Controlling - to sam ja!, Mari Glavonjić, Supply Chain and Controlling Manager, BASF

Trebalo mi je nekoliko godina iskustva, raznih treninga i edukacija unutar kompanije da mogu da kažem: „Controlling - to sam ja!“. Controlling je moj posao, ali vremenom je postao i moj stil života. To moji klinci najbolje znaju. Dobar rezultat se postiže samo dobrim planiranjem i kontrolom svakog koraka na putu ka realizaciji cilja.

[caption id="attachment_17102" align="aligncenter" width="546"]Mari_Glavonjic - Copy Mari Glavonjić, Supply Chain and Controlling Manager, BASF[/caption]

U BASF sam sam se zaposlila 2007. godine. Pre nego što sam počela da se pripremam za intervju, BASF sam znala samo po davno zaboravljenim audio kasetama. Iz sveta prodaje, nabavke vina i hrane uđoh u svet sredstava za zaštitu bilja. Controlling mi je bio potpuno nepoznat, a onda sam počela da otkrivam sve njegove tajne.

Moja funkcija u BASF Srbija je Supply Chain and Controlling Manager. Zadužena sam za ex-YU zemlje, kao i Albaniju. U mom timu su CSO koleginice i Forecast manager za našu regiju. Iako, možda, na prvi pogled,  ne ide zajedno,  logistika i controlling su vrlo povezani. Veza se ogleda kroz KPI–eve koji se odnose na zalihe, optimizaciju troškova u logistici, planiranje proizvodnje i prodaje. Dakle, moj posao, osim Controlling menadžera, podrazumeva da obezbedim optimalan proces nabavke i prodaje robe kupcima.

Pozicija controllera se u mojoj kompaniji mnogo promenila u poslednjih šest godina. Od osobe koja je samo pravila brojke, controller je postao biznis partner. Šta je suština našeg posla? Rekla bih:

“Snimi stanje, nađi greške, prepoznaj prilike”.

Kako? E tu počinje magija. Koristeći različite sisteme - uzmi podatke, pretvori ih u informacije koje menadžement hoće da čita, prenesi poruku, sugeriši rešenje. BASF je odavno prepoznao ulogu controllinga i godinama se radi na usavršavanju same funkcije i posla, ne samo u mojoj diviziji nego i u svim ostalim. Bitan momenat u tom procesu razvoja je svakako S&OP (Sales & Operational Planing). Nosilac ovog procesa je controlling. S&OP je proces koji za rezultat ima taktički plan koji će menadžmentu dati mogućnost da strategijski usmeri poslovanje i ostvari konkurentsku prednost kroz integraciju marketing planova za postojeće i nove proizvode uz podršku supply chain-a. Kao najbitniji operativni proces S&OP ima svrhu da se se na vreme uoče fluktuacije u tražnji,  sa jedne strane, a sa druge da se pomeranja u prodaji na vreme reflektuju na planove proizvodnje kako bi se izbegle prekomerne zalihe ili nedostatak proizvoda.

Gledajući kroz tehniku, S&OP je skup planova marketinga, prodaje, proizvodnje i finansija. Govoreći controlling jezikom, rezultat S&OP-a je scoreboard. Kao finalni izveštaj i glavni KPI dobija se market performance after WCC. U njemu je sadržano sve: prodaja, gross profit, market costs i WCC.

COOL

Dakle, Controlling priprema scoreboard i on je veza između svih funkcija.  U početku je bilo dosta poteškoća:

  • Koje funkcije i koliko često treba da učestvuju na S&OP sastancima?
  • Da li i kada je potrebno održavati sastanke?
  • Kako naći mehaniku povezivanja svih relevantnih funkcija u jedan alat kako bi sve strane koje učestvuju imale iste raspoložive podatke?

Kada je S&OP zaživeo i doneo veliki napredak u kvalitetu, pre svega odlučivanja, došli smo do biznis partnerstva. I da, opet je controlling u centru dešavanja. Kao deo menadžement tima,  controller mora da zna da sluša druge, ali i da to isto zahteva od njih. Treba poštovati  logiku biznisa onih koji nisu iz sveta finansija, imati sluha za njihove argumente, uvek postavljati izazove drugim funkcijama, ali sa poštovanjem njihovog znanja i iskustva.

U BASF-u u nekoliko navrata u poslednjih nekoliko godina se radila procena zrelosti procesa biznis partnerstva. Između ostalog, rezultati su pokazali da kompentencije koje controller treba da ima su pre svega, analitičnost i integritet, ali od iste važnosti je i poverenje ostalih učesnika u procesu. Najveće slabosti na kojima treba raditi su spremnost na pogled u budućnost, svesnost o potrebama drugih funkcija, osećaj za konstruktivne izazove, iniciranje promena, hrabrost u odlučivanju.

Moji saveti za dobrog controllera su:

  • Budi pouzdan – vodi, budi lider kada treba, utiči na odluke.
  • Delegiraj, ali i kontroliši. Bićeš pozitivno iznenađen.
  • Pomozi, budi čovek od poverenja.  Nemoj oko sebe širiti strah, igraj pošteno.
  • Zaluži poštovanje.
  • Uči od drugih.
  • Pusti brojke da te iznenade. Ne beži od intelektualnih izazova, koristi ih.

Controller u BASF-u više nije neko ko samo sedi ispred monitora i služi da bi pravio megalomanske Excel tabele. Controller je danas navigator na putu ostvarenja kompanijskih ciljeva. Instrumenti i mehanizmi planiranja i kontrole koje koristimo nam pomažu u tome. Da bi controller bio biznis partner, nije više potrebno samo dati odgovor na pitanje „koliko“, nego i „kako i zašto“.

Autor teksta je Mari Glavonjić, Supply Chain and Controlling Manager,BASF. Tekst je preuzet iz Controlling magazina 07.