Business Inteligence - posao budućnosti

Za osnovne informacije o tome šta je poslovna inteligencija (Business Intelligence, koristi se i skraćenica BI) postoji Wikipedia, ali i jako veliki broj rezultata u pretrazi na srpskom iengleskom jeziku. Ranije sam, kao student, radio seminarski rad na temu poslovne inteligencije

poslovnainteligencija1

Iz razgovora sa nekoliko ljudi, kojima je BI profesija, saznao sam da mnogi ovaj pojam razumeju kao sistem koji odlučuje umesto ljudi. Totalna nebuloza? Možda i nije, ali u ovom momentu je svakako nerealno.

Šta je poslovna inteligencija

Najjednostavnije, BI funkcioniše tako što se prikupljeni podaci pomoću određenog softvera obrađuju i analiziraju, kako bi se iz njih izvukla korisna informacija. Takva informacija može poslužiti u dolaženju do većeg profita (na kraju). Za više informacija pogledati linkove koji su dati na početku teksta. Najvažnije je ne shvatati poslovnu inteligenciju samo kao tehnologiju ili samo kao veštinu u menadžmentu. Ona je oboje.

Šta nije poslovna inteligencija

Sistem pomaže u donošenju odluka. Samo pomaže, odlučuju isključivo ljudi. Jasno da je lako pogrešiti u terminologiji, naročito ljudima koji se njome ne bave mnogo. No, ovde nisu izrazi sami po sebi toliko važni, koliko pogrešna percepcija i očekivanja da će “kompjuteri da rade sve umesto nas”.

To dakle podrazumeva da nisu IT odeljenja i ljudi koji rade u njima oni koji treba jedini da se bave ovim, već služe da omoguće da proces funkcioniše. Prema različitim statistikama, takav način funkiconisanja postoji u preko 50% preduzeća, bilo lokalno ili globalno (cifre su date u nastavku).

Kakva je budućnost

Ovde ću govoriti samo o kraćem budućem periodu, koji je realno predvidiv. Teško da bilo ko sada može precizno reći šta će se tačno dešavati za 10+ godina. Osnovna pitanja na koja treba dati odgovore, kako bi se razumelo ono što je najvažnije u ovoj temi:

  • integracija sistema sa mobilnim uređajima
  • korišćenje od strane ljudi koji nisu IT struke
  • novi načini vizuelizacije informacija

Interesantan je infografik, originalno objavljen u tekstu The Future of Business Intelligence, gde su izdvojene bitne stvari i upoređeni planirani procenti u odnosu na sadašnje.

FutureofBI (1)

Mobilnost je najzastupljenia tema u ovom trenutku u kompletnoj IT industriji – sve što je do sada iskakalo sa klasičnih računara, sada treba prebaciti u mobilno i još po nešto dodati.

Prvi način primene koji se uočava je slanje gotovih izveštaja i zaključaka direktno na telefone/tablete. No, ova funkcionalnost je primenjiva kod manjih količina informacija koje nisu od fundamentalnog značaja. Zašto? Važne odluke se ne donose na prečac, u pokretu ili na kafi, već nakon dužeg vremena provedenog u proučavanju dobijenih informacija. Zato ne očekujem prevelika ulaganja u složene mobilne aplikacija (bar ne u skorije vreme).

Vezano sa prethodnim je i to koliko će ljudi ne IT struke biti uključeni u BI procese. Ovo će biti ključni faktor uspešne primene (a time i boljeg poslovanja) firme. Bilo je važno i do sada, ali kako sve više konkurencije u nekoj industriji bude imalo bolje organizovan BI, to će uticati i na ostale koji žele da drže korak.

Vizuelizacija informacija

Prevashodno zavisi od implementacije samog sistema, tj. od saradnje klijenta sa softverskom firmom koja vrši implementaciju poslovne inteligencije. Tu je bitno da obe strane razumeju koje su to informacije bitne za poslovanje, ko njih koristi i na koji način mu ih prikazati.

Primer: opšte je poznato da je procente prikazane u vidu samih brojeva teže “shvatiti” nego ako se oni predstave kao, recimo, podeljeni krug (kao na infografici iznad).