TEHNIKE ZA USPEŠNU KOMUNIKACIJU – AKTIVNO SLUŠANJE
Kada neko govori da li jedva čekate da „uskočite“ ili slušate?
Kineski znak za reč „sluštati” kombinuje nekoliko elemenata: uvo, oko, nepodeljena pažnja i srce.
- Neslušanje – kada otvoreno dajemo do znanja da nas ne interesuje šta sagovornik priča.
- Pretvaranje – kada nam je stalo da sagovornik misli da ga slušamo i iz tog razloga mi klimamo glavom kao da ga slušamo, ali u stvari, to je samo maska, jer ga uopšte ne slušamo.
- Selektivno – kada čujemo samo neke delove onoga što nam sagovornik priča i možda bi i uspeli da ponovimo to malo što smo čuli, ali nam misli lutaju na neku drugu stranu i teško se koncentrišemo na ono što nam sagovornik priča.
- Pažljivo – slušamo sagovornika tako da obraćamo pažnju na svaku reč koju nam saopšti.
- Slušanje sa empatijom – u slušanje uključujemo i emocije da bi razumeli sagovornika.

- Slušalac donese odluku da želi da sluša
- Da osobu koja govori gleda u oči
- Da ne govori previše
- Ne prekida sagovornika dok govori
- Da nauči da ćuti, i naravno
- Sluša
- Ohrabrivanje sagovornika
- Postavljanje pitanja
- Parafraziranje
- Reflektovanje (npr. „Zvuči mi kao da si ljut”)
- Sažimanje ili rezimiranje
- Vrednovanje stava sagovornika. Manifestuje se kroz uvažavanje sagovornika
- Pitanja
- Pauze
- Parafraziranje (Rekao si mi...) Parafraziranje mora biti neutralno!
- Sumiranje, vraćanje na temu (Ako sam te dobro razumela/o...)
- Neutralnost
- Neverbalna komunikacija