Kako je kraljica Elizabeta II proslavila svoj 90. rođendan

Kraljevski tron vredan je neverovatnih 58,4 milijarde funti i taj će iznos, navodno, i dalje rasti. Državna će kasa samo ove godine zahvaljujući kraljevskoj porodici biti punija za 1,1 milijardu funti. Kraljičin rođendan iskoristili su i mnogi brendovi.

g

kraljicin rodjendan

g Engleska kraljica Eli­zabeta II jedno je od malobrojnih bića na svetu koje ima tu čast da njene rođendane s nestrpljenjem iščekuje nekoliko desetina miliona ljudi. Kraljica s najdužim  stažem je svoju 90. godišnjicu po­stojanja na planetu Zemlji pro­slavila zajedno sa stanovnicima Ujedinjenog Kraljevstva, koji su dizali čaše u vis njoj u zdravlje. Gledano iz marketinškog i ekonomskog aspekta, država ima ite­kakvog razloga za slavlje, pa čak i obožavanje kraljice i njene plemenite porodice. Naime, prema proceni Brand Financea, dr­žavna kasa ove će godine, za­hvaljujući kraljevskoj porodici, biti punija za 1,1 milijardu funti (uglavnom prihodi od turizma). Materijalna  imovina (imanja, kraljevska kruna, dragulji itd.) procenjena je na 20,9 milijardi funti,  a  nematerijalna  (dugo­ročan  uticaj  krune  na celo­kupnu privredu) na 27,5 milijardi funti. Kraljevski tron je, dakle, vredan neverovatnih 58,4 milijarde funti, a taj će iznos navodno i dalje rasti.

Premda se i dalje u javnosti vode rasprave o tome treba li takav arhaični oblik vlasti uopšte postojati u 21. veku, svi se slažu da bi, s ob­zirom na nedvojbeno pozitivni ekonomski uticaj, slanje kra­ljice u penziju bio prilično ri­zičan, ako ne i katastrofalan, potez za Ujedinjeno Kraljevstvo. S obzirom na to da je svima koji imaju imalo veze s ekonomijom jasno da je Elizabeta II, zajedno sa svojom živopisnom porodicom, zlatna koka celog tržišta, pro­slavi njenog rođendana, naravno, pridružili su se i brendovi koji su se za pozornost javnosti nad­metali vrlo kreativnim rođen­danskim čestitkama.

h

Pica u cast kraljice

h Tako je, na primer, poznati lanac pizzeria Zizzi predstavio svoj prigodni jelovnik na ko­mu je posebnu pozornost privlačila kraljevska Ma'amgharita. Food artisti su od pizze napra­vili pravo malo umetničko delo; kraljevski portret izrađen od kukuruza, parmezana i žute paprike, kao i kultnu zastavu Union Jack od crvenih papričica, crnih maslina i mozzarelle. Fotogra­fiju pizze po drustvenim je mre­žama podelilo na hiljade korisnika i na taj način Zizziju napravilo besplatnu reklamu.

s

Umetničke instalacije

g portret kraljice g

Kwik Fit takođe je igrao na kartu portretisanja Elizabete II. Britanski umetnik David Par­fitt i inženjeri Stuart Packham, Dan Read i Pete Hunt punih su 280 sati izrađivali skulpturu od delova automobila koja je na kraju bila velika 3,5X2,5 m i teška 115 kilograma. Svoj su umetnički rad predstavili  britanskoj jav­nosti na turneji kroz gradove, odnosno njihove Kwik Fit objekte.

g

bakingemska palata od cokolade

f

Popularni brend cokolada Cadbury uposlio je svoje radnike koji su puna četiri dana izrađi­vali repliku Buckinghamske palate od čokolade. Ta jestiva konstrukcija, zajedno sa slatkim ču­varima palate, bila je teška skoro 60 kilograma i visoka 70 centimetara. Javnost je mogla vi­deti na dan slavlja, i to u Cad­bury Worldu, smjestenom u Bir­minghamu. No ovo nije prvi put da je Cadbury odao počast kra­ljevskoj porodici. Naime, i pre su se okušali u vajanju čokoladom te izradili portret malenog princa Georgea i princeze Charlotte.

s

Čestitke oglašivača

d burgerqueen d Burger King je u povodu kraljičina rođendana promenio ime u Burger Queen, a  brendovi Starck  i Unilever  lansirali su ograničenu seriju proizvoda brendiranih u čast dugovečnoj kraljici.

Kad  je  reč o društvenim mrežama, ne treba po­sebno naglašavati  da su news feedovi i oglasivački profili bili preplavljeni  kreativnim  čestit­kama. Kompanije poput BT-a, Googlea, Disneyja i BBC-a obja­vile su svoje dobre želje s po­moću hashtaga #HappyBirthdayYourMajesty, pa su se tako priključili grandioznoj pompi. Za­pravo, svaki brend  koji imalo drži do sebe, a posluje na bo­gatom britanskom tržistu, nije propustio priliku da se nakači na kraljevski brend koji je i dalje neverovatno snažan uprkos burnoj i turbulentnoj prošlosti. Autori iz AdWeeka uvereni su da bi brojni marketari mogli mnogo toga naučiti od kraljice Elizabete II koja, ako ništa drugo, zna dobro brendirati sebe i svoju porodicu. Brend kraljevske porodice se, svakako, veže uz tra­diciju, ali vrlo uspešno prihvaća postulate modernog marketinga. Kako navodi AdWeek, najveca snaga kraljevskog brenda leži u njihovoj sposobnosti da ispri­čaju dobru pricu; priču o istoriji porodice, neraskidivim porodičnim vezama i ljubavi.

Ti sastojci dobitni su ne samo za Elizabetu II. i njezinu decu nego i za bilo koji drugi brend koji želi ostaviti dojam na potrošače. Na primer, Nike upravo na tim vrednostima gradi svoju popularnost; oni govore o heroj­stvu običnog, malog čoveka koji može ostvariti svoje snove, biti veći od života. Coca-Cola s druge strane pripoveda o sreći i svetu koji, ako mi tako želimo, može biti harmoničan  i nevin.

s

Kraljicina transformacija

h Princeza Diana h

Priča o porodičnim vredno­stima nije uvek bila posve idi­lična. Osamdesetih i devedesetih godina proslog veka odnos s omiljenom princezom Dajanom naneo je ozbiljnu  štetu  imidžu kraljevske porodice, koju je jav­nost počela percipirati kao hladnu, krutu, uštogljenu i okrutnu; kao potpunu suprot­nost Dajani. Kraljica je mudro izašla iz karaktera kada je, makar za javnost, prihvatila svoju novu snahu Camillu, koja je, šuška se, bila najveca ljubav princa Char­lesa (i dok je bio u braku). Taj je potez bio spasonosan za kra­ljevski brend koji je na taj način pokazao dozu ljudskosti, ali i ranjivosti ili, bolje rečeno, jedna­kosti s ostalim smrtnicima (prevare, tragedije, razvodi).

d

Kejt i Viliam sa decom

d

Stručnjaci za odnose s javnošću zaduženi za krunu pobrinuli su se da se javnosti svidi ljubavna prica mladog princa Williama i njegove odabranice iz naroda, princeze Kate, a nakon sto je par dobio decu, Elizabetu II nasta­vili su portretisati kao toplu pra­baku, a ne više rigidnu kraljicu. Upravo su ta kraljičina prila­godba fleksibilnim, modernim vremenima, njeno omekša­vanje i repozicioniranje brenda osigurali popularnost porodice i među mladom generacijom. Kako zaključuje AdWeek, na­stave li igrati na kartu ljubavi, odanosti i, naravno, britanske tradicije - taj  arhaični brend mogao bi biti jednako jak i u narednih 90 godina.

Izvor: Lider (april, 2016.)