TEHNIKE ZA USPEŠNU KOMUNIKACIJU - ASERTIVNA KOMUNIKACIJA

  Asertivna komunikacija je tehnika koja se koristi za izražavanje vlastitih misli, osećaja i mišljenja na jasan, direktan i poštovan način, bez kršenja prava drugih. Asertivna komunikacija je važna, jer omogućava jasno izražavanje želja i potreba, i na taj način osigurava da drugi ljudi razumeju vašu perspektivu. Korišćenjem asertivne komunikacije, možete izbeći nejasnoće, nesporazume i konflikte. Ključne odlike asertivne komunikacije uključuju izražavanje vlastitih potreba, mišljenja i osećaja na jasan način, bez agresivnosti, pasivnosti ili manipulacije. To uključuje korišćenje "ja" izjava umjesto "ti" izjava, što pomaže u izbegavanju optuživanja ili kritikovanja drugih ljudi. Na primer, umesto da kažete "Ti me uvek ignorišeš", možete reći  "Osećam se kao da me ignorišeš I da me ne slušaš dok govorim." Ova izjava je jasna, direktana i izražava vasa osećanja bez optuživanja druge osobe. Asertivna komunikacija takođe uključuje slušanje drugih ljudi i poštovanje njihovih perspektiva. Kada razgovarate s drugima, važno je pokazati interes za njihove potrebe i osećaje, kao I ostati otvoren za predloge i mišljenja drugih.
  • to assert, v. (glagol) = izjaviti, izneti (mišljenje), braniti...
  • assertive, adj. (pridev)= uporan, samosvestan, samopouzdan
  4   ASERTIVNOST prema pomenutim autorima uključuje:
  • Poštovanje, ali ne i snishodljivost iz ubeđenja da druga osoba ima veću vrednost i prava, zato što je u ulozi moći, iskusnija, učenija, drugog pola, nacionalnosti ili rase.
  • Asertivna poruka izražava, opisuje osobu i izrečena je bez dominiranja, ponižavanja ili degradiranja drugoga.
  • Asertacija uključuje samopoštovanje koje je jednako poštovanju prava i vrednosti druge osobe. Dakle, asertivna osoba zauzima egzistencijalnu poziciju Ja sam vredna osoba, Ti si vredna osoba (Ja sam OK, Ti si OK).
  • Asertivna osoba u komunikaciji poštuje mišljenja i stavove drugoga, ali to NE ZNAČI da se slaže sa njima.
  • Asertivno ponašanje je vrsta samopotvrdnog ponašanja, odnosno, osoba na taj način čuva svoje granice i dostojanstvo u situacijama kada postoji realna opasnost da bude izmanipulisana, zloupotrebljena ili iskorišćena.
  Situacija: Vaš kolega je napravio ozbiljnu grešku, koja vam je izazvala mnogo problema!   Screenshot 2023-04-03 150124 22222   Ukratko, korišćenje asertivne komunikacije može pomoći u poboljšanju vaših međuljudskih odnosa, olakšati razumevanje i izbeći nesporazume i konflikte.   Pročitajte više o tehnikama za uspešnu komunikaciju - https://mcb.rs/blog/tehnike-za-uspesnu-komunikaciju-postavljanje-pitanja/ https://mcb.rs/blog/tehnike-za-uspesnu-komunikaciju-aktivno-slusanje/ https://mcb.rs/blog/tehnike-za-uspesnu-komunikaciju-pozitivna-komunikacija/ https://mcb.rs/blog/tehnike-za-uspesnu-komunikaciju-chunking/