Bisnode pametna analitika za controllere (23. ICV Srbija sastanak)

Dvadeset i treći po redu ICV sastanak organizovan je 30. septembra 2015. u hotelu Holiday Inn, u saradnji sa kompanijom Bisnode. Tema sastanka bila je Bisnode pametna analitika, a događaju je prisustvovalo preko stotinu controllera i CFO-a. Kompanija Bisnode ovom prilikom predstavila je alate koji mogu da budu od koristi controllerima i CFO-ima prilikom analiza. Posebna pažnja bila je usmerena na Portfolio Intelligence.

1

Sastanak je otvorio Bojan Šćepanović, predsednik ICV Srbija i direktor Menadžment Centra Beograd. On je, po svom običaju, podelio nekoliko anegdota sa učesnicima, a ovog puta bio je raspoložen da poveže Farmu, Mimi Oro i controlling. Mnogi će se zapitati kakva je veza među njima? Pa, treba doći na ICV sastanak, odslušati Bojana i dobiće odgovor. Pored controllinga, na ovim sastancima uvek ima i mnogo humora.

[caption id="attachment_16565" align="aligncenter" width="546"]Bojan Šćepanović, predsednik ICV Srbija i direktor Menadžment Centra Beograd Bojan Šćepanović, predsednik ICV Srbija i direktor Menadžment Centra Beograd[/caption]

Nakon lucidnog uvoda, Bojan je predstavio tri glavna govornika – “tri musketara” controllinga. Govornici na 23. ICV Srbija sastanku bili su:

[caption id="attachment_16566" align="aligncenter" width="546"]Govornici: Nenad Radunović, Branislav Lončar i Marko Srabotnik Govornici: Nenad Radunović, Branislav Lončar i Marko Srabotnik[/caption]

Nenad Radunović je sa učesnicima sastanka podelio svoje iskustvo o fabričkom controllingu.

[caption id="attachment_16567" align="aligncenter" width="546"]Nenad Radunović, fabrički controller, Bambi Nenad Radunović, fabrički controller, Bambi[/caption]

On je prezentaciju fokusirao na nekoliko ključnih stvari u radu fabričkog controllera: normiranje troškova, rad sa menadžerima, izveštavanje i ERP. Evo i nekoliko zanimljivosti iz Nenadovog izlaganja o fabričkom controllingu:

  • Što se tiče izveštavanja, Excel je i dalje “kralj”.
  • Osnovni ERP u kome se radi je UPIS, sa kojim su veoma zadovoljni. Korisnici su na neki način postali inovatori, jer sami kreiraju alate koji su im potrebni za analize.
  • Jedna od zanimljivosti jeste posedovanje velikih displeja u proizvodnji gde se predstavljaju podaci o proizvedenim jedinicama u svakoj smeni. Na taj način se budi takmičarski duh među radnicima jer u svakom momentu imaju uvid da li su ispunili zadatu normu.
  • Saradnja sa menadžerima proizvodnje je kao i uvek izazovna.

Branislav Lončar, CFO u kompaniji Leo Burnett, približio je filozofiju kompanije u kojoj radi, najveće marketinške agencije u Srbiji koja ima preko 150 zaposlenih.

[caption id="attachment_16568" align="aligncenter" width="546"]Branislav Lončar, CFO, Leo Burnett Branislav Lončar, CFO, Leo Burnett[/caption]

Branislav je controllera opisao sa nekoliko prideva: suvozač na reliju, robot, navigator.

Controlling u Leo Burnettu postoji na lokalnom nivou u Beogradu, kao i u centrali u Parizu. Takođe, postoje i controlleri u Centru za zajedničke servise koji se za Srbiju nalazi u Mađarskoj.

S obzirom da je “vreme” najvažniji resurs u poslu marketinške agencije, jedna od zanimljivosti je bila način upravljanja projektima i ljudima. Svako odeljenje ima tzv. Traffic managera, čija je uloga slična kao “dispečera” kada su u pitanju autobusi. Traffic manager dobija projekat ili aktivnost, a zatim raspoređuje aktivnosti zaposlenima. Za aktivnost je ponekad potrebno 15 do 30 minuta, a ponekad i nekoliko dana. Preciznim merenjem aktivnosti po projektu, odnosno po klijentu, moguće je doći i do podatka o profitabilnosti po klijentu.

Nakon dva odlična predavanja, controlleri su se odmorili uz bogato posluženje i druženje. Kao što naš narod kaže – i piće i iće.

23. ICV Srbija

Poslednji govornik bio je Marko Srabotnik, vođa prodaje poslovnih rešenja u Bisnode, Slovenija. Bisnode je švedska kompanija koja se bavi poslovnim informacijama i ima predstavništva u sedamnaest zemalja.

[caption id="attachment_16570" align="aligncenter" width="546"]Marko Srabotnik, Vođa prodaje poslovnih rešenja, Bisnode Marko Srabotnik, Vođa prodaje poslovnih rešenja, Bisnode[/caption]

Po Marku, ključni koraci u controllingu su:

  • Plan
  • Do
  • Check
  • Act

Marko je zatim predstavio prezentaciju Portfolio Intelligence alata. U pitanju je online aplikacija čija baza pokriva kompanije u Srbiji, BiH, Sloveniji i Hrvatskoj. Ova aplikacija daje uvid u analizu kreditnih odnosa u regionu i radi monitoring za više od osamdeset kritičnih događaja u portfoliju. Marko smatra da je velika prednost ove aplikacije u njenoj jednostavnosti.

Ova aplikacija je jednostavna za upotrebu. Kompanije definišu grupe sa kojima rade (klijenti, dobavljači) dok sistem u nekoliko sekundi računa kreditne koeficijente za portfolio i za pojedinačnu kompaniju. Postoji nekoliko parametara koji se analiziraju:

  • finansijska ocena
  • dinamična ocena
  • index plaćanja
  • bisnode indeks uspešnosti

Takođe, aplikacija daje mogućnost smart monitoringa u vidu najvažnijih vesti. U aplikaciji postoji i šablon za grupisanje klijenata.

Marko je predstavio i studiju slučaja, odnosno primenu Portfolio Intelligence alata u jednoj slovenačkoj kompaniji. Nakon prikazane studije, controlleri su pokazali veliku zainteresovanost za ovu temu i mogućnosti aplikacije. Na kraju sastanka, prijatelji iz kompanije Bisnode su učesnicima 23. ICV sastanka podelili i poklone.

23. ICV Srbija sastanak

Ovako je izgledao 23. ICV Srbija sastanak. Hvala još jednom prijateljima iz Bisnode za sjajno veče!

23. ICV Srbija sastanak

Irina Zdravković

Direktor za marketing i komunikacije Bisnode

[caption id="attachment_16573" align="aligncenter" width="546"]Irina Zdravković, Direktor za marketing i komunikacije, Bisnode Irina Zdravković, Direktor za marketing i komunikacije, Bisnode[/caption]

Rečeno je da Portfolio intelligence (PI) pomaže controllerima da donesu odluke. Možete li ukratko opisati alat?

Najbolja definicija ovog alata je de je on poslovni analitičar sa sadržajem. To je alat koji nudi brz, struktuisan i analitički uvid u portfolio klijenata i dobavljača, kao i uređivanje i pregled međunarodnih portfolija, uvid u značajne informacije o kompanijama, identifikovanje kritičnih poslovnih informacija. Portfolio intelligence omogućava različite preglede i procene. Potom, pruža jednostavno i transparentno praćenje događaja i vesti, a omogućava i lakše odlučivanje uz poređenje subjekata. On se, inače, vrlo  jednostavno može koristiti i preko mobilnog telefona.

Srbija je zemlja koja još uvek ima slabo razvijenu analitiku. Koliko ova aplikacija može da pomogne controllerima u Srbiji?

PI je prilagođen je potrebama finansija jer uključuje sistem za upozoravanje, monitoring, praćenje i otkrivanje moguće insolventnosti i blokade preduzeća. To je odličan alat za procenu rizika, sa up to date podacima za proveru partnera i klijenata. Osmišljen je za brzo i lako podešavanje izveštavanja, sa dinamičnim sistemom pokazatelja u svakom portfoliju, uz mogućnost upravljanja ”lošim” portfolijom, kao i za bolje upravljanje novčanim tokovima.

Bisnode ima veliki broj proizvoda i analiza koje nudi controllerma. Kakva je tražnja za ovakvim vrstama analiza?

Naši najveći i najčešći klijenti su iz oblasti finasija i controllinga u svim zemljama u kojima radimo. Kod nas, u Srbiji, još uvek radimo na edukaciji tržišta predstavljanjem studija slučaja iz okolnih zemalja, kako bismo im približili ideju na koji način PI I ostali alati koje imamo mogu da im olakšaju svakodnevno poslovanje i izveštavanje.

Bisnode je međunarodna kompanija sa sedištem u Švedskoj.  Vaš glavni proizvod je “informacija”. Koje nove proizvode možemo da očekujemo od vas? 

 Bisnode kao grupacija mnogo ulaže u istraživanje i razvoj svojih proizvoda. Ideja nam je da unapređujemo postojeće proizvode i uvodimo nove u skladu sa zahtevima tržišta. Trenutno u Srbiji imamo pet proizvoda, a sledeće godine planiramo da lansiramo minimum još dva. Važno je napomenuti da smo 13. oktobra potpisali partnerstvo sa svetskim provajderom poslovnih informacija Dun&Bradstreetom pa ćemo samim tim od 1. juna 2016. godine će početi sa prodajom D&B rešenja i globalnih platformi. Ovim je Bisnode, koji je i do sada bio najveći globalni partner kompanije Dun&Bradstreet proširiio strateško partnerstvo kojim je od sada obuhvaćeno i osam novih tržišta Evrope – pored Srbije, saradnja uključuje i tržišta Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Makedonije, Crne Gore, Kosova i Albanije.

Tekst je preuzet iz Controlling magazina 06.