Virtuelna i proširenastvarnost postaju deo digitalnog prostora

Šta je metaverzum?

Metaverzum je digitalni prostor u nastajanju sa omogućenim 3-D koji koristi virtuelnu stvarnost, proširenu stvarnost i drugu naprednu internet i poluprovodničku tehnologiju kako bi omogućio ljudima da imaju realistična lična i poslovna iskustva na mreži. U 2021. godini, kompanije povezane sa metaverzom su navodno prikupile više od 10 milijardi dolara, više nego dvostruko više nego 2020. A do sada u 2022. više od 120 milijardi dolara se slilo u metaverzum. Istraživanje pokazuje da metaverzum ima potencijal da generiše vrednost do 5 biliona dolara do 2030. Metaverzum će imati tri karakteristike:
  • Osećaj uronjenosti;
  • Interaktivnost u realnom vremenu;
  • Korisnička agencija.
6626132

1.  Od čega se metaverzum sastoji?

Današnji metaverzum se sastoji od deset slojeva, koji spadaju u četiri kategorije: sadržaj i iskustva, platforme, infrastruktura i hardver i sredstva za omogućavanje. Evo nekoliko primera za svaki:
  • Sadržaj i iskustva:
  • Sadržaj—koji su razvili korisnici, kreatori i programeri—obogaćuje metaverzalna iskustva;
  • Aplikacije vezane za specifične slučajeve upotrebe metaverzuma, kao što su učenje ili događaji;
  • Virtuelni svetovi u kojima grupe mogu da se okupljaju, komuniciraju i stvaraju;
  • Platforme:
  • Platforme koje olakšavaju pristup i otkrivanje sadržaja, iskustava i aplikacija;
  • Platforme dizajnirane za kreatore 3-D iskustava;
  • Infrastruktura i hardver:
  • Ljudi komuniciraju sa metaverzom preko uređaja, operativnih sistema (OS) i dodataka;
  • Metaverzum se napaja osnovnom infrastrukturom kao što su klaud računarstvo, poluprovodnici, i još mnogo toga;
  • Alati za omogućavanje:
  • Bezbednost, privatnost i upravljanje su kritični za dobro i pošteno funkcionisanje metaverzuma;
  • Alati i aplikacije koje upravljaju digitalnim identitetom;
  • Alati za pristup ekonomiji metaverza putem plaćanja i monetizacije.

1.  Koje tehnološke napretke će podstaći razvoj metaverzuma?

Baš kao što je blokčejn podstakao decentralizovanu ekonomiju kreatora, brzi tehnološki napredak obećava da će otključati buduća metaverzalna iskustva i interoperabilnost između svetova. Puno uvođenje 5G će omogućiti korisnicima da obrađuju velike svetove na mobilnim uređajima. Evo još nekih napredaka koji će olakšati razvoj metaverzuma:
  • Pozadinski motori će srušiti prepreke stvaranju, omogućavajući široj publici da kreira napredne igre i iskustva. Ovo će olakšati prelazak sa 2-D internet prostora na potpuno impresivna iskustva.
  • Edge computing će pokretati računarsku snagu potrebnu za pokretanje metaverzuma. Edge computing omogućava da se podaci snimaju, čuvaju i obrađuju lokalno, a ne u oblaku, rešavajući probleme ograničenog propusnog opsega i kašnjenja.
  • Hardverski uređaji će spojiti fizički i virtuelni svet. Meta je isporučila deset miliona slušalica „Oculus Quest 2“ 2021. godine, a novi uređaji, uključujući rukavice i bodi odela, takođe postaju sve popularniji.
  • Razvoj softvera pokreće metaverzalne aplikacije na vrhu infrastrukture.
Važno je imati na umu da tehnologija za potpunu realizaciju potencijala metaverzuma još ne postoji. Biće potrebna unapređenja u računarskoj infrastrukturi, mrežnoj infrastrukturi i hardveru interfejsa.

2.  Da li postoje rizici metaverzuma?

Uprkos obećanju metaverzuma, rizici ostaju. Kao što je Čarli Bel, izvršni potpredsednik „Microsoft“-a za bezbednost, usklađenost, identitet i upravljanje, istakao u nedavnom postu na blogu: „Problemi jučerašnjeg i današnjeg interneta — lažno predstavljanje, pokušaji krađe akreditiva, društveni inženjering, špijunaža nacionalne države, neizbežne ranjivosti — biće sa nama u metaverzumu." Evo još nekih zabrinutosti koje treba imati na umu:
  • Čuvanje podataka i pitanja privatnosti, zajedno sa regulatornim standardima u vezi sa pravima korisnika, na prvom mestu;
  • Osiguravanje da su metaverzovi koji se grade pravični, bezbedni i održivi, držeći pitanja talenata i raznolikosti u vidokrugu, dok takođe minimiziraju pristrasnosti u vezi sa tehnologijom;
  • Adresiranje i suzbijanje zlostavljanja, uznemiravanja i dezinformacija.
laptop-with-blue-optical-fiber

3.  Kako se poslovni lideri mogu pripremiti za metaverzum?

Istraživanje pokazuje da jednostavno neučestvovanje u metaverzumu može dovesti do značajnog konkurentskog nedostatka. Evo saveta stručnjaka za metaverzum o tome šta rukovodioci i drugi poslovni lideri mogu da urade da se pripreme za metaverzum. Izvršni direktor „Square Enix“-a Iosuke Matsuda predlaže: Prvo, nemojte se zalagati da mislite da je metaverzum samo jedna stvar. „Pokušavamo da ne definišemo metaverzum tako kruto da ograničava maštu kreatora“, kaže izvršni direktor. Misli lokalno, ponašaj se meta. Metaverzum ima veliki potencijal za rešavanje društvenih pitanja. Generalni direktor „LEGO Ventures“-a Rob Love savetuje: Ne plašite se idealizma. Sa metaverzom, ambicija je „da budućnost postane otvorena kao što je internet bio kada je prvi put pokrenut“. Rekao je: „To je vrsta obećanja onoga što bi budući metaverzum mogao biti za sve, a ne ova ideja o individualnim, skrivenim iskustvima. Futuristkinja Keti Hakl preporučuje: Obrazujte se o metaverzumu. I prenesite to znanje svojim timovima. Budite strateški u pogledu toga kako reagujete na metaverzum ili pristupate njemu. Ako ste, na primer, podesili marketinšku aktivaciju, možda ćete morati da napravite korak unazad da biste razmotrili holističku strategiju. Kada je u pitanju talenat, pogledajte iznutra. Razmislite ko u vašoj organizaciji ima iskustvo koje je sada potrebno da razmislite o metaverzumu i počnete da gradite timove. To može uključivati inovacione timove koji su godinama razvijali AR i VR i koji znaju kako da razmišljaju prostorno i u 3-D. To bi takođe moglo uključiti lidere u usponu koji su „kriptourođenici”: „Ponekad bi najpametnija osoba mogla biti najmlađa osoba u prostoriji“, kaže Hakl. Misli Metjua Bola uključuju: Za brendove, najveći izazov može biti u prelasku sa komuniciranja poruke ili pričanja priče o brendu na stvaranje impresivnog okruženja sa kojim ljudi odlučuju da se stalno angažuju. Ne možete intelektualizovati svoj put kroz metaverzum. Istraživanje prostora je neophodno. Izgradite razumevanje metaverzuma i počnite da ga testirate. Richard Vard predlaže: Jedan potez bez žaljenja? Upoznajte ljude u vašoj kompaniji koji zarađuju za život: zamislite grafičke dizajnere, trgovce, dizajnere proizvoda i procesne inženjere. Možda već koriste 3-D alate, što znači da možda već imate sirovine da počnete da eksperimentišete sa mogućnostima metaverzuma koje se mogu izgraditi i predstaviti klijentima, radnicima i drugim zainteresovanim stranama. Počnite da isprobavate stvari tako što ćete iskusiti tehnologiju. „Ako imate decu i oni imaju VR igru, posebno igru za više igrača, provozajte se i vidite o čemu se radi. Procenite to iz sistemske perspektive, postavljajući pitanja poput: Koji su izbori koji ljudi donose u igricama? Zašto se ljudi odlučuju na ovo? Kako oni procenjuju ove probleme i komuniciraju o njima?“ Budućnost metaverzuma i potpuno razumevanje njegove upotrebe i koristi – kao i rizika – ostaje da se vidi. Iako je ovaj novi teren virtuelan, njegov potencijal je stvaran.