Digitalna@revolucija

  Živimo u digitalnom dobu koje se razvija brzinom geometrijske progresije, što dovodi i do suštinskih promena u pristupu marketing strategijama.     Ali tek kada pogledamo u brojke, shvatimo razmere revolucije koja se dešava.
  • Za dostizanje 50 miliona korisnika, radiju kao kanalu komunikacije je bilo potrebno 38 godina
  • televiziji je trebalo 13 godina
  • internetu 4 godine
  • iPod-u 3 godine.
 

A onda se pojavljuje Facebook koji je uspeo da za samo 9 meseci okupi više od 100 miliona korisnika! Danas sa preko 600 miliona profila Facebook ima više korisnika neko SAD stanovnika. Razmere fenomena koji se dešava jako dobro ilustruje i podatak da segment koji najbrže raste na Facebook-u su žene od 55-65 godina! By the way, da li vam baka i deka lajkuje i šeruje? Niko više nije imun.

Od oko 200 miliona korisnika Tweeter-a, gotovo polovina se loguje na tweeter preko mobilnog telefona. Twituje se stalno i svuda, 65 miliona tweet-ova na dan. Do 2020. godine mobilni telefoni će postati glavno sredstvo za korišćenje interneta.

Youtube je drugi najveći pretraživač na svetu. Samo u toku jednog meseca pogleda se preko 14 milijardi video zapisa. Svakog minuta se postavi preko 35 sati video materijala.

    Wikipedija je 2010 imala preko 13 miliona članaka, a studije pokazuju da iako je slobodno uredjuju sami korisnici, ima zapanjujuću tačnost, veću čak i od Enciklopedije Britanika. Svakoga sata se otvori preko 150 novih odrednica.    

Postoji preko 200 miliona blogova na world wide web-u. "Word of Mouth" ubrzano postaje "World of Mouth". By the way, da li znate da ste vi na jednom Blogu? :)

Prema istraživanjima, za Top 20 najvećih svetskih brendova, 25% rezultata pretraživanja predstavljaju linkovi koji su generisali njihovi korisnici. A 2/3 potrošača više veruje preporuci svojih prijatelja nego reklami.

Revolucija digitalnih medija se odvija tolikom brzinom da nemamo vremena da zastanemo i razmislimo o tome šta nam se dešava i kakvu implikaciju na tržište i marketinške komunikacije to može da ima. Jer ukoliko se sve toliko ubrzano menja da će uskoro i e-mail postati ugrožena vrsta, vreme je da se zamisli.

Marketing komunikcije se nalaze na prelomnoj tački i neophodan je novi model koji će efikasnije odgovoriti na izazove novog vremena. Kompanije koje su to prepoznale i fundamentalno promenile pristup marketing menadžmentu i planiranju medija ubrzano prosperiraju, dok one druge sporije, uveliko zaostaju i bivaju marginalizovane. Preraspodela marketing budžeta se ubrzano odvija, i sa tradicionalnih medija novac se preraspodeljuje na različite forme digitalnog marketinga.

   

U SAD je prošle godine u internet marketing, za usluge optimizacije pretraživanja, manadžment PayPerClick oglašavanja ili za aktivnosti na društvenim mrežama, bilo uloženo preko 26 milijardi dolara, što odgovara ukupnoj sumi uloženoj na kablovsku/satelitsku TV i radio. Najviše su pretrpeli Print i Direct mail budžeti, jer je oko 50% kompanija smanjilo svoje bužete za Print i preusmerilo na internet, dok je oko 25% njih smanjilo budžete za direct mail radi investiranja na online aktivnosti.

Ali više nije dovoljno dobro da se u medija planovima izvrši preraspodela budžeta ili dodavanje novca za nove digitalne kanale a da se zadrži stari marketing model. U današnjem brzom svetu 24/7 komunikacije, ne kontrolišete vi vaš brend. Vaš brend kontrolišu vaši potrošači. A potrošače je internet učino vrlo promiskuitetnima i brend lojalnost je danas jedan od najteže dostižnih ciljeva za sve marketare.

Standardni klasični medijski termini kao što su ATL- Above the Line i BTL – Below the Line munjevitom brzinom izlaze iz mode, jer se ta linija između njih, ta granica, ubrzano briše.

ATL je termin koji se odnosio na masovne medije kao što su TV, Bilbordi, Print, Internet, Radio, Bioskopi, i na promotivne aktivnosti koje su oblikovane za masovnu publiku. Marketing agencije uzimaju proviziju za zakup medija koja se prikazuje na njihovim fakturama i stoga se ove akcije nazivaju "Above the Line".

Sa druge strane BTL aktivnosti su promocije koje ne uključuju upotrebu mas-medija, koje targetiraju individualne potrošače i oblikovane su prema njihovim preferencijama i potrebama. BTL aktivnosti uključuju: POS-Point of Sales akcije na mestu prodaje, direktni marketing, e-mail promocije, SMS promocije, sajmove, kataloge, brošure... Ove aktivnosti se obično plaćaju po fiksnoj ugovorenoj ceni u koju je već uključena provizija i stoga se na njih odnosi termin "Below the Line".

Obzirom na svakodnevnu evoluciju medija, pojavljivanje novih kanala komunikacije sa potrošačima, prezagušenost informacijama, cepanja mas-auditorijuma na sve manje i manje niše...marketarima je očajnički potrebna konstantna integracija komunikacije kroz sve tačke kontakata sa potrošačima kojih je danas više nego ikada. Danas je potrebna integracija komunikacije "preko te linije" iliti "Through the Line" strategija, koja znatno efikasnije osnažuje doživljaj brenda, i omogućava ostvarivanje "experiential marketing" pristupa.

Ono što je neophodno je potpuna promena načina razmišljanja da bi marketing komunikacije uspele da aktiviraju potrošača, da on otvori mozak i da se uključi u "real-time" konverzaciju sa vama.

Ali kompanije u ovim izazovima nikako ne smeju da zaborave na osnove, a to je naravno da suština njihovog brenda, mora i dalje da se nepokolebljivo dosledno komunicira i osnažuje u svakom aspektu novog pristupa komunikaciji!     Autor teksta je Daniela Laketić.