KAIZEN U MOJOJ KOMPANIJI - PRAKTIČNA ISKUSTVA IMPLEMENTACIJE KAIZENA U SRBIJI

Menadžment Centar Beograd održao je sedmi sastanak Kaizen&Lean kluba, 16.  aprila 2021. godine, on-line, preko ZOOM aplikacije na temu „Kaizen u mojoj kompaniji - Praktična iskustva implementacije kaizena u Srbiji“. Sastanku je prisustvovalo više od 120 ljudi. Kao panelisti učestvovali su: Moderatori sastanka bili su: Slide2   Na samom početku sastanka, imali smo priliku da se upoznamo sa panelistima i njihovim kompanijama. Nade Knjeginić Mirković je rukovodilac sektora kontinuiranog poboljšanja u HBIS grupi (Železera Smederevo). Kompanija je poznata po proizvodnji čelika, toplo i hladno valjanih proizvoda i belog lima svetskog kvaliteta. Đorđe Klikovac, glavni tehnolog u proizvodnji, predstavio je kompaniju KOTEKS VISKOFAN koja se bavi proizvodnjom kolagenog omotača koji se izrađuje od prirodne teleće kože. Slobodan Anić, country manager kompanije sa velikom tradicijom, AMETEK,  koja se bavi proizvodnjom visoko tehnološkim proizvodima, prisutni u više različitih industrija kao što su avio, medicinskoj, izraživanju nafte i gasa i delimično u auto-moto industriji. Temu je otvorio Bojan Šćepanović, director Menadžment Centra Beograd, govoreći o lepoti Lean-a. Slobodan je opisao Lean kao jednu kofu alata za koju je potreban dobar majstor kako bi sve te alate pravilno upotrebio, i da ukoliko ih on zna pravilno upotrebiti oni mogu i te kako doprineti poboljšanjima. Trenutno se u kompaniji AMETEK primenjuje alat SMED (Single Minute Exchange of Die) u kombinaciji sa A3 (Kobetsu Kaizen) na jednoj linji. Takođe, Slobodan je pričao i o implementaciji digitalnog kanban-a za lakše poručivanje od dobavljača. Za Nadu je Lean najprostije rečeno “više sa manje’’ i da Lean podrazumeva obuke i konstantan, kontinuiran napredak zaposlenih. Za Đorđa je Lean način upravljanja i konstantnog napredovanja u cilju povećavanja produktivnosti i efikasnosti. U KOTEKS-u su sa implementacijom Kaizena, po Đorđevim rečima krenuli iz nužde. Uveli su alate poput Kamišibai table, svakodnevne gemba šetnje i razgovori sa zaposlenima. Đorđe je takođe napomenuo da mu je najdraži i najznačajniji alat u gembi (mesto gde se stvara vrednost) “5 Why?’’, jer pomoću njega gotovo uvek dođe do nekih njemu značajnih informacija od svojih zaposlenih. Sastanak je obogaćen veoma dobrim i zanimljivim pitanjima publike. Govorilo se i o tome da je koncept “just in time’’ (JIT) ukinut u kompaniji TOYOTA zbog nemogućnost dobavljača da dostave sirovine u određene zemlje, u doba COVID-19 pandemije. Zalihe su veoma bitne u ovom vremenu, što je Tojota odlično predvidela. Zaključak sastanka bio je da su Kaizen i Lean maratoni, a ne sprintovi i da svako ko se upušta u ovu metodologiju treba da bude spreman i uporan, jer se ne radi o određenom vremenskom periodu već o neprekidnom poboljšanju.