Uspešno upravljanje kompanijom je nemoguće bez controllinga - Intervju sa Violetom Kovačević direktorom finansija i IT Mercator S

 

Violeta Kovačević (Izvršni direktor Područja finansija i IT Mercator-S) ima neverovanu radnu energiju, čvrstinu i odlučnost. Sa druge strane, nežnost i briga za ljude su njene podjednako važne karakteristike, koje su bile i jedan od povoda za ovaj intervju.

  [caption id="attachment_10730" align="alignnone" width="550"]Violeta Kovačević, Izvršni direktor Područja finansija i IT Mercator-S Violeta Kovačević, Izvršni direktor Područja finansija i IT Mercator-S[/caption]   Žena na visokoj poziciji u kompaniji – prednosti i slabosti?

U mom okruženju isto što i muškarac na visokoj poziciji.

Zašto ste odabrali ovu karijeru?

Odabrala sam profesiju koju volim, oduvek sam težila da radim najbolje što mogu. Karijera je došla kao posledica toga.

Kako biste opisali okruženje u kojem radite (atmosferu, kolege…)?

Kažu da je retail jedan od najbržih biznisa na svetu, tako da je i moje okruženje veoma dinamično, kreativno, svaki radni dan je različit. Kako je atmosfera u kompaniji samo vrh ledenog brega, mi se trudimo da se prvenstveno bavimo onim što je ispod površine vode, odnosno uzrocima, kulturom, a s vremenom dobra i pozitivna atmosfera dolazi kao logična posledica. To je proces koji nikada ne prestaje, to je dug i nimalo lak put, ali svakako daje prave rezultate. Radom na pravim vrednostima podstičemo atmosferu koja je otvorena, neposredna, dobronamerna i kreativna. Nastojimo da takvu kulturu gradimo svim svojim postupcima, i to od osoba koje upravljaju kompanijom do svakog zaposlenog u njoj.

  [caption id="attachment_10733" align="alignnone" width="550"]Violeta Kovačević, Izvršni direktor Područja finansija i IT Mercator-S Violeta Kovačević, Izvršni direktor Područja finansija i IT Mercator-S[/caption] Koje kvalitete jedna dama mora da poseduje da bi bila uspešna u poslu?

Mora da bude sjajan organizator svog vremena, odgovorna i dosledna sebi i svojim vrednostima. Ako pokušate da se uklopite u stereotipe o uspešnim poslovnim ženama, izgubićete sopstvenu ličnost i kvalitete, a onda nećete biti ispunjene i srećne.

Koje osobine generalno treba da ima dobar menadžer?

Sposobnost postavljanja ciljeva, upravljanja i prilagođavanja različitim okruženjima, situacijama i ljudima. Spremnost i da deli i da podstiče znanje i utiče na druge da uspešno rade. Preuzimanje odgovornosti za rešavanje problema…

Šta zahtevate od Vaših zaposlenih?

Poverenje, odgovornost, integritet i ideja – ovo su vrednosti naše kompanije i jedan od važnih faktora za stvaranje dobre atmosfere i ostvarivanje željenih poslovnih rezultata.

Da li postoje osobe koje su doprinele Vašem uspehu, odnosno, koje su uticale na Vašu karijeru?

Dobar tim je preduslov za uspeh. Imala sam sreću što sam postala deo tima koji je uspeo da ostvari visoke rezultate.

Da li imate neki savet za devojke koje žele da izgrade karijeru poput Vaše?

Stručnost i konstantno usavršavanje se podrazumevaju. Trudite se da budete okružene dobronamernim osobama koje znaju više i teže ka višem. Učite od njih. U situacijama kada niste zadovoljne trenutnim poslom, pozicijom ili zaradom takođe treba da date maksimum, jer na taj način se konstantno gradite – i na ličnom i na profesionalnom planu, a prilika da to pokažete uvek se ukaže.

Šta najviše volite u svom poslu?

Dinamičnost i priliku da stvaram bolje okruženje.

  CONTROLLING Kako je organizovan sektor controllinga u vašoj kompaniji?

Organizaciono, sektor controllinga se nalazi u izvršnom području finansija i IT-a. Primenili smo koncept biznis-partnera, koga čini mladi tim organizovan u ulozi biznis-partnera za maloprodaju, veleprodaju, logistiku i overhead. Interno volimo da se našalimo i kažemo da, osim što je marketing računovodstva, on je i CFO biznis-sektora.

Da li se može bez controllera?

Imajuću u vidu da sam prve dane karijere u našoj kompaniji provela u finansijskom controllingu, nisam objektivna, ali svakako smatram da nije moguće uspešno upravljanje, kako ni malom tako ni velikom kompanijom bez controllinga i dobrih controllera. Za dobar controlling danas su znanje, IT tehnologije i ostali resursi svima dostupni, a diferencijaciju čine samo dobri controlleri bez kojih ne znamo kako nam je bilo juče i šta treba da radimo danas da bismo bili uspešni sutra.

  [caption id="attachment_10732" align="alignnone" width="550"]Violeta Kovačević,Izvršni direktor Područja finansija i IT Mercator-S Violeta Kovačević,Izvršni direktor Područja finansija i IT Mercator-S[/caption] Kakva je saradnja između menadžera i controllera u vašoj kompaniji?

Controlleri kao biznis-partneri aktivno sarađuju sa svim sektorima i učestvuju u svim važnim poslovnim događajima, od procesa planiranja do postavljanja ključnih ciljeva. Stalna razmena informacija neophodna je za dobro poznavanje i praćenje razvoja biznisa, pravovremeno upravljanje rizicima i donošenje ispravnih poslovnih odluka. Nastojimo da više vremena provodimo u konstruktivnim razgovorima u cilju međusobnog razumevanja između potreba sa jedne i mogućnosti sa druge strane, a svi mi koji se bavimo controllingom znamo da je to ponekad u suprotnosti (smeh).

Koliko vam sektor controllinga pomaže prilikom donošenja odluka?

Kao što sama definicija controllera kaže, a imajući u vidu dinamičnost retaila, tim u controllingu aktivno učestvuje u davanju pravovremenih i transparentnih informacija menadžmentu, koje su potrebne za donošenje kvalitetnih poslovnih odluka za ostvarivanje kompanijskih ciljeva.

Koje su kompetencije važne za controllera?

Sposobnost analitičkog i apstraktnog razmišljanja je često upotrebljavana fraza ali je zaista najvažniji i najteži deo. Da biste znali da izaberete prave i najvažnije informacije i vizuelno ih prezentujete u kompaniji koja ima više od 330 maloprodajnih objekata, 14 velpro centara, logistiku sa kompleksnim operacijama i overhead, neophodno je da imate set odgovarajućih osobina i kompetencija. Takođe, morate da budete spremni na suočavanje sa brojnim izazovima koje sa sobom nosi danas najveća retail kompanija u našoj zemlji, a to znači da morate da budete inovativni i kreativni u razvoju controlling procesa. S obzirom na to da smo prošli kroz sva dosadašnja usavršavanja u MCB Controlling akademiji, sa nestrpljenjem očekujemo vašu inovativnost u pogledu edukacije.

  PRIVATNO Opišite sebe u jednoj rečenici. Jedna reč – srećna. Kada život postane težak, kako se motivišete?

Porodica je za mene najsnažniji motivator i najveća podrška.

Kako postižete ravnotežu u životu (posao vs. privatan život)?

Najvažnije je naći meru između posla i privatnog života, a to definitivno nije lako. Kada imate poziciju koja zahteva veliku odgovornost a istovremeno radite posao koji volite i u okruženju koje Vas motiviše, vrhunski rezultati, kako u sportu tako i u poslu, zahtevaju maksimalnu posvećenost. Nije uvek moguće uspostaviti ravnotežu na dnevnom nivou, ali u suštini, postavkom prioriteta i dobrim planiranjem vremena to je uopšteno moguće.

Nastavite rečenicu “Ne bih mogla da živim bez…”. Ljubavi.   [caption id="attachment_10731" align="alignnone" width="550"]Violeta Kovačević, Izvršni direktor Područja finansija i IT Mercator-S Violeta Kovačević, Izvršni direktor Područja finansija i IT Mercator-S[/caption] Opišite nam jedan Vaš običan dan.

Dan počinjem pripremom doručka za moju porodicu i pomaganjem kćerki da se spremi za školu. Svako jutro je novi izazov jer nam vrlo često nešto nedostaje, od desetak minuta sna do bloka za likovno ili novih sveski. Aktivnosti na poslu uglavnom počinju susretom sa najužim članovima tima, a onda sledi čitanje mejlova, telefonski pozivi, sastanci… Veče je vreme za porodicu i prijatelje.

Putovanje koje pamtite?

Imala sam priliku da obiđem mnoga lepa mesta i gradove, ali u najlepšoj uspomeni mi je putovanje koje je bilo i početak “mog životnog putovanja”; bilo je to jedno letovanje, tokom kojeg je počela ljubav sa mojim suprugom a koja traje već dugi niz godina.

   

Autor teksta je Violeta Kovačević, Izvršni direktor Područja finansija i IT, Mercator-S.

Tekst je preuzet iz Controlling magazina 02.