MAMA, TATA I BAKA KAO DREAM TEAM - Mari Glavonjić (Controlling and Logistic Manager), BASF

MARI GLAVONJIĆ – CONTROLLING AND LOGISTIC MANAGER U BASF-U GOVORI O PRIMENI SUPPLY CHAIN-A U NJENOJ KOMPANIJI.

Slika Mari

Kada razgovaramo s klijentima ili ostalim eksternim saradnicima, akcionarima ili pripadnicima raznih poljoprivrednih asocijacija i udruženja, vrlo često govorimo o inovacijama naših proizvoda. BASF Agriculture Products (AP) nisu samo proizvodi koje prozvodimo, koliko god da su oni inovativni i kvalitetni. Mi, pre svega, radimo u poljoprivredi. Svojim proizvodima, uslugama i savetima pomažemo poljoprivrednim proizvođačima i stručnjacima koji su u službi poljoprivrede.

Poljoprivreda se poslednjih decenija radikalno promenila, ali neke stvari su ostale iste. To je još uvek vrlo porodičan posao izgrađen na poverenju i ljudima, rad koji je povezan sa zemljom i zajednicom i posao od kojeg svakog dana svi zavisimo. BASF poznaje poljoprivredu. Znanje koje imamo omogućuje nam da kroz promene poljoprivredu učinimo boljom i uspešnijom. Da bi prozvod stigao do krajnjeg korisnika i bio primenjen na vreme, procesi i funkcije moraju da budu usklađeni u pogledu strategije, ciljeva i elemenata koji su neophdni da bi poljoprivredni proizvodi mogli da se nađu u prodavnicama i na našim stolovima. U kompaniji kakva je BASF (divizija AP, koja snabdeva tržišta celog sveta), funkcija Supply chain jedna je od najvažnijih karika. Osnova uspešnog poslovnog procesa jeste kvalitetno i pravovremeno planiranje- S&OP (Sales and Operational planing).

Rezultat je plan prodaje, odnosno početak i kraj procesa planiranja. Početak je registracija proizvoda, a potom sledi planiranje proizvodnje. Supply chain u okviru BASF AP organizovan je na sličan način kao i druge funkcije. Postoje globalne regionalne i lokalne jedinice. Globalne jedinice su zadužene da obezbede aktivne materije potrebne u proizvodnji agro proizvoda, i to uz optimalne troškove nabavke koji će da obezbededobar rezultat (Market Performance, EBIT).

Na regionalnom nivou, Supply chain menadžeri su kolege koje su zadužene za planiranje proizvodnje, a sa druge strane zajedno sa Globalnim jedinicama obezbeđuju da zemlje budu snabdevene količinama proizvoda u vreme koje je definisano planom prodaje. Lokalno, u svakoj zemlji su Forecast menadžeri oni koji treba da omoguće da roba bude na tržištu u pravo vreme.

BASF AP BIZNIS PRAVILA ZA SUPPLY CHAIN

Pravila poslovanja i podela odgovornosti su direktno ili indirektno međusobno povezana, ona definišu  procese većine dnevnih rutina ali daju i smernice za nepredviđene situacije. Pravila poslovanja omogućavaju  pouzdanost, transparentnost i međusobno poštovanje/solidarnost.

Biznis pravila određuju podelu odgovornosti i obaveza u definisanom sistemu delovanja, ali van sistema postoje razna ograničenja na koja nailazimo svaki dan. Ako razmislite, možete da nađeze sličnost sa našim ulogama u privatnim životima:

•       Mama, ili Focest menadžer •       Tata, ili Supply chain menadžer •       Baka, ili Plant menadžer  

MAMA (FORECAST MANAGER)

Mama je posvećena “blagostanju” porodice. Ona je srećna kada su svi oko nje srećni. Posebnu pažnju posvećuje deci, nastoji da im ispuni želje, naročito kada se radi o zdravoj ishrani.

Mama planira na dnevnom i mesečnom nivou. Ona nastoji da ispuni obećano i ne želi nikad da razočara decu.

 

TATA (SUPPLY CHAIN MANAGER)

Tata nastoji da realizuje mamine ideje, a sa bakom se dogovara kako može da joj pomognena najbolji način. Tata nastoji da poveže mamina očekivanja i bakine zahteve.

Tata ima uvid u bakine mogućnosti - koliko ona može da “isprati” mamine želje. Nastoji da izbalansira između obe, ali je često limitiran sredstvima. Ukoliko postoje nesuglasice, trudi se da posreduje i da pronađe najbolje rešenje kako bi se savladala prepreka.

BAKA (PLANT MENADŽER)

Bakino najvažnije pravilo u kuvanju je – vrhunski kvantitet i kvalitet spremljeni na pravi način i u pravo vreme, ali tako da se uvek prištedi tamo gde se može. Mudra dama!

Baka je kraljica kuhinje i nabavke. Ona planira kupovinu i određuje kada i koliko će da se kupi. Ako smatra da je optimalnije, kupiće i skuvaće više. Staviće višak u frižider i ostaviti ga za neki naredni dan.

 

POUKA

Ako svi poštuju međusobna zaduženja i odgovornosti, onda je i uspeh zagarantovan! U okvirima pravila poslovanja Supply chaina to izgleda ovako:

FORECAST MENADŽER  MAMA

1.      Prisustvo na svakom S&OP sastanku

2.      Uradi FC u APO-u za 24 meseca

3.      Best case do nivoa fleksibilnosti, kalendarizacija kao u base caseu

4.      Poštuj frozen period

5.      Etikete moraju da budu urađene pre frozen perioda

6.      Proveri delivery plan i kontroliši ga, jer mogu da se dese promene (sad verovatno fali podnaslov)

1.      Pitaj svoju porodicu šta i kada želi da jede

2.      Kaži tati koji su ti omiljeni jelovnici i ne zaboravi da imaš hranu i u frizu

3.      Razmišljaj o količinama koje možete da pojedete, ali imaj na umu da „oči mogu da ti budu veće od stomaka“

4.      Kada je hrana kupljena, drži se menija koji si sastavila

5.      Počni na vreme da razmišljaš kako ćeš srediti sto

6.      Da li je tata nabavio sve?

 

SUPPLY CHAIN

1.      Spremi sisteme za input podataka i „počisti ih“ 2.      Radi proveru planiranja za 24 meseca 3.      Kontroliši fleksibilnost – manjkove i viškove 4.      Poštuj frozen period 5.      Plan proizvodnje je osnova za plan isporuka 6.      Plan isporuke je potvrda da je porudžbina urađena 7.      Vanredne porudžbine – mora da se uradi analiza (dodatna prodaja, trošak, profit)  

TATA

1.      Jelovnik treba da bude jasan i dobro organizovan

2.      Zapisuj šta mama priča i sastavi jelovnik na osnovu njenih informacija

3.      Kupuj količine koje će da se pojedu

4.      Drži se menija, nemoj posustati pred „gladnim očima“

5.      Tata potvrđuje nabavku

6.      Obavesti porodicu kada će da bude ručak i šta će da se jede

7.      Proveri  sa bakom da li možda može da napravi i malo više a da zbog toga ne menja kompletan jelovnik

PLANT MANAGER

1.      Spremi sisteme za input podataka 2.      „ počisti ih“ 3.      Uradi detaljno planiranje za frozen period 4.      Pripremi se za fleksibilnost 5.      Ispoštuj frozen period 6.      Plan proizvodnje je „ugovor“ sa Supply chain menadžerom 7.      Ako dođe do promena, moraš to reći Supply chain menadžeru  

BAKA

1.      Održavaj kuhinju čistom i slušaj šta Tata kaže

2.      Pripremi listu za kupovinu. Kada je hrana kupljena, treba da se spremi

3.      Upoznaj prodavnice u kojima kupuješ. Koliko i kako su snabdevene – da ne ostaneš bez potrebnih količina

4.      Kada je hrana kupljena, treba sveža da se sprema

5.      Reci Tati kad će ručak biti gotov – bolje će to reći mami i deci (lazanje su lazanje, nisu musaka)

6.      Obavesti tatu ako ručak kasni jer si popila kaficu sa drugaricama

Da bi proizvodi stigli tamo gde treba, potrebno je da semnogi procesi usaglase i da funkcionišu tako da svi učesnici mogu da realizuju svoj deo posla. Konstantno unapređenje Supply chaina je imperativ uspeha. Proizvodni procesi, skladištenje, transport i logistika, kao i svi ostali elementi Supply chaina, moraju neprekidno da se inoviraju da bi proizvod bio dostavljen kupcu, a uz stalnu kontrolu optimalnih troškova poslovanja.

Od 2016. godine novina u BASF-ovom Supply chainu jeste uvođenje savremene tehnologije u praćenju proizvoda. Supply hain Track & Trace je način pomoću kojeg možemo da pratimo i dokumentujemo put proizvoda od proizvodne linije do farmera. BASF na ovaj način povećava transparentnost Supply chaina i ima mogućnost da se uspešnije bori sa falsifikovanim proizvodima. Iz BASF-ovih fabrika u Tarragoni, Genayu i Gravelinu stižu proizvodi koji imaju čitljive informacije u formi jedinstvenog matriks koda na svojim etiketama. Kod sadrži sledeće podatke o proizvodu:

•       global trade item number •       šaržu •       datum proizvodnje •       jedinstveni alfanumerički identifikator.  

Broj može da se skenira i podaci se čuvaju u BASF-ovoj bazi podataka. Ovo omogućava farmerima da mogu da izvrše verifikaciju proizvoda, kako bi bili sigurni da je do njih stigao proizvod koji su želeli da primene na svojim biljkama. Verifikacija se obavlja pomoću aplikacije “CPP Verifier”.

Supply chain je kompleksan i veoma složen deo posla koji omogućava da celokupan proces planiranja bude realizovan. Integrisano planiranje, zajedničko definisanje ciljeva kao i jasna podela posla, preduslovisu za funkcionisanje svih procesa. U našoj kompaniji ovaj koncept se zove „Biznis partner“. Koliko god da smo kao pojedinci profesionalni i stručni, možemo da budemo uspešni samo ako funkcionišemo kao tim, u kojem je strategija poslovanja jasno definisana.

Mari Glavonjić je Controlling and Logistic Manager u kompaniji BASF od januara 2007. godine. Prethodno je bila Logistic and Sales Manager u kompaniji KO-ART (2000 -2006). Mari možete kontaktirati e-mailom mari.glavonjic@basf.com.