SVET BEZ PRIVATNOSTI – KAKO SE ZAŠTITI?

„Podaci su nova valuta“

Šta su podaci - data?

Lični podaci su svi oni podaci koji se odnose na osobu, a na osnovu kojih se ona može identifikovati (direktno ili indirektno) i ugroziti njena privatnost. Pod ličnim podacima podrazumevaju se:
  • Ime i prezime osobe
  • Adresa stanovanja
  • Imejl adresa
  • Fotografija
  • IP adresa
  • Lokacija na kojoj se osoba nalazi
  • Podaci koji služe za analizu i izradu profila korisnika (radne sposobnosti, ekonomsko stanje, lična interesovanja, ponašanje, potrošačke navike, kretanje itd.)
  • Onlajn ponašanje osobe (podaci koji se prikupljaju posredstvom kolačića)
Pored toga postoji i još jedna kategorija ličnih podataka - to su podaci koji spadaju u osetljive lične podatke: Rasna pripadnost, nacionalna pripadnost, religijska pripadnost, članstvo u sindikatima, seksualna orijentacija, informacije o zdravlju, biometrijski podaci, genetski podaci.   22  

Šta je privatnost?

Prema rečima Helen Nisenbaum (Helen Nissenbaum), profesorke informatike na Univerzitetu Kornel, privatnost nije pravo na tajnost, niti na kontrolu, već pravo na odgovarajući protok ličnih podataka. Sa Big Datom je prilicno lako povezati podatke i determinisati ko je ko. Tako se ispostavljaju profili ljudi -  to je proces profilisanja ljudi. Vaš pametni telefon, računar, televizot, pa čak i pametni sat, Amazon Aleksa i sve  aplikacija koje imaju pristup vašim podacima, znaju šta gledate, šta jedete, šta volite i koga poznajete. Pa zašto ne i neko drugi? Takodje današnje kompanije su pasivne gledajući na koji način pristupaju softverima. One gledaju aplikacije, a ne podatke. Trenutno, dosta provajdera softvera takodje žele imati kontrolu nad vašim informacijama.   11  

Na koje sve načine ostavljamo podatke na internetu ?

Aktivno ostavljanje podataka predstavlja jedan od načina, na koji mi svesno ostavjamo podatke o sebi ili drugima. Naprimer, prilikom kupovine nekih proizvoda, preuzimanja nečega sa interneta, postavljanja fotografija, otvaranja profila na nekoj društvenoj mreži. Dok je pasivno postavljanje podataka uglavnom nesvesno ostavljanje podataka (npr. putem kolačića , otiska prstiju, podataka o lokaciji, korišćenja pametnih stvari i pametnih igračaka). Analizom obe dve kategorije podataka, pomoću algoritama se kroz profilisanje takodje sakupljaju podaci. Pročitajte par metoda za bolje upravljanje identitetom i podacima:
  1. Koristite Bluetooth ili druge metoda uparivanja uredjaja umesto deljenje i slanje infromacija preko neta.
  1. Pažljivo birajte ovlašćene softvere i aplikcacije. Pročitajte koje informacije one zahtevaju od Vas, pre no što ih preuzmete.
  1. Pažljivo pročitajte uslove korišćenja sajta i politiku privatnosti, koji su regulisani korisćenjem kolačića. Po mogućnosti, izbegavajte ili prihvatite samo osnovne kolačiće.
  44