Profit potentials (profitni potencijali)
Kritični faktori uspeha su one promenljive čije karakteristike u velikoj meri doprinose tržišnom uspehu i koje su suštinski bitne ako želite da budete konkurentni u svojoj privrednoj grani. Oni se izvode iz analize privredne grane i konkurencije kao i iz istraživanja tržišta, anketa kupaca, banaka podataka itd.
Kritični faktori uspeha mogu biti različiti: tehnologija (Mercedes), odnos prema kupcima (Apple), niska cena (Metro), brzina odgovora na zahteve tržišta (Zara), jednostavnost (Google), inovativnost (Nike) itd.
Profitni potencijali su prednosti firme a istovremeno i kritični faktori uspeha. To se svodi na zbir svih preduslova za konkretne proizvode i tržišta koji dovode do uspeha (naročito kapaciteti i ključne sposobnosti), a koji moraju da postoje pre momenta ostvarenja uspeha. Ovde su od najveće važnosti razvoj i održavanje pozicija na tržištu – a otuda i stvaranje novih proizvoda i/ili tržišta.
Profitni potencijali utiču na planiranje koje dovodi do poslovnog uspeha. Oni su potrebni uslovi za profit i likvidnost ali za to nisu dovoljni sami. Pronalaženje i izbor pravih profitnih potencijala predstavlja glavni zadatak strateškog upravljanja. Profitni potencijali mogu biti različiti, od kompanije do kompanije. Postoje dva generička pristupa za stvaranje profitnog potencijala:
- Troškovna efikasnost
- Diferencijacija
McDonalds je karakterističan po izrazito dobroj operativnoj efikasnosti. Njegova osnovna prednost su niski troškovi.
Apple sa druge strane, je karakterističan po strategiji diferencijacije, kao i prema odnosu prema kupcima. Njegova osnovna prednost je diferencijacija.