NA TI SA "VELIKIM ŠEFOM". Dimitrije Stojanović, Potpredsednik za operacije, Delhaize Srbija.

  [caption id="attachment_27164" align="aligncenter" width="550"]Dimitrije fotka 1 Dimitrije Stojanović, Potpredsednik za operacije, Delhaize Srbija.[/caption]  

POSAO

 
  • Delez Srbija je članica međunarodnog trgovinskog lanca Ahold Delhaize koji posluje na tri kontinenta u šest zemalja, sa sedištem u Zandamu, u Holandiji. Sa druge strane, Delhaize Srbija danas broji 12.000 zaposlenih i 409 maloprodajnih objekata u tri glavna formata: Maxi, Shop&Go i Tempo. Koja je tajna uspeha Delhaize  Srbija? Kako se postaje broj 1 u maloprodaji?
  Kada poslu pristupate posvećeno, kada verujete da su saradnici sa kojima radite vaš najvredniji resurs i kada sa partnerima gradite strateške odnose, i sve to začinite sa mnogo rada, uspeh zaista dolazi prirodno, i nema tu velikih tajni. Maxi je upravo proslavio sedamnaesti rođendan, a pozicija najpreporučivanijeg supermarketa koji ovaj lanac uživa godinama unazad, dokaz je da nam kupci veruju. Dok se Tempo trudi da širokim asortimanom i uvek aktuelnim promocijama ponudi tržištu moderan hipermarket, Shop&Go je tu da odgovori na potrebe kupovine u pokretu. Posebno smo ponosni na našu online prodavnicu koja svakog dana beleži nove kupce koji su voljni da kupovinu obave jednostavno i iz fotelje svog doma. Svaki brend ima svoju strategiju, svaki saradnik zasluženo poštovanje, a naša svrha da zajedno donosimo svežu inspiraciju za bolji život, vodilja nam je na putu da i u narednim godina ostanemo lideri na tržištu.  
  • Vi ste direktor operacija najvećeg maloprodajnog lanca u Srbiji sa preko 400 maloprodajnih objekata i 12.000 zaposlenih. Kako napraviti dobar sistem u prodavnicama? Kako kreirati dobru atmosferu između radnika, poslovođa i potrošača?
  Rekao bih da su dobra atmosfera i građenje timskog duha možda omiljene oblasti mog rada. Dobar sistem i dobra atmosfera se ne grade iz fotelje, moj tim i ja to radimo zajedno sa kolegama direktno u radnjama. Svi zajedno razmenjujemo dobru energiju i pažljivo slušamo šta kolege iz prodavnica imaju da nam kažu. Dobri rezultati ne dolaze preko noći, a spokojno ih možete očekivati samo ukoliko napravite dobru vezu između zgrade za podršku i samih radnji.  
  • Delhaize  Srbija je osvojila nagradu „Moj izbor“, kao omiljena trgovina po mišljenju kupaca, a brend Premia je osvojio nagradu „Najbolje iz Srbije“. Kako vidite svoju zaslugu u svemu tome?
  Nagrada je zasluga svih 12.000 saradnika koji svakog dana dolaze na posao u zgradu direkcije, Distributivni centar u Staroj Pazovi, ili u svoj Maxi, Tempo i Shop&Go. Uloga mog tima i mene je u tome da sve što smo zamislili, a dolazi kao benefit kupcima, dobro implementiramo u svakoj radnji.  
  • Od 2008. godine je uvedena online kupovina u Maxi prodavnicama. Online kupovina se redovno prilagođava potrebama kupaca, inovira se i unapređuje. Da li mislite da će online kupovina nadmašiti tradicionalnu kupovinu u prodavnicama u Srbiji?
  Ovaj deo Balkana zasigurno će još dugo uživati u odlasku u komšijski supermarket. Naši kupci vole da poznaju svog mesara, da im baš on da savet za nedeljni ručak, i blizak odnos sa prodavcima je ono po čemu su naše radnje i prepoznate. Ono što nam donosi nova tehnologija i 21. vek jeste to što zaista ima sve više onih koji cene slobodno vreme i koji će ga radije provesti sa porodicom i prijateljima nego u nabavci namirnica. A to je upravo ono što vam online kupovina donosi. Maxi online je ove godine unapredio svoj sajt i aplikaciju i samim tim „kupovinu iz fotelje“ učinio još lakšom i jednostavnijom. Mi smo spremni, ali brzina digitalizacije Srbije će direktno uticati na prelazak sa tradicionalne na online kupovinu, što je u ovom trenutku teško predvideti.  
  • Tehnologija se u današnjem svetu rapidno menja i napreduje. Jedna od većih promena jeste digital retail (digitalna maloprodaja), a jedan od Vaših glavnih ciljeva jeste digitalizacija poslovnih procesa. Šta nam možete više reći o digitalnim trendovima u maloprodaji?
  Digitalna revolucija je odavno počela, a od lidera se uvek očekuje da ne samo prati trendove nego i da ih postavlja. Naša kompanija na globalnom nivou Ahold Delhaize je zasigurno veoma dobar primer maloprodajne kompanije koja se izdvaja u ovom segmentu. Kupci danas očekuju mnogo više nego samo proizvode na policama. Danas u Maxiju vi možete dopuniti račun za mobilni, možete platiti račune za struju i pritom brzo obaviti kupovinu namirnica, jer je raspored u radnji prilagođen načinu kupovine. U svetu se najveći iskorak trenutno pravi na nivou sveobuhvatnih informacija o bilo kom proizvodu putem interaktivnih ekrana ili mobilnih aplikacija, uvođenje robota u pojedinim segmentima dnevnih procesa rada, a nisu daleko ni virtuelne prodavnice. Mi trenutno razmatramo nekoliko tehnologija koje ćemo primeniti u našim maloprodajnim objektima u narednom periodu.  
  • Vi ste napravili novi koncept prodavnice u kojoj nema prodavca, već je sve digitalizovano i proces kupovine obavlja sam kupac od početka do kraja. Na kakve ste reakcije naišli? Da li je našim potrošačima blizak ovaj način kupovine?
  Moram napomenuti da je ovaj koncept za sada dostupan samo našim kolegama u zgradi direkcije. Otvorili smo Shop&Go radnju u okviru koje naše kolege same obavljaju ceo proces od odabira namirnica do plaćanja. Reakcije su više nego pozitivne i mogu vam reći da su se kolege vrlo brzo navikle na koncept. Verujem da bi se ovakav koncept radnje svideo i ostalim našim potrošačima, u šta ćemo se uveriti kada budemo spremni da ovo implementiramo i van naše zgrade podrške.   Dimitrije fotka 5  
  • Delhaize  Srbija ima više poslovnih koncepata: zdrava hrana, smanjenje viškova hrane, pružanje bezbednog i inkluzivnog radnog okruženja. Jedan od vaših ciljeva jeste reciklaža otpada, a prošle godine ste reciklirali čak 10.000 tona otpada, dok u Vašoj kompaniji radi više od 240 ljudi sa invaliditetom. Možete li se pohvaliti sa još nekim konceptima po kojima se ističete? Koji je Vama lično najbliži koncept?
  Održivo poslovanje je preduslov uspešnog poslovanja. Samo ukoliko svoj posao obavljate vodeći se tim principima, možete očekivati zadovoljne i posvećene saradnike, ponosne što rade baš za tu kompaniju, kao i kupce i partnere koji vrednuju vaš trud. Svaka od inicijativa koje smo postigli u prethodnoj godini zaslužuje priznanje, ali ukoliko od mene tražite da izdvojim jednu, onda bi se ona odnosila na činjenicu da je Delhaize  Srbija najveći donator hrane u zemlji. Osim toga što čuvamo prirodu, ulažemo u razvoj zaposlenih, veoma je važno da budemo solidarni i da pokazujemo empatiju sa onima kojima je pomoć najpotrebnija.  
  • Svoju poslovnu karijeru ste započeli davne 2000. godine. U trgovini odnosno u kompaniji Delhaize Srbija ste već 10 godina. Kako je napredovala Vaša karijera? Sećate li se samih početaka, i možda nekih grešaka koje nakon dugogodišnje karijere nikada ne biste ponovili?
  Zaista nije floskula ako vam kažem da su greške samo mogućnost za učenje i lični razvoj. Naravno da ih je bilo na početku. Ima ih i danas. Ali sve one su tu da iz njih nešto naučimo i postanemo bolja i kvalitetnija verzija sebe. Jedan od ključnih momenata je bio i taj kada sam čašu sa vodom počeo da posmatram kao do pola punu a ne praznu, i da ljudi sve rade iz najboljih namera. Trudim se da ovaj pristup prenesem i na svoje saradnike, jer znate, svi smo mi na kraju dana živa bića, nismo kompjuteri. A način na koji ćemo prevazići neku situaciju i izvući pouku iz nje, razdvaja one najbolje od onih koji to možda nikada neće postati. Poslovica „Leaders are readers" (Lideri su oni koji uče) najbolje  potkrepljuje ovo stanovište. Koncept učenja tokom celog života je jedina održiva poslovna filozofija.  
  • Vi ste završili Elektrotehnički fakultet, jedan od najboljih fakulteta u Beogradu. Sa druge strane, bavite se trgovinom koja i nema mnogo dodirnih tačaka sa ETF-om. Da li ste razmišljali nekada da se vratite u „vode inženjerstva“?
  Verujem  da je i danas Elektrotehnički fakultet Univerziteta u Beogradu jedan od najboljih u zemlji. Kao student sam naučio da „inženjerski“ pristupam svakom izazovu. Veoma sam zahvalan načinu razmišljanja koji sam stekao na fakultetu, a koji mi pomaže u svakodnevnom poslu. Naime, nisam okrenut problemima već rešenjima. Rešenja uvek postoje čak i kada ih ne vidite, samo treba promeniti ugao gledanja. Taj princip je primenljiv na svaki biznis. Maloprodaja je vrlo dinamična i verujte mi da ima dodirnih tačaka sa svakim obrazovnim usmerenjem. Mom senzibilitetu takav posao veoma odgovara i za sada ne razmišljam o povratku u čisto inženjerske sfere.   Dimitrije fotka 4  

CONTROLLING

 
  • Controlling u Srbiji je postao popularan u poslednjih nekoliko godina. Vi u vašoj kompaniji imate razvijenu službu za controlling. Kako Vi sarađujete sa controllerima?
  Ovaj deo organizacije je za nas veoma bitan, ne samo zbog izveštavanja, već i zbog stalnog preispitivanja smera i odluka koje donosimo. U dnevnom obilju informacija koje nas okružuju može se desiti da od mnogo drveća ne vidite šumu, zato imate kolege iz controllinga koji nisu opterećeni dnevnom operativom i koje imaju veoma izgrađen osećaj da naslute određene izazove samo iz cifara. Naravno da posle kratkog vremena budete presrećni što ste prave informacije dobili na vreme, iako vam je prva reakcija ponekad i negativna. Mislim da se bez ovakvog odeljenja sigurno ne može ozbiljno raditi bilo koji posao.  
  • Neki smatraju da controller treba da ima hard skills (analitičnost, rad u Excelu...), dok drugi smatraju da su ključna soft skills (komunikacija, rad sa ljudima...). Kako biste Vi opisali dobrog controllera? Šta je potrebno controlleru da bi bio dobar biznis partner?
  Dobar controller mora imati razvijene obe vrste veština. Ukoliko postoji samo analitičnost bez adekvatnog transfera informacija, zaključci mogu biti ignorisani ili uzeti sa nedovoljnom težinom. Bilo čime da se bavite, da ste ekspert u bilo kojoj oblasti, vaša vrednost eksponencijalno raste ukoliko je vaša emocionalna inteligencija razvijena, ako su vaše komunikacione sposobnosti na zavidnom nivou.  
  • Controlleri prave dosta različitih izveštaja. Šta je za vas dobar izveštaj? Šta sve dobar izveštaj mora da sadrži?
  Dobar izveštaj je onaj koji vam je razumljiv na prvo čitanje i koji vam pruža sve neophodne podatke za dobar zaključak. Naravno, podrazumeva se da je odgovorio na temu i da je blagovremeno pripremljen. U eri svakodnevnih promena i dinamičnog biznisa, nama je u maloprodaji veoma bitno da reagujemo proaktivno i samim tim su možda blagovremenost, jasnost i pouzdanost podataka ključne karakteristike dobrog izveštaja.  
  • Controlling je nemačka filozofija ostvarivanja ciljeva. Da li se u sprovođenju controllinga u Srbiji vodite nemačkom praksom?
  Mi se trudimo da se u svim oblastima poslovanja vodimo najboljim praksama, primer su nam uvek „lideri u klasi“.   Dimitrije fotka 3

PRIVATNO

 
  • Radni dan traje ponekad „samo“ 24 sata. Sa jedne strane imate odgovornost za 10.000 ljudi u operacijama, a sa druge strane vas čeka porodica i princeze (supruga i tri ćerke). Kako uspevate da uskladite privatne i poslovne obaveze? Šta je teže voditi – poslovođu ili ćerku od 3 godine koja želi da ide na balet?
  Tu je pre pitanje ko od njih ima veća očekivanja od mene i kome koliko mogu vremena da posvetim. Verujem da je u životu ženskog deteta figura tate vrlo važna i samim tim svoje slobodno vreme uvek posvećujem ćerkama. Nekada je to balet, nekada pozorište, ali uvek govorimo o našim zajedničkim trenucima punim ljubavi, pažnje i igre. Ono što svakako ljubomorno čuvam jeste dete u meni i to mi mnogo pomaže u mom odnosu sa mojom decom. Slagao bih kada bih rekao da je uvek lako uskladiti privatan i poslovni život. Nije. Ali ono što dobijete ukoliko ste dobar „na oba fronta“, neprocenjivo je i daje vam neverovatnu energiju.  
  • Radite na izuzetnoj odgovornoj funkciji. Mnogi od malena sanjaju da budu „veliki šefovi“. O čemu je maštao petogodišnji Dimitrije, i šta biste sada poručili tom dečaku?
  Moram priznati da nisam maštao da postanem veliki šef, maštao sam da ću raditi samo ono što volim i što me čini srećnim. Sa ponosom mogu da se okrenem tom malom dečaku i da mu kažem da ga nisam izneverio. Svakodnevno se budim sa istom željom da ostanem slobodan i da kreiram svoj život, svaki dan je dobar za mene, a svaki sledeći još bolji.  
  • Vi ste veoma predani svom poslu. Moto kojim se vodite glasi: „Radi ono što voliš i u čemu si dobar i onda ćeš uvek moći da uživaš“. Da li napravite predah i pobegnete od posla da se odmorite ili smatrate da, kada radite posao koji volite, odmor nije neophodan?
  Odmor je neophodan. Koliko god volite svoj posao, a ja lično vrlo uživam u svom, potrebno je ponekad napuniti baterije i opustiti se. Kako imam puno interesovanja, moj odmor je vrlo često rad u nekim drugim oblastima. A kada odmor znači samo odmor, trudim se da svaki trenutak provedem sa porodicom na nekom lepom mestu u zajedničkim aktivnostima.  
  • Kada završite radni dan i nađete vreme za sebe, da li više volite da pročitate knjigu ili pogledate film? Koja je Vaša omiljena knjiga koju možete uvek čitati, a koji film pogledate kad god se nađe u programu?
  Veći sam ljubitelj knjiga nego filmova. Teško je izdvojiti omiljenu knjigu, ima ih zaista dosta koje su mi omiljene. Knjige gledam kao i učitelje, svaka vam dođe u ruke kada je pravo vreme za nju. Trenutno mi pažnju zaokupljuje mindfullness i budistička učenja, a od filmova bih svakako preporučio jednog starog Zakrpa Adamsa.  
  • Osim trgovine, Vaša strast su sportovi. Volite tenis, fudbal, skijanje, badminton, skvoš, a košarku ste trenirali dugi niz godina. Koje Vas uspomene vežu za košarku, osim što Vas je naučila timskom radu? Koji od ovih sportova danas najčešće igrate?
  Košarka je bila jedna od mojih prvih ljubavi, a danas najčešće igram tenis. Sport je veoma uticao na moj razvoj, kao i na svakog ko je nešto trenirao. Brzo se nauči da je talenat mali deo uspeha, da je potreban ogroman rad, uživanje, istrajnost, strpljenje, izgubljene partije, ponovno i ponovno ustajanje nakon padanja... Ipak, najveću zaslugu sportu dugujem na ljudima koje sam kroz njega upoznao i prijateljstva koje sam stekao.  
  • Osim košarke, išli ste u muzičku školu i svirali violinu. Zahvaljujući tome, naučili ste šta znači upornost i istrajnost, što Vam sigurno dosta znači i pomaže u poslu. Da li Vas danas ponekad ponesu emocije i uzmete violinu u svoje ruke? Koja je pesma koju nikada nećete zaboraviti da odsvirate i zašto baš ta?
  Muzika je i dan-danas moj veliki pokretač. Zahvaljujući sviranju violine u kulturno-umetničkom društvu, stekao sam neka divna i nezaboravna iskustva, za koje me vežu divne emocije. Danas više ne sviram, iako me deca ponekad teraju. Svakako, kada bih ponovo uzeo violinu u ruke, podsetio bih se kako se svira Mađarski čardaš.  
  • Trgovina, košarka, violina. Pored toga imate jedan pomalo neobičan hobi, izradu nameštaja i stolarije. Koliko često nalazite vreme da se posvetite ovom hobiju, i otkud ta ljubav?
  Ne koliko bih voleo. Estetika je deo mog života, a lepo dizajniran nameštaj nikad ne može da promakne mom oku. U stanu u kome živim sa porodicom, svega nekoliko komada nameštaja je kupljeno, ostalo je mojih ruku delo, a tu je utkano mnogo ljubavi što nama svima daje dodatnu toplinu doma.  
  • Bliži se vreme praznika. Da li se sećate koju biste želju poželeli u ponoć kao dete, koju ćete poželeti ove godine, a koje su to želje koje nećete odbiti svojim ćerkama iz pisma za Deda Mraza?
  Kao dete, Dimitrije bi verovatno poželeo novu loptu za košarku, a ovaj malo stariji ipak samo  zdravlje svojih bližnjih i makar malo više slobodnog vremena nego prethodne godine. Ponosan sam što su moje devojčice vrlo skromne i zaista se trudim da one tokom cele godine budu svesne da je tata tu za njih u svakom trenutku. Vreme Deda Mraza me uvek inspiriše, jer se ja uvek preobučem u Deda Mraza i mojim devojkama napravim nezaboravna sećanja, a usput se i ja dobro zabavim. Bacio sam oko na pismo koje su ove godine pisale Deda Mrazu i mogu vam reći da sam s njima „ispregovarao“ sve uslove pod kojima će im Deda Mraz doneti poklone. Šta da vam kažem – jednom dobar trgovac, uvek dobar trgovac...  

Tekst je preuzet iz Controlling magazina #14. Ceo magazin možete pročitati na ovom linku.

Još zanimljivih tekstova možete pročitati na ovom linku.