INTERVJU ZA CONTROLLING MAGAZIN #4: Tijana Anđelić, generalni direktor, Carnex
Različita interesovanja vodila su je kroz različite fakultete i države, ali i poslove. Paralelno je studirala produkciju i psihologiju u Beogradu, a potom magistrirala finansije i marketing u SAD. Nakon internacionalnog iskustva u firmama u oblasti produkcije i marketinga, Tijana Anđelić karijeru je nastavila da gradi u Srbiji. Od prošle godine nalazi se na čelu Carnexa, vodeće kompanije u Srbiji u oblasti proizvodnje mesa i prerađevina od mesa, sa tradicijom i iskustvom dugim više od 56 godina.
Tijana Anđelić, generalni direktor kompanije Carnex, žena je koja gleda izazovima pravo u oči. Dinamičnim radnim okruženjem upravlja veoma lako, a privatno će se usuditi i na skok padobranom. Njena izuzetna energija, harizma i strast čine je posebnom osobom, a nama su dale povod za ovaj intervju.
[caption id="attachment_12958" align="aligncenter" width="550"] Tijana Anđelić, generalni direktor, Carnex[/caption]Kako izgleda jedan Vaš klasičan radni dan?
Moj radni dan nije ni malo jednostavan, a ni kratak. Jako rano ustajem. Treniram, što mi daje inspiraciju, ali i snagu da izdržim naporan tempo posla tokom celog dana. Tu je mnogo putovanja, veliki broj sastanaka, još veći broj mejlova, mnogo odluka. Jednom nedeljno imamo kolegijum sa najširom grupom zaposlenih, a zatim na dnevnom nivou sa ključnim ljudima kompanije razgovaram o tekućim stvarima, savetujemo se i donosimo odluke.
Koje su tri osobine najvažnije za uspeh u poslu?
Ako bih morala da izdvojim tri, onda bi to bile strast, upornost i vizija, ali za uspeh u poslu moramo da gradimo ne samo svoju karijeru, već i sebe kao ličnost. Uspeh grade pojedinci, sa sopstvenim vizijama i smelošću. Smatram da su uspešni ljudi oni koji ceo život uče i unapređuju se kako na privatnom, tako i na poslovnom planu. Za uspeh je potrebno mnogo odricanja i truda, ali i da se neguju zdrave navike i da se svakodnevno radi na sebi.
Koji je Vaš najveći neuspeh u poslu i da li ste naučili nešto iz toga?
Neuspeh u jednom poslovnom koraku, ukoliko izvučete pouku, može da donese nešto dobro u sledećem. Postoje lekcije koje treba da naučite da biste postizali bolje rezultate, da biste napredovali, da biste bili pobednik. Nema uspeha dok čovek ne nauči da na pravi način prihvata greške i poraze, da se nosi sa njima i da ide dalje, do pobede. Sada ne bih bila tu gde jesam, u Carnexu, da nisam naučila neke lekcije u prošlosti.
Sa kojim izazovima se suočavate kao uspešna poslovna žena?
Izazovi su sastavni deo mog svakodnevnog rada. Veliki izazov je da se nastavi uspeh Carnex brenda, koji ima tradiciju dugu više od pola veka, da se ostvari dobar poslovni rezultat u izazovnim i teškim ekonomskim okolnostima i da se imaju zadovoljni potrošači i zadovoljni zaposleni. Na kraju dana, uspešnost poslovanja kompanije zavisi od zaposlenih, koji su ključni poslovni resursi, a krajnju ocenu te uspešnosti daju potrošači. Potvrda da Carnex ide u dobrom smeru jeste i nedavno dobijeno prestižno priznanje „Najbolje iz Srbije“ za najbolji korporativni brend, po oceni stručne javnosti i naših potrošača, a koje ćemo sa ponosom nositi ove godine i koje će dodatno doprineti jačanju našeg brenda u zemlji i u regionu.
Ako izuzmemo ovo, većina žena širom sveta koje imaju karijeru suočava se sa sličnim izazovima - usklađivanje obaveza na poslu i kod kuće, ili, kako ga popularno nazivaju “Work Life Balance“. Balans podrazumeva pomirenje dve odvojene uloge i to je proces konstantnog vaganja i merenja. S vremena na vreme, to ume da bude veoma teško i naporno, ali je zato osećaj odličan kada se pronađu prava vrata.
Kako motivišete svoje saradnike?
Neko je jednom rekao - “meljite kafu, a ne ljude“. To je postulat koji je ponekad u vremenima kakva su danas teško dostižan i ljudi su vrlo često „samleveni“ poslom. I ja sam zahtevna, ali se trudim da budem pravična i dosledna, da svojim primerom motivišem ljude da daju svoj maksimum. Ključ svake uspešne kompanije su upravo njeni zaposleni. Visoki ciljevi mogu da se postignu jedino ako svaki pojedinac svojom misijom u timu može na pravi način da doprinese vašoj viziji poslovnog uspeha.
Kako balansirate između posla, kao direktor velikog sistema sa 900 zaposlenih, i privatnog života?
Kontinuiranim smenjivanjem prioriteta, vaga se pomera čas na jednu, čas na drugu stranu. Volim svoj posao. Volim i da treniram, da provodim vreme sa ljudima koji su mi bliski, da izađem, pročitam knjigu, odem u pozorište ili bioskop, otputujem. Da biste sve to postigli potrebna je dobra organizacija i mnogo, mnogo energije, ali moguće je da se ima kvalitetan i ispunjen život i izvan kancelarije i u njoj.
Šta mislite, kako bi Vas prijatelji opisali u tri reči?
Upornost, hrabrost i radoznalost u smislu želje i volje za saznavanjem.
Osim padobranstva, da li imate još neki zanimljiv hobi?
Iz padobrana sam skakala samo jednom, za sada. Verovatno ću u budućnosti to i ponoviti, jer je osećaj fantastičan. Volim adrenalinske sportove i volim sport uopšte. Skijanje ne propuštam. Klizam, igram tenis, treniram, vozim rolere, onoliko koliko mi ostale obaveze to dozvole. Kad sam bila mlađa i imala više vremena bavila sam se i plesom, svirala klavir... Nažalost, sada ne mogu sve da postignem.
Šta Vas motiviše?
Iskrenost i dobra namera. Mogućnost da stvaram i kreiram vrednost, da vidim napredak i razvoj.
Koja knjiga je ostavila poseban utisak na Vas?
On Chesil beach, autora Iana McEwana.
Kako je organizovan sektor controllinga u Carnex-u?Trenutno smo u postupku interne reorganizacije ovog sektora. Na ovo pitanje ću moći da vam odgovorim za nekih mesec dana.
Šta očekujete od controllera u Vašoj kompaniji?Da bude partner menadžmentu. Da kreira alate i generiše izveštaje i zaključke koji će omogućiti kompaniji da dostigne profitne ciljeve. Očekujem da budu „oči i uši“ kompanije, da podacima daju značenje i olakšaju donošenje važnih poslovnih odluka, analizirajući poslovne procese i finansijske podatake.Očekujem pravovremenost i transparentnost poslovnih rezultata, finansija, procesa i strategije. Očekujem da ukazuju na potencijalne mogućnosti za rast sa jedne i pretnje za poslovanje naše kompanije sa druge strane.
Koje su po Vama tri ključne osobine za uspešnog controllera?Controller mora da bude analitičan, precizan, efikasan i produktivan, da dobro zna računovodstvo, ali i razume suštinu poslovnih procesa i implikacije koje poslovni procesi imaju na biznis i krajnji poslovni rezultat. U proizvodnim firmama se uvek radi o jednačini sa više nepoznatih, velikoj količini podataka i kratkim rokovima za dostavljanje izveštaja ili zaključaka. Zato posao controllera zna da bude stresan, pa je vrlo bitno da oni budu staloženi i da imaju imaju visok nivo koncentracije.
Šta trenutno najviše nedostaje u controllingu u Vašoj kompaniji?Ljudi. Nedostaje nam još nekoliko mladih, pametnih, sposobnih ljudi kako bismo pokrili sve potrebne aspekte poslovanja.
Koje su, po vama, tri glavne aktivnosti controllera koje ostvaruju benefit u poslovanju?Kao sto sam rekla, smatram da je bitno da controllere posmatramo kao biznis-partnere, desne ruke menadžerima, osobe od poverenja. Oni nisu tu samo da pripreme izveštaj, već su tu i da predlažu potencijalne biznis prilike, da sagledaju širu sliku, da daju predloge za unapređenje i poboljšanje nekog procesa i na kraju da utiču na poboljšanje poslovnih rezultata kompanije.
Koji su ključni poslovni ciljevi Carnex-a?Mi smo našu strategiju poslovanja prilagodili kretanjima na tržištu, ali i smanjenoj kupovnoj moći stanovništva, a to znači da će nam prioritet u ovoj godini biti održavanje liderske pozicije naše kompanije uz očuvanje prepoznatljivosti naših proizvoda kao kvalitetnih, bezbednih i cenovno dostupnih.
I pored teške ekonomske situacije, kompanija Carnex može samo biti ponosna ostvarenim uspesima u protekloj godini. Ako posmatramo tržište u celini, Carnex je u 2014. zabeležila rast od 10% u Srbiji, dok je na totalu ostvarila 33% rasta u odnosu na 2013. godinu i dodatno učvrstila poziciju lidera.
Kada je reč o poslovnim ciljevima za ovu godinu, očekujem dalji rast prodaje i učvršćivanje liderske pozicije. Potrošačima ćemo ponuditi nove, još kvalitetnije i bolje proizvode, kao i nove ukuse, ali i funkcionalniju ambalažu postojećih proizvoda, za prihvatljivu cenu.
Kao kompaniji sa prepoznatljivim imenom u oblasti proizvodnje mesa i prerađevina od mesa, domaće tržište će nam i dalje biti prioritetno. Najvažnije nam je da nas ovde prepoznaju kao kompaniju kojoj je kvalitet proizvoda prioritet, zato sa kvalitetom proizvoda ne pravimo kompromis. Imamo strogo kontrolisane procese proizvodnje koji nam to obezbeđuju, imamo sopstvene farme, sopstvenu proizvodnju stočne hrane, ali i poljoprivrednih sirovina i opredeljujući se za Carnex, potrošaci mogu da budu sigurni u to šta jedu.
Takođe, trudimo se da povećamo plasman naših proizvoda na evropsko i svetsko tržište, što je dobro za Carnex, ali i za Srbiju.
Autor teksta je Tijana Anđelić, generalni direktor, Carnex.
Tekst je preuzet iz Controlling magazina 04.