9 TAJNIH SASTOJAKA ZA TRANSFORMACIJU U LEAN KOMPANIJU

Da li ste znali kojih je to 9 sastojaka potrebno za svaku uspešnu lean kompaniju? O ovome je govorio Bojan Šćepanović, direktor MCB, u svom uvodnom obraćanju na 4. Lean & Kaizen kongresu, održanom 3.10.2022. u hotelu Crowne Plaza u Beogradu. Tema kongresa je bila „Iskoristi priliku: transformiši se u lean kompaniju“. Bojan je otkrio 9 tajnih sastojaka za upešnu implementaciju lean-a u kompanijama. [caption id="attachment_29787" align="alignleft" width="960"]Bojan Šćepanović na 4. Lean & Kaizen kongresu Bojan Šćepanović na 4. Lean & Kaizen kongresu[/caption] Put do lean-a je dug, ali ovih 9 putokaza vam pomažu da ga dostignete.

1. Prepoznajte potrebu

Kompanija mora prvo da prepozna da joj je lean potreban, kaže Masaki Imai, japanski teoretičar organizacije i savetnik za menadžment. Lean služi unapređenju efikasnosti poslovanja, smanjenju zaliha i škarta, boljem korišćenju postojećih resursa. Međutim, ako vlasnik kompanije sam ne oseća potrebu za tim, nema realizacije lean-a. U tom slučaju, on postaje samo jedan u nizu sporednih projekata. [caption id="attachment_29776" align="alignleft" width="960"]Masaki Imai o prepoznavanju potrebe Masaki Imai o prepoznavanju potrebe[/caption]

2. Postavite jasne ciljeve

Važno je da znate tačno šta želite da postignete i šta vam je prioritet. Kada je Bojanov sin, Pavle Šćepanović, bio mali, išao je u karate školu. Tamo je naučio i stalno ponavljao: „Onaj ko vidi cilj, ne može da izgubi put“. Tako je došao do toga da organizuje upravo ovaj kongres. Još jedan primer su dobre kaizen firme u Japanu. One imaju godišnje 5 sugestija za poboljšanja po čoveku, pa ako imaju 600 zaposlenih, to je godišnje 3.000 sugestija. Dakle, oni su sebi kaizen postavili kao jasan cilj.  [caption id="attachment_29779" align="alignleft" width="960"]Pavle Šćepanović o ciljevima Pavle Šćepanović o ciljevima[/caption]

3. Uključite top menadžment

Džek Velč, najuspešniji direktor u istorijatu GENERAL ELECTRIC-a, izabran je i za najboljeg menadžera svih vremena prema anketi Njujork Tajmsa. On kaže da dobar menadžer mora imati četiri osobine, tzv. „četiri E“:
  • energiju
  • energising - da zarazi energijom druge
  • edge - da donese odluku
  • execute - da dovede stvari do kraja.
Bez uključenosti menadžera, a prvenstveno top menadžmenta, nema promena i nema lean-a. Ne možete očekivati da ga zaposleni prihvate, ako je top menadžment odsutan iz gembe. [caption id="attachment_29774" align="alignleft" width="960"]"Četiri E" Džeka Velča "Četiri E" Džeka Velča[/caption]

4. Uključite zaposlene u promene

Duško Radović je poznat po aforizmu: „Dajte mi dobro dete, pa ćete videti kako sam ja dobar otac“. Tako se i mnogi menadžeri žale kako im zaposleni ne valjaju, iako su oni odlični menadžeri. Međutim, kao što bez top menadžmenta nema promena, tako ih nema ni bez zaposlenih. Zaposleni moraju da budu uključeni u procese u kompaniji. Veliki deo mojih zaposlenih, na primer, su mladi ljudi, milenijalci. Oni svoje veštine koriste tako što su aktivno uključeni u organizaciju događaja, kao i u upravljanje našim društvenim mrežama.  [caption id="attachment_29773" align="alignleft" width="960"]Duško Radović Duško Radović[/caption]

5. Strast

Za lean implementaciju je potrebna strast. To nije projekat koji se obavlja negde sa strane, to je put koji traje i da bi bio uspešan, mora mu se pristupiti sa staloženošću i fokusom. I Saša Đorđević je jednom prilikom u intervjuu istakao strast kao neophodan preduslov za uspeh. [caption id="attachment_29780" align="alignleft" width="960"]Saša Đorđević o tome šta je potrebno za pobedu Saša Đorđević o tome šta je potrebno za pobedu[/caption]

6. Promenite paradigmu

Jedna od životnih lekcija patrijarha Pavla nastala je jednog toplog letnjeg dana. Patrijarh je želeo da na službu ide gradskim prevozom, koji prolazi pored Ade Ciganlije. Kada su mu savetovali da je zbog golotinje bolje da ide kolima, odgovorio je da svako vidi ono što želi da vidi, a on vidi mlade ljude, pune života. Promena paradigme je ključna. Na primer, mnogi se vode izgovorima: „lean je moguć u toj industriji, ali nije moguć kod nas, mi smo specifični“, ili „mi nemamo dovoljno prostora za implementaciju lean-a“. Ali, lean principi su univerzalni. Moguće je primeniti ih u svim sferama, kako u logistici, tako i u supply chain-u, pa i u knjigovodstvu. [caption id="attachment_29778" align="alignleft" width="960"]Patrijarh Pavle, nakon što su ga upozorili da ne ide GSP-om tokom leta zbog golotinje Patrijarh Pavle, nakon što su ga upozorili da ne ide GSP-om tokom leta zbog golotinje[/caption]

7. Budite fokusirani na rešavanje problema

Bežanje od problema produžava put do rešenja. Milica Šćepanović, Bojanova ćerka, kao mala ga je naučila agilnom rešavanju problema. Prilikom jedne posete Diznilendu, u vreme kada su pametni telefoni i dalje bili u ranoj fazi, Milica mu je pokazala da ako nema informaciju gde je njen omiljeni restoran, Bojan to vrlo lako može da izgugla. I vi, kao i vaši zaposleni, morate da znate kako da rešite problem koji iskrsne, pa čak i da to znači guglanje odgovora. Problemi su uobičajena pojava, fokusirajte se na njihovo rešavanje. [caption id="attachment_29777" align="alignleft" width="960"]Milica Šćepanović o rešavanju problema Milica Šćepanović o rešavanju problema[/caption]

8. Preduzmite akciju

Ne može sve biti uređeno protokolom. Zato, upotrebite zdrav razum i preduzmite akciju kada je nešto očigledno potrebno uraditi. Jasno je da kada olovka padne na pod kancelarije, treba je podići! A, kako sam Marks kaže, bolji je i gram akcije, nego tona teorije. [caption id="attachment_29775" align="alignleft" width="960"]Karl Marks o teoriji i akciji Karl Marks o teoriji i akciji[/caption]

9. Uživajte u procesu

Lean je jedna životna filozofija, koja se ne završava za godinu-dve. Kada krenete u implementaciju lean-a, treba da se igrate, eksperimentišete. Uživajte u procesu! [caption id="attachment_29772" align="alignleft" width="960"]Bojan i njegov verni pratilac, Popi Bojan i njegov verni pratilac, Popi[/caption] Celo uvodno obraćanje Bojana Šćepanovića o sastojcima za svaku uspešnu lean kompaniju možete pogledati ovde.