Kako motivisati zaposlene?

Da bismo motivisali druge, i sami moramo biti motivisani!

Motivacija je najvažnija tema u savremenom menadžmentu.

 

 

Glavni zadatak svakog menadžera je da kontinuirano upoznaje, razvija i motiviše svoje zaposlene.

Ukoliko menadžer poseduje entuzijazam i motivisanost, ta energija se širi i među zaposlene po principu koncentričnih krugova.

  Istraživanja o motivaciji ukazuju da:
  • Demotivisanost zaposlenih rezultira ukupnom štetom koja iznosi između 292 i 355 mld USD godišnje na globalnom nivou
  • Nemotivisani zaposleni primetno više odsustvuju s posla, kao i da su daleko manje lojalni firmi
  • Zaposleni su motivisani kada imaju doživljaj pravedne raspodele nagrada prema uloženom radu
  • Preplaćenost nekih osoba u organizaciji najčešće ne povećava njihovu motivaciju, ali smanjuje motivaciju ostalih zaposlenih
  • Važna je konzistentnost i doslednost u nagrađivanju
  • Novčane nagrade jesu veliki motiv, jer omogućavaju zadovoljenje niza potreba, ali isto tako ljudi su često motivisaniji drugim načinima - priznanjima, pohvalama, dobijanjem većih odgovornosti ili pružanjem mogućnosti da ostvare nešto značajno.
  Kako razmišljaju ZAPOSLENI, a kako POSLODAVCI?  

Zaposleni ističu da ih motiviše:

Poslodavci smatraju da zaposlene najviše motiviše:

  • pohvala za dobro obavljen posao,
  • osećanje da znaju šta se dešava u kompaniji
  • pomoć pri rešavanju privatnih problema
  • siguran posao
  • dobra plata
  • interesantan posao
  • posao koji im omogućava da napreduju u karijeri.
  • novac,
  • siguran posao,
  • napredovanje na poslu.
  Prekovremeni rad

Najveću grešku koju kompanije mogu da naprave na dugoročnijem planu je da se postave prema prekovremenom radu kao nečemu što je svakodnevno i podrazumevajuće, i insistiranju da se ta forma ispoštuje bez obzira na rezultate zaposlenog.

Uspešne kompanije imaju stav da je radno vreme fleksibilno.

Nagrađujte rezultate, a ne vreme provedeno na poslu!  

  Ovakvim stavom odgovornost je na pojedincu i na ličnoj organizaciji vremena.

U Japanu čak postoji i reč za umiranje zbog prezaposlenosti i stresa na poslu – karoši. Vlada Japana pokrenula je seriju programa za pomoć zaposlenima jer stopa smrtnosti zbog posla raste. Bilo bi zanimljivo da Japanac dođe u Srbiju :)

I na kraju, par jednostavnih mudrosti:

  • Nekada je najveća motivacija reći samo "Hvala". S.Sieglar
  • Izgradnja novog društva je stvaranje uslova rada i opšte atmosfere u kojoj delotvorni motivi neće biti materijalni dobitak, već psihičko zadovoljstvo. E.Fromm
  • Da bi zaista bio motivisan moraš se najpre sporazumeti sa samim sobom. W.Dyer
  • Motivacija je skup sastavljen od faktora koji čine dva podskupa. Prvi podskup čine faktori koji uzrokuju nezadovoljstvo, a drugi podskup čine faktori koji uzrokuju zadovoljstvo. Herzberg
  • Mislim da postoje samo dva velika motivatora u životu. Jedan je strah, drugi je ljubav. Ako upravljate zastrašivanjem, nećete stvoriti uslove da zaposleni daju svoj maksimum i da iskoriste svoje potencijale. J.Carlzon
  • Lepe reči mnogo vrede, a ne koštaju. G.Herbert
  • Ljudi teže podnose nejednakost nego neslobodu. A.Tuckwell
  • Nema tih ljudi koji nisu sposobni da urade više od onoga što misle da mogu. H.Ford
  • Ljudi rade za novac, ali će istrčati jedan dodatni krug samo radi priznanja, pohvale i kritika. S.R.Levine
  • Što se nagrađivanje češće primenjuje njegovi efekti su slabiji. Edvard de Bono
  • Želite li podstaći ljude na rad, probudite u njima želju za takmičenjem. Ne mislim na okrutno, bezobzirno nadmetanje, nego na čovekovu želju za isticanjem. Sh.Schwab
  • Ako želite sagraditi brod nemojte okupljati ljude i naređivati im da nabave drvo, pripreme alat, podele zadatke, već ih učite težnji za beskrajnim morem. Anonimni autor