Kako napraviti Waterfall (vodopad) grafikon u Excelu?

a

„Vodopad“ grafikon (Waterfall Chart) je grafikon koji se često koristi u kontrolingu, a idealan je za prikaz priliva i odliva sredstava u toku zadatog vremenskog perioda. Tom prilikom najčešće prikazuje i stanje, na početku i na kraju perioda. Ranije se pravio kao kombinacija dve serije podataka od kojih se jedna sakrivala kako bi se dobio efekat „vodopada“. Od verzije 2016 Waterfall Chart je sastavni deo Excel-a i možemo da ga pravimo direktno iz aplikacije.

Kažu da nijedno preduzeće nije propalo zato što mu je nedostajala dobit, a mnoga su propala zato što nisu imala dovoljno gotovine (likvidnih sredstava). Iz tog razloga, za ilustraciju primene „Vodopad“ grafikona iskoristićemo dijagram priliva i odliva gotovine u periodu od godinu dana.

Tabela na osnovu koje pravimo grafikon treba da ima dve kolone. U prvoj se nalaze datumi, a u drugoj prilivi ili odlivi. Prvu ćemo da ispunimo početnim datumima u mesecu u periodu od godinu dana (01.01.2015, 01.02.2015 itd.) plus prvim danom u mesecu naredne godine (01.01.2016). Prva vrednost u tabeli priliva/odliva (01.01.2015) treba da bude početna vrednost gotovine u blagajni ili na računu. Zatim slede mesečne vrednosti priliva i odliva. Poslednja vrednost je suma početne vrednosti sa svima ostalima, odnosno koliko smo novca imali na kraju perioda (prvog dana naredne godine). U našem primeru, računamo je pomoću formule:

=SUM(B2:B13)

Da bi smo napravili „Vodopad“ grafikon treba da selektujemo vrednosti u tabeli, a zatim iz Insert trake alata izaberimo opciju Recommended Charts, pa u dijalog prozoru koji se otvorio kliknimo na All Charts. Pri dnu liste sa vrstama grafikona pronaći ćemo opciju Waterfall, koju treba da izaberemo, a zatim da kliknemo na dugme OK.

a

00135-1

a

Nakon što se prikaže grafikon, možemo da ga menjamo dodavši naslov, legendu i dodatnim doterivanjem njegovog izgleda. To možemo da uradimo ručno, a možemo da izaberemo i neki od predefinisanih stilova. Na kraju još samo treba da naglasimo koje vrednosti označavaju početak i kraj perioda. To radimo tako što najpre kliknemo na kolonu koja predstavlja početak perioda, a zatim desnim klikom otvorimo kontekstni meni u kome se nalazi opcija Format Data Point. Aktiviranjem ove opcije sa desne strane prozora otvoriće se panel u kome treba odabrati opciju Set As Total. Na kraju, ovu akciju još samo treba da ponovimo za kolonu koja označava kraj perioda.

a

00135-2

a  

00135-3

a

a

Izvor: Excelk