ŠEFE, KOJI TI JE VRAG?

[caption id="attachment_11209" align="alignnone" width="550"]Duško Dugouško Duško Dugouško[/caption]  

Sigurno ste bili u ovoj situaciji. Sati je 16.45. Imate poziv od šefa i zahtev da uradite izveštaj za sutradan ujutro. Radno vreme je do 17.00, a vama je potrebno najmanje sat vremena da završite izveštaj. I šta većina od nas uradi? Naravno, zasučemo rukave i radimo do kasno u noć samo da bismo tom nekom dokazali da smo predan i vredan zaposleni, koji sve zahteve ispunjava bez ikakvih problema i najbolje moguće. I šta se dalje dešava? Pa, naredni poziv se dogodi u 17.30, pa u 18.00, pa u 19.00…

Gde mi grešimo u ovakvim situacijama?

  • Prećutimo. Opcija za koju se većina odluči. Ili smo suviše uplašeni da nešto kažemo, ili pomislimo da nemamo pravo na komentar (“to je deo mog posla”).
  • Povlačimo se u sebe i živimo sa situacijom. Ili možda odemo kući i iskalimo bes na deci, supruzi, psu, komšinici…
  • Trudimo se još više. Verujemo da će se posvećenost i marljiv rad (“nenormalan”) isplatiti. I da ćemo dobiti povišicu, ili barem pohvalu.
  • Pretvaramo se da smo srećni i zadovoljni. Ovo je varijacija na temu “trudimo se još više”, ali sa lepljenjem osmeha na lice i uvek pozitivnim stavom.
  • Povlačimo ručnu. Odlučujemo da kažemo šefu “da prekine” (ali ne naglas) i krećemo u tihu borbu protiv njega. Ovo je veoma rizična opcija, ali nažalost, većina krene u ovu opciju u naletu frustracije, a ne po svom izboru.
  • Idemo u napad. Slična opcija prethodnoj, ali mnogo agresivnija. Suprotstavljamo se šefu i sve naše probleme opravdavamo njegovim lošim menadžerskim sposobnostima.
  • Otkaz. Opcija na koju smo “prinuđeni” usled nedostatka samopouzdanja i vere u sebe.
  • Feedback. Opcija direktnog pristupa i davanja povratne informacije šefu.

Moja preporuka je davanje feedbacka svom šefu. Ćutanjem navikavamo šefa da je njegovo ponašanje normalno (rad do kasno u noć, vikendom, praznikom, na rođendan, na dan venčanja…). Ukoliko se nekom ne obratite i ne kažete šta Vam smeta, taj neko će živeti u zabludi i uvek će očekivati od Vas da se ponašate kao i prošli put.

  [caption id="attachment_12533" align="alignnone" width="550"]MCB blog-Controlling magazin-Feedback Feedback[/caption]  

Postoji još jedan problem u radu controllera, a to je uticaj rezultata kompanije na sam njihov rad. Često se dešava da prilikom zatvaranja meseca dođe do negativnih odstupanja u odnosu na plan. Naravno, ta odstupanja ne moraju da budu u vezi sa kvalitetom Vašeg plana, već recimo, desi se da dođe do velikog podbačaja u prodaji, koja vam uruši kompletan rezultat tog meseca. Uložili ste svu svoju energiju da postignete rokove, uradili kvalitetno svoj posao, bez ikakve greške i onda treba da prezentujete rezultat svom nadređenom. Mislite da ste dali sve od sebe i pristupate pozitivno prezentaciji. Međutim, dešava se sasvim suprotno. Dobijate kritike čak i za nevažne stvari. Tada Vam se strmoglavo urušava kredibilitet, moralno ste destabilizovani i sve to samo zbog lošeg rezultata! Opet, jedini lek da se izbegnu ovakve situacije jeste davanje feedbacka šefu.

Na menadžerskim treninzima uče nas kako da dajemo feedback zaposlenima, i to većina menadžera prihvati i primenjuje u praksi. Međutim, kada feedback treba dati nadređenom (šefu), tada imamo problem. Povlačimo se u sebe i gutamo knedlu. Ta vrsta feedbacka nikako da proradi. Možda su zaposleni uplašeni, možda misle da nadređenom ne treba saopštavati loše stvari i slično.

Povratna informacija (feedback) nešto je što svi želimo, ceo ovaj proces može da bude ispunjen propuštenih očekivanjima, iznenađujućim saznanjima ili razočarenjem. Sastanci “jedan na jedan” su u mnogim kompanijama deo redovnog godišnjeg, kvartalnog ili mesečnog odnosa menadžer – zaposlen. Oni su bitni kako bi svi zaposleni bili obučeni za deo koji se zove “play the game”. Bez obzira na to da li imamo dobrog ili lošeg šefa, da bi u stvari u kompaniji funkcionisale i posao se završavao na najbolji mogući način, moramo biti spremni da primamo ali i dajemo feedback u oba smera, odnosno da primenjujemo tzv. “360 feedback”.

Neki od saveta za feedback svom šefu: 1. Kada osetite potrebu da šefu nešto kažete, ne zadržavajte za sebe nego mu se obratite. objasnite mu:
  • način na koji ste podržani za neki posao
  • šta cenite kod njegovog menadžerskog stila
  • da li želite da menadžer nešto menja
  • kako da vas usmerava ka postizanju postavljanih ciljeva.
2. Tokom planiranja performansi obavezno mu iznesite vaš stav o:
  • načinu delegiranja zadataka
  • podršci ka postizanju ravnoteže “posao/privatni život”
  • specifičnim zadacima
  • kako želite da izgleda njegov feedback.
Tokom godišnjih razgovora o rezultatima iskoristite priliku i recite sve što mislite da će pomoći u kreiranju zdrave atmosfere. Sam proces feedbacka “na gore” trebalo bi da je standardan deo efektivnog ciklusa razvoja performansi svakog zaposlenog. On bi trebalo da uključuje konstantne diskusije na relaciji menadžer-zaposleni, revizije i ocenjivanje učinaka.   Autor teksta je Dragan Vještica, Head of controlling, Metro Cash & Carry. Tekst je preuzet iz Controlling magazina 02.