"Controlling u petoj brzini", Ilija Vujović, Finansijski direktor, Porsche SCG
Porsche grupa započela je sa radom u Srbiji 2004. godine, kao ogranak austrijske kompanije Porsche Holding sa sedištem u Salcburgu. Ova grupacija deo je VW grupacije, koja obuhvata niz automobilskih brendova: VW, Skoda, Audi, SEAT, Porsche, Bently, MAN, SCANIA, Ducati...
[caption id="attachment_12640" align="aligncenter" width="381"] Ilija Vujović, finansijski direktor, Porsche SCG[/caption]Porsche grupacija u Srbiji podeljena je na dva dela:
• automobilski, koji se bavi prodajom vozila, a čine ga Porsche SCG i Porsche Inter Auto S • finansijski, koji se bavi finansiranjem vozila i menadžmentom voznog parka, a čine ga Porsche Leasing SCG, Porsche Mobility i Porsche Partner
Menadžment ove dve grupacije je razdvojen, jer se radi o različitim konceptima poslovanja. Automobilski deo grupacije u Srbiji, o kojem će biti reči, bavi se distribucijom nekoliko brendova:
• VW • Audi • SEAT • Porsche
Takođe, ovaj deo se bavi i uvozom rezernih delova za iste brendove za teritoriju Srbije i Crne Gore.
U proteklih jedanaest godina mnogo toga se promenilo, kako na tržištu novih vozila tako i u samoj kompaniji Porsche, a promene nisu zaobišle ni sektor controllinga. Prelaskom u vlasništvo VW grupacije od januara 2011. godine, prešlo se sa trgovinski orijentisanog na proizvodno orijentisan Bilans uspeha. S obzirom na veoma različitu prirodu proizvodnje i zastupanja, prilagođavanje još traje.
Controlling tim ima troje zaposlenih. Oni su odgovorni finansijskom direktoru i bave se poslovima izveštavanja menadžmenta i centrale, analizom troškova i prihoda, izradom prognoza, kao i godišnjih budžeta. Za VW grupaciju mesečno se izrađuju Bilansi stanja i Bilans uspeha, što inače nije bio slučaj pre 2011. godine (u SAP su se unosili samo kvartalni izveštaji).
Rokovi za izveštavanje su izuzetno kratki. Izveštaji se šalju centrali u Beču do kraja drugog radnog dana, a komentari zajedno sa prognozom do 31.12, dostavljaju se do kraja šestog radnog dana. Mesečni Bilansi uspeha bazirani su na metodi troškova prodatih učinaka i varijabilnih troškova.
Od 2011. godine fokus rada polako se pomera sa izveštavanja na planiranje, prognozu i neto likvidnost, a controlling funkcija postaje sve više biznis partner menadžmentu. [caption id="attachment_12756" align="aligncenter" width="472"] Odnos menadžera i controllera[/caption]Za proces budžetiranja koristi se top down pristup za veličinu tržišta, a onda bottom up za detaljnije planiranje do zadatih ciljeva. Budžetiranje se radi na preko pedeset mesta troška na mesečnom nivou. Podaci o očekivanoj prodaji i zaradi za narednu godinu na mesečnom nivou dolaze iz prodaje, a troškovi se generišu na osnovu detaljne analize tekućih troškova i očekivanih promena u narednom periodu. Analiza troškova i prihoda bazira se na poređenju aktuelnih rezultata sa rezultatima prethodnog perioda, kao i planovima, uzimajući u obzir veličinu odstupanja i promene na tržištu.
Glavni KPI-evi u Porscheu su:
• Servis - broj prodatih i prisutnih sati servisa, produktivnost i efikasnost osoblja servisa, obrt. Sve se prati u odnosu na prošlu godinu, plan, prognozu, ostale dilere, kao i rezultate u drugim Porsche zemljama. • Prodaja - broj prodatih i isporučenih vozila, delova, kao i marže i troškovi po marki vozila, dileru i prodajnom savetniku. Sve se prati u odnosu na prošlu godinu, plan, prognozu, kao i rezultate u drugim Porsche zemljama. • Neto likvidnost - sve važniji pokazatelj od prelaska u VW grupaciju.
Pošto imamo veleprodajnu i maloprodajnu kompaniju, postoje različite šeme Bilansa uspeha, što u značajnoj meri otežava posao controllera i konsolidovanje. Neki od izazova u controllingu su: • Povećavanje preciznosti prognoze u prodaji vozila. Nova vozila su skupa roba, tako da je dobra prognoza od ključnog značaja u optimizaciji troškova. • Racionalizacija broja izveštaja i njihova standardizacija uz zadržavanje postojeće fleksibilnosti. • Prilagođavanje predefinisanih formi izveštaja krajnjim korisnicima. • Unapređivanje procesa unosa i obrade podataka u predsisteme.
I na kraju, evo i malo zanimljivih podataka iz automobilskog biznisa: • 6 kompanija ima VW grupacija u Srbiji • 15 godina je prosečna starost vozila u Srbiji • 300 zaposlenih ima Porsche grupacija u Srbiji • 18.000 vozila prodato je u Srbiji 2014. godine • 10.000.000 vozila prodala je VW grupacija • 23.500.000 vozila je veličina kineskog tržišta
To bi bila priča o controllingu na Porsche način. Autor teksta je Ilija Vujović, Finansijski direktor, Porsche SCG. Tekst je preuzet iz Controlling magazina 03.