Jedan srpski Facebook status vredan nekoliko miliona eura

 

Mnogo se priča o tome kako je socijalni marketing putem Facebooka efikasan, ali ništa bez dobrih primera.  Evo zato jednog primera koliko je socijalni Internet marketing efikasniji od svega ostalog. Jutros je na Facebook statusu mog prijatelja Lazara Stojkovića osvanula sledeća poruka:

  laza   Ova jedna jedina rečenica u sekundi me je motivisala da momentalno pređem na VIP mrežu, što ću i uraditi već u ponedeljak. Inače sam i ja na MTS mreži već 11 godina.

Da stavimo na papir. Za poslednje tri godine, koliko VIP mreža postoji na našem tržištu, video sam i pročitao kompletan tekst na njihovim bilbordima bar 4000 puta, odgledao sam njihovu reklamu na TV-u bar 2000 puta, video njihov baner na nekom sajtu jedno 4000 puta. Znači, deset hiljada puta sam video razne reklame za VIP. I opet, za sve to vreme nije mi nikada ni izdaleka palo na pamet da pređem na njihovu mrežu. Za mene su bili isto što i Telekom i Telenor – još jedan mobilni operater koji verovatno ima iste cene kao i druga dva, samo se razlikuju u reklamama i obećanjima.

  gasha222  

Generalno gledano – sve reklame svih operatera bile su mi iste – svi su obećavali nekakve besplatne minute, doživotno besplatne razgovore, poruke, skupe telefone za jedan dinar, i ostale bajke. Jednostavno sam ignorisao sve te reklame vodeći se narodnom poslovicom “Ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji” – odnosno, svi ti besplatni minuti i telefoni služe samo da bi ti kasnije uzeli još više novca na nekim drugim stvarima. I garantujem da veliki procenat ljudi razmišlja isto kao i ja.

I onda se pojavi moj drugar koji jednim svojim Fejsbuk statusom uradi nešto što sve te reklame nisu uspele. Pomislih,“Vau, znači ipak ima razlike. I to šest puta jeftinije???? Zašto mi neko to nije ranije rekao?”.Pogledajte moje ponašanje – uopšte ne preispitujem kako, zašto, možda je na bivšem operateru imao loš paket, možda je loše izračunao, možda su ga potplatili iz VIP-a… ne, ništa od toga ne pomišljam, jednostavno slepo verujem u word-of-mouth preporuku.

Za poslednje tri godine VIP je u svoj marketing uložio sigurno nekoliko miliona eura. Ovaj Lazarov status na Fejsbuku, dakle, vredi više od toga. Bar u mom slučaju.   gasha3  

Kada bi VIP odvojio samo 10% od ukupog budžeta za marketing za mesec dana da angažuje gomilu uticajnih ljudi da na svojim Fejsbuk statusima napišu poruku ovakvog tipa, to bi im bio efikasniji marketing nego sve gluposti na koje su bacili pare u poslednje tri godine zajedno.

Međutim šanse da se to desi su male. A zašto? Pa vidite, verovali ili ne, sistem rada u domaćem advertajzingu je dosta inertan i teško promenljiv, slično kao kod velikih državnih institucija iz doba socijalizma. Sve i da ovaj moj tekst čita neki pojedinac koji radi u marketingu VIP-a, izlazak iz klasičnog sistema oglašavanja se retko dešava. Pročitaće ovaj moj tekst i reći, “Hm, da, zanimljivo, mogli bi da probamo, nego imam još 20 mailova na koje moram da odgovorim, razmisliću o tome kasnije”, i neće se nikad setiti.

Svi idu na već ustaljene kanale bez mnogo razmišljanja – TV, outdoor, Internet baneri, novine. Ovo bi moglo da se podvede pod nekakav “novi PR” kojim će se baviti samo ako su baš ekstremno otvoreni za nove kanale komunikacije, i ako nađu na drugoj strani ljude koji dobro razumeju Internet PR i koji će to sve to da im organizuju kako treba.

  gasa4  

Osim statusa na Fejsbuku, odličan kanal komunikacije su i uticajni blogeri. Evo, recimo, ja po statistikama poseta već znam da će ovaj moj tekst pročitati oko deset hiljada ljudi u narednih mesec dana, jer je jako koristan i ljudi će ga forwardovati jedni drugima i kačiti na svoj Fejsbuk status. Koliko od svih tih ljudi će preći na VIP mrežu, ljudi koji inače nisu obratili pažnju ni na jednu njihovu reklamu do sada? Razmišljam da pošaljem u VIP fakturu na pozamašan iznos :)

Imao sam par klijenata kojima sam radio PR kampanje preko statusa uticajnih ljudi na Fejsbuku i efekat je bio odličan. Međutim, po mom mišljenju, dok veliki brendovi budu u praksi počeli ovo masovno da rade, proći će još dosta vremena. Ali zato – sada je sjajna prilika za preduzetnike - ljude koji imaju neki mali biznis u povoju, koji se brzo adaptiraju na nove prilike, i koji će momentalno odreagovati kada pročitaju ovak tekst.

Angažujte deset uticajnih ljudi na Fejsbuku da napišu samo jedan status u kome će da pohvale vaš proizvod, svojim jezikom i svojim rečima, da kažu da su ga kupili i da su zadovoljni, i da stave link ka vašem sajtu. Poklonite im vaš proizvod, ili ih platite, kako god. Sve to zajedno koštaće vas kao tri sekunde reklame na nekoj boljoj televiziji. Šta mislite, šta je efikasnije?

  Preuzeto sa http://www.istokpavlovic.com/blog