TEHNIKE ZA USPEŠNU KOMUNIKACIJU – AKTIVNO SLUŠANJE

Kada neko govori da li jedva čekate da „uskočite“ ili slušate?

Kineski znak za reč „sluštati” kombinuje nekoliko elemenata: uvo, oko, nepodeljena pažnja i srce.1     Postoji 5 nivoa slušanja: neslušanje, pretvaranje, selektivno, pažljivo i sa empatijom.
  1. Neslušanje – kada otvoreno dajemo do znanja da nas ne interesuje šta sagovornik priča.
  2. Pretvaranje – kada nam je stalo da sagovornik misli da ga slušamo i iz tog razloga mi klimamo glavom kao da ga slušamo, ali u stvari, to je samo maska, jer ga uopšte ne slušamo.
  3. Selektivno – kada čujemo samo neke delove onoga što nam sagovornik priča i možda bi i uspeli da ponovimo to malo što smo čuli, ali nam misli lutaju na neku drugu stranu i teško se koncentrišemo na ono što nam sagovornik priča.
  4. Pažljivo – slušamo sagovornika tako da obraćamo pažnju na svaku reč koju nam saopšti.
  5. Slušanje sa empatijom – u slušanje uključujemo i emocije da bi razumeli sagovornika.
  Aktivno slušanje je jedino pravo slušanje i predstavlja spoj četvrtog i petog nivoa slušanja, pažljivo i sa empatijom i uvažavanjem, a to znači da razumemo šta nam to neko govori i zašto nam to govori. Lažno, jednostrano i selektivno slušanje, kao i otimanje reči, deljenje saveta i zapitkivanje (prekidanje sagovornika) zapravo predstavljaju neslušanje. Aktivnim slušanjem primamo korisne informacije, izbegavamo nesporazume i konflikte, pokazujemo da nam je stalo do sagovornika, pomažemo osobama sa kojima komuniciramo da jasnije sagledaju problem i na kraju, izgrađujemo odnos poverenja. Veština slušanja podrazumeva mnogo više od sposobnosti da „čujemo poruku". Ona obuhvata razumevanje poruke, situacije i druge osobe. Aktivnim slušanjem izbegavamo prepreke u komunikaciji i poštujemo tuđa mišljenja, stavove i osećanja - drugim rečima, poštujemo integritet osobe koju slušamo.     2   Za aktivno slušanje je bitno da:
  • Slušalac donese odluku da želi da sluša
  • Da osobu koja govori gleda u oči
  • Da ne govori previše
  • Ne prekida sagovornika dok govori
  • Da nauči da ćuti, i naravno
  • Sluša
  PRINCIPI AKTIVNOG SLUŠANJA
  • Ohrabrivanje sagovornika
  • Postavljanje pitanja
  • Parafraziranje
  • Reflektovanje (npr. „Zvuči mi kao da si ljut”)
  • Sažimanje ili rezimiranje
  • Vrednovanje stava sagovornika. Manifestuje se kroz uvažavanje sagovornika
  SLUŠANJE JE ALAT ZA BOLJI UČINAK!
  • Pitanja
  • Pauze
  • Parafraziranje  (Rekao si mi...) Parafraziranje mora biti neutralno!
  • Sumiranje, vraćanje na temu (Ako sam te dobro razumela/o...)
  • Neutralnost
  • Neverbalna komunikacija