ŠTA RADI HANCHO U KOMPANIJI? Gemba Kaizen™, Masaaki Imai

 

Supervizor je lice koje ima odgovornost na proizvodnoj liniji da neposredno nadzire dvadesetak radnika u gembi i ima odgovornost za rezultat. Raspon kontrole nadzora može da se razlikuje od delatnosti do delatnosti i od kompanije do kompanije. I naziv funkcije tog lica može da se razlikuje. To lice može da se zove vođa grupe, nadzornik, hancho (šef) u Americi, ili meister (majstor) u Nemačkoj. (Uzgred, hancho, japanski termin koji znači „šef“, kad se koristi u gembi, znači „supervizor“.)

 

U gembi supervizor upravlja inputima da bi proizveo outpute. Inputi su tzv. 3M, tj. Manpower, Materials i Machines. (Ponekad se ovim trima dodaju Methods i Measurements pa se ta lista zajednički naziva 5M.) Output su QCD (Ponekad se ovim trima dodaju Morale i Safety, pa se ta lista naziva QCDMS.)

Mile majstor

Supervizori kompanije se smatraju odgovornim za ostvarivanje outputa QCD-a, ali da bi ih ostvarili, oni moraju da upravljaju osnovnim trima M – Manpower, Materials i Machines.

 

Supervizori pre svega moraju da upravljaju ljudima. Ali oni često kažu: „Da, znam da treba da pravim dobre proizvode na vreme, ali, znate, moji radnici nisu motivisani da rade dobro. Loše su obučeni, a i ne poštuju ustanovljene standarde. To je moj problem!“

Nijedan supervizor ne može da izjavi tako nešto. Ako mu ljudi nisu motivisani, supervizor mora da uvede razne programe da ih motiviše. Ako ne poštuju standarde, moraju da se preduzmu korektivne mere. Možda su postojeći standardi zastareli i nepraktični, ili radnici nisu dovoljno obučeni da ih poštuju. Ili možda ima previše muda, mura i muri u radnoj sredini, zbog čega je preteško da se poštuju standardi. Supervizori koji krive svoje radnike odriču se svoje uloge.

 

U jednoj fabrici koja proizvodi elektronske uređaje i zapošljava domaćice sa nepunim radnim vremenom za popodnevnu smenu, menadžment je utvrdio da su te radnice pravile mnogo više škarta od stalnih zaposlenih. Podaci su pokazali da se većina njihovih grešaka dešavala oko 3 sata popodne. Kad je menadžment upitao domaćice o čemu razmišljaju u to doba dana, tipični odgovori su bili:

„Negde u to doba iznenada se setim da je vreme da nam deca dođu iz škole i počinjem da se pitam da li će da pronađu kolače koje sam im ostavila u frižideru.“ „Počinjem da razmišljam o večeri i da se pitam u koju radnju u blizini treba da odem da bih kupila ribu. Htela bih da znam koja prodavnica nudi najbolju robu po sniženoj ceni. Gospođa A na sledećoj liniji zna te stvari pa ću možda da se nađem sa njom posle posla.“

 

Saznanja stečena iz razgovora sa radnicama koje rade sa nepunim radnim vremenom navela su menadžment da izdvoji jednu veliku salu za sastanke da je zaposleni koriste tokom pauze za kafu u 3 sata popodne. Menadžment je rekao zaposlenima da tad mogu do mile volje da razgovaraju o kolačima, ribi, proizvodima na sniženju ili drugim temama, ali da posle pauze treba da se koncentrišu na posao. Kompanija je na kraju doživela dramatično smanjenje stope škarta.

 

Na slici 9.1 je prikazan dijagram uzroka i posledica rada supervizora. Ta vrsta dijagrama se zove „Ishikawa dijagram“, po čoveku koji ga je razvio, a to je profesor Kaoru Ishikawa. Zbog njegovog oblika naziva se i fishbone diagram (riblja kost). Posledica (rezultat) je QCD. Uzroci (procesi) su Manpower, Materials, Machines, Methods i Measurements (5M). Zavisno od okolnosti, dijagramu se može dodati još uzroka (u ovom slučaju to je sredina).

 

Pages from Gemba Kaizen_web

Upravljanjem uzrocima supervizori mogu da realizuju cilj svog rada: QCD. Dijagram pokazuje da, baš kao što supervizori moraju da upravljaju sa Materials i Machines u gembi, moraju takođe da upravljaju i sa Manpower. Da bi to činili, moraju da upravljaju većim brojem manjih „kostiju“ (fishbone diagram): obukom, komunikacijom, krugovima kvaliteta, predlozima, naknadama i nagradama, odsustvovanjem radnika i moralom. Kad god naiđu na problem vezan za ljude, očekuje se da nađu rešenje.

   

Ovaj tekst je preuzet iz knjige "Gemba Kaizen", Masaaki Imaija. Masaaki Imai je najveći svetski ekspert za implementaciju kaizena, kao i osnivač Kaizen Instituta koji posluje u preko 60 zemalja sveta, a od 2015.godine i u Srbiji. Knjigu možete naručiti preko ovog linka. 

Gemba knjiga