ŠTA ZNAČI MERCHANDISING U FMCG?

Merchandising je metoda, praksa i operacija koja služi za promovisanje i održavanje određene kategorije proizvoda. Šire gledano, to su sve radnje koje doprinose poboljšanju prodaje proizvoda ka krajnjem potrošaču.

Ovo je najčešće objašnjenje šta je mercahndising. Ono što se kod nas manje zna je da se izraz merchandise (srpski: mrčndajz) koristi i u šou-biznisu. Merchandise su proizvodi koji su povezani sa određenom popularnom serijom, filmom, rok-grupom ili poznatom osobom.

Hanna Montana

Ovde su prikazane samo dve stvari sa likom Hane Montane, ali njen lik se nalazi i na posteljini, nakitu, lutkama, školskoj opremi, odeći u stilu Hane Montane...

  [gallery columns="2" size="medium" ids="29750,29751"]  

Madona

[gallery size="medium" ids="29747,29748,29749"]

Kod nas se prodaje merchandise i sa likovima Pepe praseta, Sirena, Nodija i sl. To nas vraća na onu prvu tvrdnju da je merchandising sve ono što dovodi do povećanja ili poboljšanja prodaje nekog proizvoda.

 

Zašto je Merchandising toliko potreban?

  Povećanje asortimana i ponude svih roba i usluga na tržištu.
  • Pre samo 7-8 godina nismo imali toliku ponudu robe iz Kine, Indije, Brazila... A gde je tu ponuda iz nama bliske Evropske Unije ili zemalja iz regiona. Deluje kao da se svet smanjio i sada imamo ponudu proizvoda sa svih meridijana.
Smanjenje prostora na policama
  • Sa druge strane, postoji toliko različitih i zanimljivih proizvoda - tako je malo mesta na polici. U velikim supermarketima postoji i preko 20.000 artikala na jednom mestu.
Povećanje konkurencije među proizvođačima i trgovcima
  • Šta onda preostaje dobavljačima nego da počnu surovu borbu za prostor na polici u maloprodajnim objektima. Borba do poslednjeg centimetra prostora.
Otežano dosezanje do krajnjeg potrošača na način da se stvori tražnja za određenim proizvodima
  • Oglašavanje u medijima je skupo. Danas imate i veliki izbor TV kanala, radio stanica, novina, časopisa, a tu je i internet, pa mobilini telefoni. Kroz koji medij oglasiti proizvod tako da ga ciljani potrošač sigurno vidi, pitanje je sad?
 

EFIKASAN MERCHANDISING

Prevazilaženje svih gore navedenih problema je efikasan merchandising.
  • merchandising posmatra prodaju iz potrošačevog ugla gledanja
  • 40% do 60% kupovine je neplanirano i merchandising pomaže da se osvoji market share
  • merchandising radi "na terenu"
  • merchandising čini da proizvodi budu vidljivi i atraktivni za potrošače i zauzima svoje mesto u trenutku kada se potrošači odlučuju da kupuju
  • merchandising je veoma dinamična forma marketinga koja gradi impuls kupovine koji utiče na prelazak sa jednog brenda na drugi
Svrha merchandisinga:
  • pomoć potrošaču da pronađe traženi proizvod
  • unapređenje komunikacije kupca i vašeg proizvoda
  • obezbeđenje pravog mesta na polici
  • povećanje vidljivosti, količine i prepoznatljivosti brenda
  • izbegavanje nedostatka zaliha; proizvod mora biti na prodajnom mestu

I da ne zaboravimo, merchandising nije individualna odgovornost merchandisera već kordinirana aktivnost logistike, komercijale, marketinga i merchandising tima.

      Autor teksta je Milena Janjić.