Be different, Be innovative, Be your best! ili Team Building u banci - Bojana Vesić Anić (HR Direktor), PIRAEUS BANKA

Bojana Vesić Antić

Odeljenje za HR u ozbiljnim, velikim i internacionalnim kompanijama ističe važnost i značaj treninga kod zaposlenih. I dok je jedna od glavnih i osnovnih funkcija Odeljenja za ljudske resurse upravo razvoj i trening ljudi, na žalost, dešava se, da se u kriznim vremenima upravo najviše štedi na tome. Trening budžeti se smanjuju, a to u velikom broju slučajeva dovodi do toga da se na jedan nesistematičan način pristupa razvoju zaposlenih i oni se šalju samo na najnužnije i često najjeftinije treninge.

Tako realizovane obuke ne samo da ne dovode do povećanja produktivnosti kompanije, već mogu i ozbiljno da utiču na motivaciju i zainteresovanost ljudi za pohađanje istih. U situacijama kada trening ne ispuni očekivanja zaposlenih, svaki naredni pokušaj da se zaposleni pošalju na obuke završava se neslavno i za kompaniju i za ljude. Oni prestaju da veruju firmi, postaju sve nezadovoljniji i nemotivisani zbog neispunjenih očekivanja, što dovodi do daljih problema.

Dvadeset i prvi vek nam nameće neophodnost potpuno novog pristupa ljudima, a samim tim i svim uslugama koje pružamo svojim zaposlenima. S tim u vezi, i pogled i pristup obukama i treba da bude potpuno drugačiji. Ljudi vole sve što je zanimljivo i interesantno i što može da zadovolji njihova interesovanja i potrebe za igrom, smejanjem, zabavom i druženjem. Jedna od poznatih aktivnosti/treninga u oblasti HR-a je team building. Ova vrsta treninga u osnovi zadovoljava potrebe ljudi za druženjem, komunikacijom, zabavom, smehom, igrom i takmičenjem. Kroz razne igre i zadatke, ljudi pokušavaju da nađu rešenje, često se takmiče između sebe radeći u timu ili predstavljajući tim, a pri tom, vreme provode u druženju, traženju zajedničkog rešenja i dobro se zabavljaju. U takvim situacijama, često vidimo ljude ili timove, koji u svom prirodnom okruženju u kompaniji predstavljaju suprotne strane (kod nas u bankarstvu su to front i back office, tj. sales i risk) koje zastupaju i „bore“ se za svoje stavove koji su po default-u suprotni, kako se lepo uklapaju u timski rad i međusobno sarađuju i nalaze zajednički jezik. I ne samo to, nego otkrivaju jedni druge na potpuno drugačiji način, pa se često dešava da čujem kako su ljudi promenili mišljenje o nekome za koga su na primer mislili da je čvrst, rigidan i nekomunikativan, kako u stvari ima izražen smisao za humor, opušten je i veoma pristupačan.

Često u poslu nemamo vremena da se bavimo jedni drugima i sudove o nekome donosimo samo na osnovu posla, tako da neko ko radi u reviziji, risku, računovodstvu, finansijama i controllingu često može da ima osobine kao neko ko je opisan u prethodnom primeru. Osim rešavanja zadataka, jurnjave za blagom, paint ball-a ili nalaženja predmeta, team building može da bude osmišljen na potpuno drugačiji način.

U 2015. godini dobili smo ideju za organizaciju specifičnog team buildinga. Ideja je bila da svi zaposleni Piraeus banke, od top menadžmenta do blagajnika prođu team building. Trebalo je naći nešto što će zadovoljiti potrebe većine ljudi – jurenje i traganje nije primenljivo i interesantno baš svima, razne sportske igre kao opcija su takođe otpale jer nisu svi okrenuti bavljenju sportom pa bi to za njih bio napor, a ne uživanje. Razmišljajući o tome šta bi moglo biti interesantno za sve, došli smo do zaključka da je to hrana. Neki vole da spremaju hranu, a neki da je jedu – na taj način potrebe svih bi bile zadovoljene.

I tako smo krenuli u realizaciju najvećeg i najmasovnijeg projekta koga smo nazvali Team bonding sa sloganom „Be different, Be innovative, Be your best“. Skoro 400 ljudi je učestvovalo u Team bondingu. Ceo događaj je trajao deset subota, odnosno, skoro dva i po meseca.

Pravila takmičenja bila su sledeća:

  • Hrana se sprema na roštilju,
  • Tim se sastoji od pet učesnika,
  • Nije dozvoljeno učešće profesionalnih kuvara,
  • Sva jela se spremaju tokom takmičenja.

Pre samog takmičenja, svaki tim je morao da se sastane nekoliko puta kako bi se izvršili sledeći zadaci:

  • Osmišljavanje imena tima
  • Slogan
  • Logo
  • Pesma
  • Jelovnik
  • Izgled tima (kecelja, kuvarska kapa…)

A ovako je izgledalo mesto gde se kuvalo:

team building

Svaki tim je dobio specifična uputstva u vezi sa pripremanjem i serviranjem hrane, kao i osnovna pravila u vezi sa ocenjivanjem i raznim nagradama koje su bile dodeljene timovima. Posle veoma uzbudljivog leta i priprema oko organizacije ovakvog događaja, skoro da nije bilo lošeg komentara ili bilo kakve kritike, tako da su i „neverne Tome“ morale da priznaju da je događaj bio veoma uspešan.

Ono što smo svi naučili jeste da smo radili u timu, koji je bio sastavljen od ljudi koji inače ili ne sarađuju ili imaju otežanu poslovnu saradnju, dosta smo toga otkrili i saznali jedni o drugima, timski se trudili i borili da napravimo najbolju prezentaciju tima, najbolji slogan ili logo, potrudili smo se oko osmišljavanja dizajna kecelje i kape, pripremali smo hranu ala Jamie Oliver i trudili se da na žiri ostavimo najbolji mogući utisak kako bismo zaradili neku od nagrada. Pri tom smo se beskrajno smejali, družili i uživali u vremenu koje smo proveli zajedno. I nije nam bilo žao što smo i subotu i naše slobodno vreme opet proveli sa kolegama i bankom. Verujte, osećaj zadovoljstva kada uradite nešto dobro i kada projekat uspe je neverovatan!

Od tada smo svi bliži, bolje sarađujemo i dogovaramo se, a sve za dobrobit naše banke.