DA LI ZNAŠ ŠTA JE BENCHMARKING? (www.mcb.rs/free)

Najpribližniji prevod za izraz benchmark je „reper“ ili „beleg“. Benchmark, ili uporedna procena, je instrument za analizu koji ti omogućava da uporediš svoju kompaniju sa drugim konkurentima. Možeš da praviš i poređenje sa praksom kompanije u nekoj drugoj delatnosti. To je, dakle, proces kojim se upoređuju metodi, funkcionisanje i rezultati poslovnih funkcija sa jednim ili više drugih preduzeća kako bi se identifikovale mogućnosti za racionalizaciju ili za poboljšanje kvaliteta i učinka.

Primeri

  • Tri kompanije iz konditorske industrije su imale sledeće profitne stope:

Benchmarketing

Bambi je imao slabiju profitnu stopu (7,0%) u odnosu na konkurenciju i trebao bi da poboljša profitabilnost. Controller pravi predloge kako da se poboljša profitabilnost Bambija.

  • Tri telekom kompanije su imale sledeći iznos prodaje po čoveku (kEUR):

 Benchmarketing 2

Telekom Srpske ima najslabiju produktivnost od 66 kEUR po čoveku. To znači da on treba da otpusti 33% zaposlenih da bi bio produktivan kao Telekom Srbija, odnosno 60% zaposlenih da bi bio produktivan kao Crnogorski Telekom. Controller u HR sektoru daje predloge kako da se poboljša produkivnost Telekoma Srpske.

Sistematski podaci za benchmark ne postoje u Srbiji. Controller mora da samostalno kopa po podacima i da ih prikuplja iz različitih izvora (www.APR.gov.rs, www.NBS.rs, analiza konkurencije, marketing agencije, novine, tetka Milka iz knjigovodstva i sl). Benchmarking se ne odnosi samo na finansijske iznose. Parametri za benchmark mogu da se podele na sledeći način:

Benchmarketing 3

Primer

Controlling sektor u kompaniji Tetra Pak Srbija priprema mesečne izveštaje za 5 dana. On poredi sebe sa drugim kompanijama u okviru Tetra Paka. Ovde imamo sledeće parametre:Primer

  • objekat je proces izveštavanja
  • reper je vreme od 5 dana
  • partner za poređenje je druga kompanija

Bambi ima škart od 3% a konkurent Jaffa od 2%. Ovde imamo sledeće parametre:

  • objekat je proizvod
  • reper je kvalitet
  • poređenje je u odnosu na konkurenciju

U poslednjih 10-ak godina fokus kod benchmarka se prebacuje na poređenje procesa. Za više informacija oko poređenja controlling procesa pogledaj controlling process model i controlling process KPIs.

Ovaj tekst je preuzet sa linka www.mcb.rs/free. Kompletan tekst u štampanom obliku možeš pronaći u knjizi "Biblija controllinga", Bojana Šćepanovića koju možeš kupiti klikom OVDE.