U telekomunikacijama nema konačnih ciljeva, Goran Vasić, CEO, SBB

Goran Vasić je CEO kompanije SBB, najvećeg operatera kablovske televizije i interneta u Srbiji. U telekomunikacijama je već dvadeset godina i još uvek, kako kaže, prati sve trendove, a sa svojim timom rado kreira i nove. Specifična priroda ovog biznisa koji karakterišu vrtoglave inovacije su ono što ga i dalje čini svežim i motivisanim za nove poduhvate.

LFAJ

[caption id="attachment_17044" align="aligncenter" width="546"]DD157451 Goran Vasić, CEO, SBB[/caption]

FLJ

POSAO

Prošli ste put od inženjera, preko tehničkog, do generalnog direktora. Šta Vas privlači u telekomunikacijama?

Dinamika, to je ono što me iznad svega privlači! Tehnologija napreduje takvom brzinom da smo savremenici i svedoci brze smene čitavih generacija tehnoloških inovacija. Uvode se novi servisi tom brzinom da u telekomunikacijama nema odmora, a kompanija koja ne usmeri pravilno svoju strategiju razvoja, gubi trku. U United Group i SBB-u smo veoma svesni ovih promena i trudimo se, ne samo da pratimo trendove, već i da ih i sami kreiramo. Uvodimo nove servise, pružamo dodatne sadržaje, omogućavamo uštedu objedinjavanjem usluga našim korisnicima i stalno ih inoviramo.

Radili ste u nekoliko multinacionalnih kompanija: Lucent, Ericsson i Telenor, a sada ste u srpskoj kompaniji. Koje su prednosti, a koje mane kada radite u multinacionalnoj kompaniji naspram domaće?

United Grupa, čiji smo i mi deo, danas jeste jedna velika multinacionalna kompanija, koja je za razliku od tradicionalnih telekomunikacionih kompanija, zadržala dovoljnu dozu preduzetničkog razmišljanja i duha i time podstakla svoj ubrzani razvoj i rast. Iako je SBB osnovan kao rezultat domaćeg znanja, iskustva i vizije, kompanija se po svojim uslugama, strategiji i ulaganjima u korisnike, ne razlikuje od vodećih evropskih operatora. United Grupa predstavlja telekomunikacionog lidera u regionu, koji posluje na šest tržišta bivše Jugoslavije, sa dva miliona pretplatnika kablovske i satelitske televizije, širokopojasnog interneta, fiksne i mobilne telefonije.

Kao inženjer, živeli ste i radili u mnogim zemljama -  Tajlandu, Tajvanu, Australiji, Izraelu, Meksiku, SAD-u... Poslednjih trinaest godina živite u Srbiji. Koje su prednosti, a koje mane kada radite u inostranstvu u odnosu na to kada ste “kod kuće”?

Razvijenosti ekonomije i tržišta, regulatorni okvir, infrastruktura, penetracija IT tehnologija, obrazovanje i obučenost radne snage su samo neki od parametara po kojima se ove zemlje razlikuju. Drago mi je što je Srbija krenula u pravom smeru sto se tiče reformi i regulative, ali još uvek ima mnogo posla da se obavi. Na žalost, još uvek zaostajemo po tom pitanju, ne samo za Evropom, već i za našim regionom.

Industrija telekomunikacija postaje sve kompleksnija i teža za predviđanje budućnosti. Operatori počinju da se bave različitim biznisima - kupuju televizije, bave se trgovinom kao što to radi Amazon, osnivaju banke i prodaju kredite… Koja je Vaša procena za ovu industriju? Da li će to biti klasična “inženjerska” industrija, ili nešto potpuno drugo?

Digitalna transformacija stvara vrtoglava unapređenja u veoma kratkom roku, a mogućnost šireg poslovanja je ključna u globalizovanom okruženju. Dolazi do objedinjavanja usluga, tačnije njihove konvergencije. Pristup velikom broju usluga, uvek i na svakom mestu, je realnost savremenog doba i potreba modernog drustva.

SBB je, trenutno, najveći operator kablovske televizije i interneta u Srbiji. Šta nam pripremate kao iznenađenje u sledećih pet godina? Koji su glavni pravci razvoja SBB-a?

SBB i generalno cela United Grupa će kao i do sada biti pionir u svemu. Prateći svetske trendove, krajem 2015. godine omogućili smo našim korisnicima da sve naše usluge – internet, televiziju i telefoniju, mogu da koriste i van kuće. Zahvaljujući UNIFI mreži, korisnici mogu da budu besplatno online na više od 250.000 lokacija širom regiona. Pomoću UNIFON aplikacije mogu da koriste svoj fiksni telefon širom sveta, a D3GO im omogućava gledanje televizije na mobilnom uređaju, u kući, i van nje.

Dinamičan razvoj je neodvojiv deo naše industrije, a transformacije i stalne inovacije čine budućnost poslovanja SBB-a. Nastavićemo da korisnike iznenađujemo novim servisima i novim sadržajima. Takođe, briga o korisniku je u fokusu i uz usluge i njhov razvoj, predstavlja strateško opredeljenje kompanije.

Vi ste na poziciji generalnog direktora kompanije koja zapošljava nekoliko hiljada ljudi. Šta po vama čini dobrog menadžera?

Dobar menadžer treba, ne samo da iz ljudi izvlači najbolje, već i da kreira sredinu u kojoj će i oni sami moći i želeti da naprave korak više, sredinu, u kojoj će se ceniti njihove ideje. Smatramo da se u mehanizmima koji podstiču odgovornost i inicijativu nalazi ključ, kako zadovoljstva zaposlenih, tako i uspeha cele kompanije.

 Šta od toga primenjujete na svoj privatan život? Tim više što imate sinove tinejdžere.

Kod tinejdžera ne pomažu ni najbolje menadžerske veštine. Potrebno je veliko strpljenje i puno razumevanja.

CONTROLLING

Controlling je nemačka filozofija ostvarivanja ciljeva. Kakvo je vaše viđenje controllinga?

Controlling treba da omogući odvijanje svih procesa u kompaniji i njeno funkcionisanje, da kroz kontrolu finansijskih tokova i svih važnijih procesa omogući ostvarenje kompanijske strategije. Naravno, strategija mora da bude skrojena po meri kompanije. Njena osnova je poslovna filozofija, koja zavisi od veličine biznisa, kompleksnosti proizvoda, konkurencije i zaposlenih, kao i spoljnih faktora. U našoj kompaniji poslovne ciljeve ostvarujemo efikasno, sa fokusom na inovacije i korisnike. To je ključno u takmičarskom okruženju u kome poslujemo.

Controlleri treba da su biznis partneri menadžerima. Kakvu vi saradnju imate sa controllingom?

Kako je uloga controllera nezamenljiva u modernoj ekonomiji, neophodno je da postoji odlična komunikacija. Ključ uspeha u jednom takvom procesu je dobra saradnja praćena zajedničkim ostvarivanjem strateških ciljeva.

Neki smatraju da controller treba da ima tehnička znanja (analitičnost, rad u Excelu…), dok drugi smatraju da je ključna psiho-logika (komunikacija, rad sa ljudima…). Kako biste Vi opisali dobrog controllera?

Ova dva pogleda u praksi su neodvojiva jer su obe vrste znanja neophodne za kvalitetno obavljanje posla. Potrebno je da se poznaju svi savremeni alati i tehnike, ali i da se bude dobar u komunikaciji i radu sa ljudima.

Ljudi su postali digitalna bića (internet, mobilni, laptop, iPad…). Sa druge strane, Controlling magazin se štampa kao nekada, na papiru. Da li će digitalna tehnologija da pobedi štampanu?

Već je jedan veliki deo štampanih medija zamenjen, ali, iako će trpeti ozbiljne udarce, verujem da neće biti zamenjeni u potpunosti u neko dogledno vreme. Ljudi imaju emotivnu vezu sa knjigama, kao što imaju i sa slikama, i taj osećaj je nezamenljiv.

PRIVATNO

Menadžer komunicira na desetak različitih načina (Viber, WhatApp, Facebook, e-mail, PPT…) Koje vi sve kanale komunikacije koristite?

Smatram da je brzina komunikacija danas veoma važna i zato u poslovne svrhe komuniciram na sve navedene načine.

Vi ste radili u nekoliko zemalja. Vaši sinovi uskoro treba da krenu na fakultet, a posle toga da traže posao. Šta im savetujete oko studiranja i posla – Srbija, ili inostranstvo?

Dobra edukacija je osnova onoga što roditelji treba da pruže svojoj deci. Voleo bih da moji sinovi steknu dobra znanja, jer to daje kvalitetnu osnovu za budućnost, a u kojoj će zemlji živeti to je ipak na njima da odluče.

Vaše omiljeno mesto na svetu je…

Novi Sad! Poslednjih trinaest godina živimo u Srbiji i, bez obzira što me je posao doveo u Beograd, Novi Sad je i dalje pravi i najbolji izbor za mene i moju porodicu. Osećaj mira koji mi ovaj grad donosi je neprocenljiv.

Verujemo da ste ostvarili sve, ili većinu svojih ciljeva i želja. Postoji li neka želja koja je ostala neostvarena?

Svestan sam da sam dosta toga uradio, ali mislim da čovek ne treba da ima konačne ciljeve. Pogotovo ne u ovoj našoj industriji, koja je toliko dinamična. Ako ne pratiš trendove, ne obučavaš se i nisi spreman na stalne promene, brzo se ispadne iz „igre“. Verujem u izazove i učenje tokom čitavog života. Uvek novi ciljevi i nove pobede, a onda iz početka.

Autor teksta je Goran Vasić, CEO, SBB. Tekst je preuzet iz Controlling magazina 07.