. Za razliku od osobe koja kupuje automobil, osoba koja kupuje madrac nije spremna da dugo čeka. Iako se u prodavnicama nameštaja nalaze konkurentni modeli, metod proizvodnje kompanije Aisin Seiki pruža joj fleksibilnost da nudi celi asortiman proizvoda za najkraće moguće vreme realizacije. Danas kupac u bilo kojoj od tih 2.000 prodavnica može da izabere bilo koji od 750 različitih modela i on će mu biti isporučen sledećeg dana ukoliko kupac živi na udaljenosti do 100 kilometara od fabrike. Da kompanija Aisin nije razvila takav sistem proizvodnje, alternativa bi bila pravljenje velikih zaliha.

   

Ovaj tekst je preuzet iz knjige "Gemba Kaizen", Masaaki Imaija. Masaaki Imai je najveći svetski ekspert za implementaciju kaizena, kao i osnivač Kaizen Instituta koji posluje u preko 60 zemalja sveta, a od 2015.godine i u Srbiji. Knjigu možete naručiti preko ovog linka. 

Gemba knjiga