NA JEDAN „KLIK“ DO ANALIZE PROFITABILNOSTI, Neda Čičarević Tepić, head of controlling, Agroglob

[caption id="attachment_25378" align="aligncenter" width="550"]NEDA ČIČAREVIĆ TEPIĆ, HEAD OF CONTROLLING DEPARTMENT, AGROGLOBE NEDA ČIČAREVIĆ TEPIĆ, HEAD OF CONTROLLING DEPARTMENT, AGROGLOBE[/caption]

Neda Čičarević Tepić je Head of Controlling department u Agroglobu i ukazaće nam na značaj korišćenja savremenih informacionih tehologija za lakšu finansijsku analizu preduzeća.

Jedan od najvažnijih pokazatelja za brzu analizu profitabilnosti jeste bruto/neto razlika u ceni po robi, kao i EBITDA po robi. Da li je moguće na jedan „klik“ u velikoj kompaniji, kao što je Agroglobe, u kojoj se promene dešavaju na dnevnom nivou, dobiti prvo neto razliku u ceni, a na kraju meseca i EBITDA po robi? Ukoliko imate dobro organizovan sistem koji iz dana u dan prati sve promene, kao i dobar informacioni sistem (u našem slučaju SAP), sve je moguće.

Šta podrazumeva dobra organizacija sistema?

Ažurnost u prikupljanju informacija sa terena, odnosno, evidentiranje promena u trenutku njihovog nastanka jedan je od najvažnijih i vrlo često jedan od najteže sprovodivih elemenata dobre organizacije i za čije sprovođenje treba da se utroši i najviše vremena. Međutim, bez obzira na to što tokom postavljanja sistema može da izgleda da je zadatak previše komplikovan i neostvariv, moguće je da se pravilno uspostavi efikasan sistem. Svaka kompanija ima svoje specifičnosti, svaka roba/proizvod može da ima elemente sezonalnosti, tako da ako se dnevno ne obavlja ažuriranje u knjiženju svih promena, onda je veoma teško da se donesu važne odluke o daljem toku poslovanja, kao na primer: prodaji robe/proizvoda, adekvatnim prodajnim i/ili nabavnim cenama i slično. Pravilno postavljen sistem prikupljanja informacija i njihovo redovno ažuriranje u mnogome unapređuju korporativno planiranje u svakoj kompaniji.

Zaračunavanjem svih troškova nabavke u trenutku izrade naloga za nabavku određene robe, dobijamo precizniju informaciju o stvarnoj nabavnoj vrednosti prodate robe u trenutku prodaje („COGS“), kao i o realnoj vrednosti/ceni zaliha. Ovaj način poslovanja, barem u našoj kompaniji, pokazao se kao izuzetno praktičan i efikasan, jer na ovaj način svi troškovi prodaje mogu da se vežu za prodajni ugovor, odnosno, za robu i za kupca. Vezivanjem ovih troškova za robu i kupca stvaramo osnovu za mnogo lakšu i efikasniju analizu profitabilnosti po robi, ali i po svakom pojedinačnom kupcu. Odnosno, na relativno jednostavan način mogu da se izanaliziraju saradnja i profitabilnost po kupcima. Ovakav način organizacije preduslov je za uvođenje, odnosno, postavku analize profitabilnosti u SAP-u u CO modulu, kako bi ovaj vid analize imao maksimalnu upotrebnu vrednost.

Untitled

Šta podrazumeva dobar informacioni sistem?

Dobar informacioni sistem je najvažnija pretpostavka za navedeni način organizovanje poslovanja. Bez dobrog IT sistema nije moguće obavljanje svih aktivnosti i analiza koje su osnova dobrog controllinga. S obzirom na to da kompanija u kojoj radim raspolaže sa jednim od najmodernijih i najprodavanijih ERP informacionih sistema u svetu – SAP, slobodno možemo da kažemo da posedujemo izuzetno efiksan informacioni sistem. Da bismo mogli ozbiljno da se bavimo analizom profitabilnosti, neophodno je da imamo i dobro organizovan sistem poslovanja i istovremeno i dobar informacioni sistem. Profitability Analysis (CO-PA) je sastavni deo modula controllinga u SAP-u i predstavlja vrlo značajan i dragocen alat u sektoru controllinga, koji omogućava kompaniji da po unapred zadatom/željenom kriterijumu analizira profitabilnost po robi, grupi roba, profitnom centru, organizacionoj jedinici, kupcu, grupi kupaca, dobavljaču ili već po željenom kriterijumu menadžmenta kompanije. Ovaj modul na jednom mestu i na jedan „klik“ omogućava da se dobije izveštaj o profitabilnosti po zadatom kriterijumu i to tako što izveštaj može da sadrži bruto/neto razliku u ceni, kao i EBITDA po robi. Da bi se dobila kompletna struktura analize profitabilnosti, uneti podaci moraju da sadrže sledeće elemente: Prodajna vrednost robe       X -Nabavna vrednost robe      X -Troškovi nabavke       X -Troškovi prodaje        X Neto razlika u ceni po robi/kupcu         X -Svi ostali troškovi do EBITDA alocirani po unapred zadatom kriterijumu X EBITDA po robi/proizvodu   X Svi navedeni elementi se dnevno ažuriraju unosom u SAP kroz ostale module poslovanja, osim ostalih troškova do EBITDA nivoa koji ne mogu direktno da se vežu za robu i da se na dnevnom nivou prikazuju kroz analizu profitabinosti. Ovde se uglavnom radi o fiksnim troškovima poslovanja, kao što su troškovi zaposlenih, troškovi zakupa opreme, poslovnih prostora i ostali troškovi koji se ne menjaju u zavisnosti od količine nabavljenih/proizvedenih proizvoda/robe, usluga. S obzirom na to da ovi troškovi nastaju tokom celog meseca i da su po svojoj strukturi širokog raspona, potrebno je da se na kraju svakog meseca izvrši/pokrene u SAP-u alokacija ovih troškova po kriterijumu koji je unapred zadat i da se raspodele sa mesta troška na profitne centre. Na ovaj način se u okviru same analize profitabilnosti dobija EBITDA po robi/proizvodu/ili već nekoj drugoj definisanoj grupi, što je i krajnji cilj analize profitabilnosti. Ovako urađena analiza profitabilnosti daje najbolji uvid u poslovanje svakog analiziranog segmenta kompanije i jasan, precizan i što je za današnje turbulentno tržište vrlo važno, brz uvid u poslovanje – na samo jedan „klik“.   Tekst je preuzet iz Controlling magazina #12. Ceo magazin možete pročitati na ovom linku.